Recension

Recension - Huawei P40 Pro 5G

  • 4 June 2020
  • 0 svar
  • 796 visningar
Recension - Huawei P40 Pro 5G
Användarnivå 7
Emblem +38

 

När jag kanske gör det mest behagliga jag vet och packar upp Huaweis nya flaggskepp P40 Pro så möts jag av en telefon som jag trodde skulle vara större och framförallt upplevas som en större telefon.

Det som direkt fångar mitt intresse och gör att jag faller för denna “lill-stora” telefon är baksidan och hur den känns i handen. Det är utan tvekan den snyggaste baksidan på en telefon jag har haft i näven. Utöver en magnifik baksida så har Huawei varit generösa och slängt med ett skärmskydd som sitter på telefonen, ett genomskinligt skal och en snabbladdare. Fantastisk generöst och något jag tycker fler tillverkare borde ta efter.

 

 

Byggkvalitet

Huawei har spänns alla möjliga former av muskler och jag älskar varenda millimeter av P40 Pro. 
Jag har alltid varit rädd att använda en telefon där skärmkanterna kryper ut på sidan då det gör att skärmen blir otroligt känslig för stötar. På P40 Pro har man löst det genom att “böja upp” metallkanterna i hörnen vilket jag tycker är en snygg och smart lösning på problemet. Hela telefonen känns robust, har ruggigt bra vikt och är en värdig motståndare för Apple när det kommer till design och känsla av kvalité. 

 

Skärmen

Även här visar Huawei att de menar allvar och vill stanna kvar i toppen. I mitt tycke är skärmen lite för “livlig” i färgerna då allt poppar något otroligt.  Men det viktiga med skärmen är att den har stöd för en refresh rate på 90hz. Det innebär att alla animationer vid ex. svepningar uppdaterar otroligt fort och skapar en känsla av följsamhet som är beroendeframkallande. Jag märker att jag ibland bara skrollar igenom flöden eller hemsidor för att det är en så pass behaglig känsla.

 

Huawei och kameran

Huawei har alltid varit något av en utmanare som gärna saftar på och drar kameran till nästa nivå på varje telefon de släpper.
Här har de väl inte tagit i så de har svimmat (det verkar dem däremot göra med P40 Pro+). Men med det sagt så har jag verkligen blivit imponerad stundtals av kameran och vilka bilder som kommer ur den. Ibland är skärpan lite väl “kort” och jag tycker inte man kan fånga riktigt allt man vill. Men utöver det är resultaten riktigt bra och är extra imponerad av Zoom-funktionen.

Det som oroade mig något är antalet rörliga delar i kameran med tanke på hur zoom-linsen är placerad. Det går nästan att känna när kameran börjar zooma och jag kan då inte låta bli att fundera på hur stöttålig denna kameramodul faktiskt är, men det får framtiden att visa!

Klicka för att förstora

 

App gallery och löften om framtiden

Vissa politiska händelser skapade ett problem för en av världens största telefontillverkare - man bestämde att Google inte fick göra affärer med Huawei. Det resulterade i att tjänster som Kartor, Google Play Store och liknande inte finns tillgängliga på nya Huawei-modeller.
Jag måste säga att det inte har varit ett speciellt stort problem, Huawei har löst detta bra och lovar att fler och fler populära appar skall komma till deras egna butik som dem kallar för “App Gallery”. Samtidigt känns det ibland som att något saknas då Google är ju mer eller mindre synonymt med android. Huawei har dock gjort ett superjobb verkligen och det här är en telefon som absolut går att leva med på ett smärtfritt sätt. Det tar bara lite omvägar att komma dit.

 

 

Slutsats 

Huawei har verkligen visat att de är seriösa med att utmana alla andra tillverkare. P40 Pro gör allt rätt som går att göra utan att ha Google i ryggen. När man väl lärt sig hur man ska tackla de uppförsbackar som finns så är jag verkligen imponerad av denna telefon. Bra batteritid, ruggigt bra kamera och modern skärm. Också värt att nämna är att P40 Pro är bland få telefoner som kan utmana Apple och deras “FaceID” kamera som gör det extra säkert att låsa upp telefonen. 

Telefonen är även framtidssäkrad med 5G och kommer att kunna ta del av alla fördelar med nästa generations nätverk. Jag har dock inte hunnit testa 5G så pass mycket som jag velat, men det lovar gott med en otroligt låg “ping” på ofta under 5ms och hastigheter som är snabbare än mitt WiFi hemma. Stundtals kändes det dock som att alla appar och spel inte fullt nyttjar potentialen som finns ännu. Med det sagt så tror jag att framtiden med 5G kommer bli ett större lyft för hur vi använder mobiler och hur vi använder nätverk än vad jag först trodde. 

Att Huawei menar allvar med att stanna kvar som topp-utmanare i mobilmarknaden är tydligt, P40 visar verkligen upp exakt allt som man vill ha i en telefon.


Jag skulle verkligen varmt rekommendera Huawei P40 Pro till alla som har haft Android eller funderar på att skaffa en. Att Google services lyser med sin frånvaro är inte så stort hinder som jag först trodde det skulle bli och är övertygad om att med tiden kommer fler och fler appar att leta sig in i Huaweis egna butik. 

 

 

Eftersom 3Community är ett öppet forum, kan det ibland förekomma att enskilda användare postar recensioner om Tres produkter och/eller tjänster. Tre kontrollerar inte att sådana recensioner kommer från konsumenter som faktiskt har använt eller köpt produkterna/tjänsterna. Tre kan därför inte garanterna recensionernas äkthet.


Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara