En annan person får ibland sms som är skickade till mitt nummer. Det verkar även som när personen ringer från sin telefon så visas mitt nummer ( för när folk ringer tillbaka hamnar de hos mig). Jag har pratat med 3-supporten och de säger att personen kanske har mitt nummer inskrivet som nummer i sin Iphone (imessage). Men det blir fel när folk sms:ar även från Androider (jag har Iphone). Supporten säger att de kan inte göra något!! Går det verkligen inte att se i loggar eller annat varför sms:et kopplas fel och ta bort den andres telefon från mitt nummer!? Vill gärna inte byta nummer!
vet du vem personen är som får dina SMS? Har det nyligen börjat eller har det varit så ett tag? Är det oavsett vem som försöker kontakta dig via SMS som SMSen hamnar fel eller är det uteslutande från några personer - som är samma varje gång?
Hej! Nu kommer en lång utläggning Jag vet ”nästan” vem personen är då han svarat på sms:en och sagt att de måste skickat fel (vet hans namn) + att jag tror jag har kvar numret till hans morfar som ringt mig några gånger då han ringt tillbaka på numret som ringt honom, dvs sitt barnbarn. (Som alltså visar mitt nummer då han ringer..ibland?!) Jag pratade med morfar”en och sa att hans barnbarn kanske hade mitt nummer inskrivet men det har fortsatt efter det ändå. (Vet inte om de gjorde något) Jag vet om två personer som det funkar dåligt för när de sms:ar mig, men det kan ju vara flera! Den första gången var i februari och sista gången nu i förrgår. Det är långt ifrån alla sms som hamnar fel! De flesta kommer rätt!
Gällande att det fungerar dåligt att SMSa dig, har de personen iPhones med iMessage eller Androids?
Androider, båda två!
vad menar du med att det är fel nummer inlagt i kontakterna? Att mina vänner skickar till fel nummer? Vi har dubbelkollat och de skickar verkligen till mitt nummer. Det känns också olustigt att när den andra prrsonen ringer, så visas mitt nummer!
Tack för ditt engagemang
Hej,
Eftersom det gäller både android och iPhone, så bör inte felet vara i iMessage.
Det som skulle vara intressant att veta är om alla som hamnar fel har samma operatör?
Det går att söka fram här: https://nummer.pts.se/NbrSearch
Generellt sett när blir fel med samtal (exempelvis att vissa inte kommer fram till en) så brukar det ha med nummerstyrning att göra, och det alla har gemensamt då är att alla som får “fel” har samma operatör.
Väldigt spännande att personen som får dessa SMS, och tydligen har ditt nummer när den ringer, inte tycks störa sig tillräckligt mycket på det för att prata med sin operatör
Har faktiskt aldrig tidigare varit med om situationen du beskriver, att vissa SMS kommer till någon annan, men också att när denna person ringer ut, så visas ditt nummer och inte dens. Är det konsekvent? Alltså är det alltid samma personer som inte kan skicka ett enda SMS till dig, eller kommer vissa fram?
Om du samlar på dig några exempel på avsändarens nummer + tidpunkt/datum när dom skickat SMS, som landar hos den andra och skickar PM till mig kan jag kolla med vår messaging grupp vad det kan vara som spökar, om det är något som ligger hos oss!
Om det är så att alla som skickar SMS som inte når dig, har en och samma operatör. Kan vi försöka sätta press på den andra operatören att agera på det.
Hej, nej det är absolut inte alla sms som kommer fel, kanske 10 st från 2 personer under 6 mån. Det är bara två personer, en från Telenor och en från Telia. Jag skickar PM!
Efter att ha stängt av RCS så funkar det! 1000 tack Karl Von Bredband, du är grym, tack för all hjälp!
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.