Skip to main content
Nykomling
April 25, 2018
Besvarat

RCS - När får Tre stöd för den nya tekniken

• April 25, 2018
  • 17 svar
  • 2644 visningar
Ska inte ni med hoppa på tåget med nästa generations sms?

https://www.androidcentral.com/these-are-all-carriers-support-google-chat?amp
Bäst svar av Erik
UPDATE

Vi siktar på att aktivera RCS när tekniken är mogen och fungerar stabilt för en stor andel av de mobiler som finns i vårt nät, vilket blir troligen i början av nästa år (2020).
Som kund kommer man inte behöva göra eller ändra något för att börja använda den nya tekniken, utan det kommer bara att fungera när det är lanserat, under förutsättning att mobilen har stöd för RCS.

Vänner som inte har stöd för RCS hos sin operatör eller i sin mobil kommer att kunna delta i kommunikationen med SMS och MMS precis som förut, men en del av de fördelar som finns med RCS kommer inte till sin rätt förrän alla har stöd för RCS.

RCS är en naturlig utveckling av SMS/MMS-tjänsten och på sikt kommer alla att nyttja det. ☺️

💬PING @Qv1sten @Grasfer @Chipsgeneralen

17 svar

Superhjälte
August 14, 2020

@Adri r32 RCS verkar inte vara något som riktigt är enkelt att implementera för operatörerna. Den konkurrent till 3 som tidigare erbjöd RCS i Sverige har tillfälligt stoppat stödet för att lösningen inte var enligt ”teknisk standard”. 

Utan att veta hur det ser ut hos 3, så känns det som att det kommer dröja ett tag till innan det faktiskt blir ett ordentligt stöd för tekniken hos både tillverkare och operatörer. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 26, 2020

Hallå, för att få igång en fråga här igen. 

nu har tydligen tele2 fått stöd för RCS och det är vad det är såklart. Men i den tråden läste jag att det fungerade med Hallon. Hur ser det ut för er med detta? :) 

sjukt spännande då android i alla fall för mig blir ett mer rimligt alternativ eftersom sms är rätt dassigt! 😆

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 5, 2026

Hur går det för RCS och tre? Har vi en update? :)

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Martin 21 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
May 5, 2026

@Chipsgeneralen Jag använder det 😃 istället för sms. Funkar fint 👍

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 5, 2026

Ah är det en grej man måste aktivera också? Från iphones sida? 

Martin 21 år med 3
Superhjälte
Superhjälte
May 5, 2026

@Chipsgeneralen Jag kör Android. Det var redan förinstallerat på S26 Ultra. Jag vågar inte svara hur det är med Iphone 🙃🙃

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 5, 2026

@Chipsgeneralen Jag kör Android. Det var redan förinstallerat på S26 Ultra. Jag vågar inte svara hur det är med Iphone 🙃🙃

Jaja men Android till Android är klart. Min tanke var mer mellan iPhone och Android. Kanske skrek i fel tråd med. 

😂