Besvarat
Supervarmt iPhone 7 med nästan ingen batteritid
Hejsan,
Igår blev min frus iPhone 7 supervarm och batteritiden blev cirka 10%. I natt laddades telefonen fullt och redan klockan 9 (2 timmar efter urpluggning av laddaren) så är batteriet nere på 10%.
Vi har endast använt originalladdaren som följt med produkten och det är tydligt att batteriet är trasigt. Mobilen köptes från tre för 18 månader sedan och vi betalar alltså fortfarande av mobilen.
Detta är en skada som borde täckas av konsumentköplagen, eller hur? Min iPhone (köpt samma tillfälle) fungerar fortfarande perfekt och har normal batteritid.
Hur går vi vidare med ärendet? Kommer vi få detta fixat kostnadsfritt?
Igår blev min frus iPhone 7 supervarm och batteritiden blev cirka 10%. I natt laddades telefonen fullt och redan klockan 9 (2 timmar efter urpluggning av laddaren) så är batteriet nere på 10%.
Vi har endast använt originalladdaren som följt med produkten och det är tydligt att batteriet är trasigt. Mobilen köptes från tre för 18 månader sedan och vi betalar alltså fortfarande av mobilen.
Detta är en skada som borde täckas av konsumentköplagen, eller hur? Min iPhone (köpt samma tillfälle) fungerar fortfarande perfekt och har normal batteritid.
Hur går vi vidare med ärendet? Kommer vi få detta fixat kostnadsfritt?
Bäst svar av Erik
Hoppar in i tråden! ☺️
Apple har 12 månaders garanti på iPhone om man inte lägger till deras utökade garanti (Apple Care) mot en extra kostnad.
Skickar man in en enhet på reparation efter 12 månader så tillkommer det en kostnad för reparation, oftast rätt högt då telefonen bytts ut.
Om det handlar om ett ursprungsfel och telefonen inte blivit utsatt för yttre åverkan, ex. fukt, tappskada, sprucken skärm eller annat som försvårar reparationen kan enheten reklameras. Reparationen blir således kostnadsfri. Berätta då för personalen i butiken att du önskar reklamera telefonen så hjälper de dig vidare i processen.
Har man långt till en 3Butik går det alldeles utmärkt att kontakta kundservice, då skickar vi ett emballage hem till dig, efter reparationen skickas telefonen tillbaka till er.
⚠️
Värt att påpeka är att det är oftast svårt att på egen hand avgöra om mobilen är fuktskadad eller inte, det ser man först när den öppnas hos en auktoriserad verkstad. Apple har placerat ut ett flertal indikatorer under skalet som snabbt skvallrar om det handlar om en fuktskada.
Hoppas att det gör det hela lite tydligare! ☺️
Visa originalApple har 12 månaders garanti på iPhone om man inte lägger till deras utökade garanti (Apple Care) mot en extra kostnad.
Skickar man in en enhet på reparation efter 12 månader så tillkommer det en kostnad för reparation, oftast rätt högt då telefonen bytts ut.
Om det handlar om ett ursprungsfel och telefonen inte blivit utsatt för yttre åverkan, ex. fukt, tappskada, sprucken skärm eller annat som försvårar reparationen kan enheten reklameras. Reparationen blir således kostnadsfri. Berätta då för personalen i butiken att du önskar reklamera telefonen så hjälper de dig vidare i processen.
Har man långt till en 3Butik går det alldeles utmärkt att kontakta kundservice, då skickar vi ett emballage hem till dig, efter reparationen skickas telefonen tillbaka till er.
⚠️
Värt att påpeka är att det är oftast svårt att på egen hand avgöra om mobilen är fuktskadad eller inte, det ser man först när den öppnas hos en auktoriserad verkstad. Apple har placerat ut ett flertal indikatorer under skalet som snabbt skvallrar om det handlar om en fuktskada.
Hoppas att det gör det hela lite tydligare! ☺️
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.