Besvarat

Kan man låsa en specifik frekvens på mobilen?

  • 1 October 2020
  • 6 svar
  • 541 visningar

Användarnivå 6
Emblem +14

Kan man "låsa mobilen" på en önskad frekvens?

 

Jag har en Note 20 Ultra 5g och har för några veckor sedan fått en uppdatering som ger mig tillgång till 3:s 5g-nät. Tre har inte officiellt gått ut med att man har ett mindre område i Mölndal och Frölunda som är driftsatt med 5g (Kan även ses på deras täckningskarta) 

 

När jag befinner mig inom detta område så vill min mobil bara använda sig utav 800-bandet (LTE CA) och enligt @Erik så sänds det på 2100-bandet i Göteborg än så länge. Mobilen vill alltså inte gå över till rent 5g-nät.

Nu undrar jag om man kan låsa mobilen på en önskad frekvens och på så sätt tvinga mobilen till 5g??

/Martin 

icon

Bäst svar av Pettersson 1 October 2020, 22:29

Visa original

6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Hej,

 

nej du kan inte låsa telefonen ett specifikt frekvensband på ett förhållandevis enkelt sätt. Rent tekniskt går det lite beroende på vilket SoC som finns i telefonen - men det kräver oavsett att telefonen är rootad. Det är inget jag rekommenderar alltså. För övrigt skulle det nog bli lite konstigt om du låste telefonen till 2100-bandet, eftersom 4G även körs på det.

 

Idag är även 5G/NR-näten NSA, Non-standalone, vilket väldigt enkelt förklarat innebär att telefonen använder både LTE och NR-näten för anslutningen. Om jag inte missförstått det så går även upplänken via 4G-näten idag. I takt med utvecklingen och bättre tillgång till frekvenser kommer 5G/NR-näten bil SA, standalone, vilket kommer ge bättre hastigheter och lägre svarstider samt bättre möjligheter för att eventuellt låsa enheter till endast NR. Här finns lite mer info om detta.

 

Om du befinner dig inom området för 5G och du har ett 3Surfa-abonnemang som hårdvara med stöd för 5G, samt har aktiverat 5G i telefonens inställningar - testa att starta om telefonen och se om det hjälper. Testa gärna också att söka nät manuellt och se om det hjälper. :)

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson tack för ditt svar!

 

Misstänkte att det skulle vara komplicerat att låsa mobilen på en frekvens.

4g på band 1 i Göteborg rullas ut på 2135.1 MHz och även 3g ligger ju på 2100-bandet. Nu vet jag inte om 3 använder någon av dessa frekvenser eller om man tar andra i spektrumet för 5g??

3g känns ju lite som att det fasas ut i storstäderna för att ge plats åt 5g bland annat eftersom man redan har licensen på dessa frekvenser 😀

 

Jag har gjort alla tänkbara saker som att starta om och även manuellt söka operatör utan resultat.

 

Min mobil vill bara gå över till band 20 när jag är inom 5g-nätet. Har även fått hjälp av @Erik att felsöka och man såg inget konstigt med nätet i detta område. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år I takt med att 3 bygger ut 5G på n1 så verkar det som att man slutar med 3G på den frekvensen och då endast kör 3G på 900MHz. Samtidigt så kör man 20MHz för 4G och 5G på samma frekvens genom dynamic spectrum sharing

Som ovan har det åtminstone sett ut i Kista, på Kungsholmen och i Uppsala. Skulle tro att det ser likadant ut i övriga områden där n1 används för 5G. Där n38 används är det nog annorlunda.

Det låter jättekonstigt att telefonen inte verkar vilja ansluta till 5G-nätet. När jag har testat, dock med annan hårdvara, har telefonen ibland fastnat på 4G - men att bara växla till/från flygplansläge hjälpte då. Har du testat att gå in på inställningar och välja bort alternativen med 4G och 5G (typ endast 2G/3G eller endast 3G), väntar en stund, och sedan väljer alternativet 3G/4G/5G (eller 2G/3G/4G/5G)? 

Användarnivå 6
Emblem +14

Tro mig, jag har testat att bota om telefonen, sätta den på flyplansläge och även på 3g. Inget av det verkar hjälpa. Provade nyss mot en av 3:s siter och ligger trots allt på 800-bandet 😂 Mobilens 5g symbol lyser fast sken som den ska göra när du har bra signal, likt dom gamla staplarna... 

 

Om det nu så är att bara L21 sänder 5g så känns det som det "läcker" bland frekvenserna. Eller är det så att jag kör på LTE CA ?? 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Martin - 3 kund i 15år Men vänta nu - då har du ju 5G-anslutning! Vad är det du vill uppnå? Jag hänger inte med riktigt 😅

 

Som jag skrev ovan är det 5G/NR NSA, non-standalone, det vill säga att LTE-nätet används för att anslutningen ska fungera. Således är det alltså inte ”rent 5G” som du skrev ovan. Appar som visar information om anslutningen (typ NetMonster och liknande) blir lite satta ur spel när det gäller 5G/NR, just pga att det är NSA och olika tekniker ”blandas”. Informationen i apparna går därför inte heller att lita på när det gäller att visa info om den aktuella anslutningen för 5G/NR. Att plocka fram denna information är även otroligt krångligt, det skiljer sig mellan olika SoCer, modem, modemversioner osv osv. Har en kompis som luskat mycket i det där och det är otroligt invecklat. Informationen som visas i apparna bör därför alltid tas med en nypa salt.

 

Men: när det står 5G uppe vid dina täckningsstaplar använder du 5G-nätet. 

 

I ditt område bör det se ut som följer vad gäller frekvenserna:

800MHz - FDD LTE
900MHz - UMTS
2100MHz - LTE och NR som använder exakt samma frekvens
2600MHz - FDD LTE (eventuellt också TDD LTE)
 

Användarnivå 6
Emblem +14

Nu blev jag lite klokare iaf 😉 Visst, man ska inte lita på dessa appar till hundra procent. Det är väl så att det är en blandning av 4g och 5g idag så att säga, men när PTS släpper nya frekvenser så blir det andra bullar och en rent 5g så att säga 😉

 

Även om appen visar 800-bandet med 5g symbol, troligen för att den inte kan koda av rätt, så kanske jag indirekt ligger på L21. Lite som att du ser inte om din telefon använder 3 CA mot två siter.

Svara