Skip to main content
Rookie
January 26, 2026
Besvarat

Mobilt Bredband

• January 26, 2026
  • 15 svar
  • 218 visningar

Varför kallar ni det obegränsat mobilt bredband när det finns en gräns vid 1000 då det släcks ner ?

Bäst svar av Sjöstrands

Jag ser att du försöker använda ett mobiltelefons abonnemang som Bredbans abonnemang, vilket inte är korrekt. Mobiltelefon abonnemang har begränsning.

Däremot 3:s Bredband Max 1000 ska inte ha begränsingar (för mig det var 10TB/mån) innan dom begränsade hastigheten eller något sådan är info jag har fått. I fall det stämmer är det 333GB data varje dag. Vilket är sjukt mycket.

Vilket fall snacka med kundtjänst och förklara hur du använder ditt bredband och se om det finns någon lösning.

15 svar

GöranOTrådskapare
Rookie
January 26, 2026

Jag har haft det ganska länge och är rätt nöjd, på en del ställe har de blivit bättre men på andra lite sämre. Mitt utnyttjande har nog legat stabilt men mängden (GB) har nog ökat pga högre spelkvalite och mer 4K filmer/serier och där har inte 3 hängt med  

Skillad
January 26, 2026

Jag ser att du försöker använda ett mobiltelefons abonnemang som Bredbans abonnemang, vilket inte är korrekt. Mobiltelefon abonnemang har begränsning.

Däremot 3:s Bredband Max 1000 ska inte ha begränsingar (för mig det var 10TB/mån) innan dom begränsade hastigheten eller något sådan är info jag har fått. I fall det stämmer är det 333GB data varje dag. Vilket är sjukt mycket.

Vilket fall snacka med kundtjänst och förklara hur du använder ditt bredband och se om det finns någon lösning.

GöranOTrådskapare
Rookie
January 26, 2026

Tack för alla svar o förslag. Jag hittar nog en lösning men felet ligger i att kalla o sälja in något som Obegränsat och sedan sätta en gräns som är oklar tills man slår i taket. Använd rätt ord eller sätt ut reglerna klart o tydligt.

Skillad
January 27, 2026

Jag vet inte om man kan tänka så med tanken du använder ett mobiltelefon abonnemang som ett mobilt bredband. Jag är rätt säker att ingen annan operatör är mer generös än 3 speciellt med att du använder ett abonneman på helt fel sätt.

Är säker att du inte får dessa problem med ett riktigt 3 Bredbands abonnemang som enbart är bredband.

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
January 29, 2026

Bra diskussion här! 🤝

@GöranO, precis som ​@Pettersson och ​@Sjöstrands nämner så finns det mycket riktigt en begränsning på 3Extra användare för högt användande, en slags säkerhetsåtgärd för att inte olovlig användning ska kunna ske. Jag är inte helt säkert på exakt vad gränsen är, men 1TB som ​@Martin 20 år med 3  kan stämma - vågar inte tumma på något dock.

Som också nämns i tråden så är det inte rekommenderat eller menat att använda en 3Extra användare som ett bredband, och därav kan det komma en del trassel med det.

Hojta om det dyker upp fler frågor eller funderingar 💛

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.