Recension - Huawei P20 Pro

  • 7 January 2019
  • 0 svar
  • 480 visningar

Användarnivå 7
Emblem +38
Världens största mobiltillverkare har skeppat en av de första telefonerna med 3 kameror. Här är hur den står sig mot konkurenterna!

Från att inte haft något annat än iPhone i nästan 10 år slänger jag mig in i android-djungeln för att testa en av de första flaggskeppen på marknaden 2018, Huawei p20 pro!



Introduktion

För mig har det alltid varit något magiskt över den symbios som apple lyckas skapa mellan mjukvara och design. Och Android har varit något annat, ett oklart stundtals märkligt operativ-system. Där tillverkare har fått löpa amok och göra lite vad de vill utan speciellt mycket regler. Men på senare år har Google förvaltat sitt operativsystem väldigt väl och Android har vuxit sig starkare och mobiltillverkarna blivit avsevärt mycket bättre både på mjukvarufronten och hårdvaran. Apple börjar bli omsprungna och Huawei är väl det absoluta beviset på att det finns otroligt mycket roliga idéer och produkter som har android. Ni får ha med er att mina funderingar och mina tankar kring Huaweis p20 pro springer ur ett sinne som är rejält insnärjt i Apples eko-system. Hur har jag hanterat bytet?

Jag packar upp paketet jag mottog av 3 och nervös sätter jag i simkortet. Jag kan säga att det tog 2 timmar för mig att våga aktivera sim-kortet och överge min iPhone helt. Men övergången har inte varit så stor som jag tänkt mig. I alla fall inte efter att jag fått byta ut tangentbordet till Googles egna och även bytt hur menyerna ser ut till något som heter Nova-launcher.



Byggkvalité

Något som slår mig direkt är hur välbyggd telefonen känns och hur oroligt bra den ligger i handen. Lite lätt kanske, men väldigt mysig och ingjuter en känsla av kvalitet som få telefoner faktiskt har. Men vikten i enheten stör mig lite då den ibland känns mer som en ”leksak” än en fullfjädrad kamera-telefon. Jag är också van vid en iPhone xs max som känns betydligt mer i handen än p20 pro. Baksidan är täckt av en blå/lila glasplätt som är välavvägd i färgerna, det känns aldrig flashigt men alltid lite roligare än att ha en helt vit/svart telefon.

Telefoner idag är nästan bara skärmar, så när man väl vänder på telefonen och startar telefonen möts man av en väldigt bra skärm. Jag kommer inte gå in på siffror i upplösning utan jag kommer säga att skärmen är otroligt härlig att ha att göra med. Ibland kan jag tycka att den är lite för kontrast-stark och att det ibland blir en lite onaturlig känsla i färger. Den är väldigt färgstark och även när man ställer in skärmen för att ge ett mer naturligt färg-spektra så känns den lite för färgstark i vissa situationer. Där tycker jag till exempel att iPhone x/xs gör ett betydligt bättre jobb då den skärmen är något av det absolut bästa mest ”naturtrogna” skärmarna jag har haft lyxen att testa. Men, Huawei säljer inte telefonen med premissen ”skärmen är bäst” utan detta är en tvättäkta kamera-telefon som ska gå i framkant för vad en mobil kan åstadkomma med sin kamera.



Kameran

Kameran är uppdelad i tre olika linser. Det är en Vanlig lins om än rätt stor. Sedan har vi en monokrom lins samt en lins för zoom.



Iden är allts att den svartvita linsen kommer plocka upp skuggor och andra detaljer bättre för att sedan på något magiskt sätt gå ihop med informationen från den vanliga linsen. För att skapa en bättre bild med mer detaljer, mindre brus och bättre ljus.
Jag tycker att denna telefon leverera väldigt starkt när ljuset är lite sämre.
Då är det helt magiskt att kunna sitta med mer än en lins och få så mycket från sin bild som möjligt. Tyvärr verkar inte HDR vara på från början utan kräver sitt eget fotoläge. Detta tycker jag känns omständigt, då jag tycker att det alternativet alltid skall vara på eftersom bilderna oftast blir mycket bättre med detta påslaget.
Eftersom jag inte har någon android att jämföra med så kommer jag konstant att slänga ihop denna mot iPhone X och iPhone XS. Och jag tycker inte att den står rätt fast i hur den tar bilder. Ibland tycker jag att bilderna har en viss grynig känsla som stör mig något enormt. Men oftast är jag väldigt nöjd när det kommer till att bara ta fram mobil för några snabba bilder. Detaljer kommer fram fint och färgerna känns bra. Ibland uppfattar jag det lite för hårt i färgerna och det blir ibland en onaturlig look på speciellt personer.

Men om man söker efter en riktigt kraftull kamera-telefon och inte behöver ha det senaste så är Huawei P20 Pro oerhört kompetent modell. Jag skulle fortfarande säga att den är topp 10 på marknaden. Trots vissa märkliga val när det kommer till det estetiska/hårdvara.




Slutsats

Ibland känns det som att Huawei p20 pro släpptes antingen för sent eller för tidigt. Det är en telefon som känns som den står i framkant när det kommer till kamera men är lite efter när det kommer till allt det mesta andra som den erbjuder. Framsidan känns som att den vill vara med i ”flärp” träsket och ha antingen ansiktsupplåsning eller fingeravtrycksläraren under skärmen, men den har både flärp och en knapp på framsidan. Vilket gör att den känns äldre än den kanske är. Knappen hade stört mig mindre om det antingen inte varit någon flärp eller om fingeravtrycksläraren hade suttit på baksidan eller alternativt under skärmen.
Jag tycker man ska ge Huawei extra mycket poäng för att det står emot strömmen och utvecklar en egen processor och stoppar in i telefonen. Detta känns friskt i en så annars rätt tråkig processor-marknad.


Telefonen är för mig en sådan vattendelare, hur operativsystemet beter sig är för mig något jag inte riktigt kan förlåta, medans kameran är riktigt bra, skärmen är fantastisk (det kanske lät som gnäll förr men den är verkligen bra) och byggkvalitet är fullgod.
Jag kan i slutändan inte riktigt rekommendera denna telefon, tyvärr. Jag vill verkligen det men mjukvaran som Huawei har utvecklat för denna telefon är för märklig och ful för att jag skulle säga att det är en Android att satsa på. Om man inte är inbiten användare och är bra på att hitta exakt de inställningar man vill ha och det utseendet man vill.
Men för pengarna den kostar idag är det fortfarande en oerhört välutrustad telefon och kameran är än idag riktigt riktigt (riktigt) vass! Att man får med en snabbladdare i kartongen är inget annat än magiskt, där måste jag kritisera apple som inte skickar med en sådan.
Snabbladdning underlättade livet enormt, då jag laddade 15 minuter här och där har jag inte riktigt någon erfarenhet av hur batteritiden är. Eftersom det gick så fort att toppa upp det lite hela tiden.

Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara