Skip to main content

Hej, 

Har bytt från iPhone till Google Pixel 8. Kan inte ta emot MMS varesig från iPhone eller Android. Kan ta emot bilder från Android om RCS chattar är aktiverade men inte annars. Har gjort alla möjliga återställningar samt avaktiverat imessage och FaceTime på min gamla iPhone. Jag misstänker att det är något med åtkomstpunkterna på simkortet som måste korrigeras (apn) men vet inte vad...ringt tre kundtjänst som bara skicka över mig till Google som inte kunde hitta något fel i mobilinställningarna. Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Victor 

Hejsan @Vict0000r! Ledsen för sent svar här.

Tråkigt att höra att det inte fungerar som det ska. Har du lyckats lösa det ännu?

Om inte, så har du surf och MMS inställningarna du letar efter här:

• Namn: 3

• APN: data.tre.se

• Proxy: lämna tomt

• Port: lämna tomt

• Användarnamn: lämna tomt

• Lösenord: lämna tomt

• Server: lämna tomt

• MMSC: http://mms.tre.se

• MMS-proxy: mmsproxy.tre.se

• MMS-port: 8799

• MCC: 240

• MNC: 02

• Verifieringstyp: lämna tomt

• APN-typ: default,supl,mms

• APN-protokoll: IPv4

• APN-roamingprotokoll: IPv4

Återkom gärna med hur det gått, och vad som i sådana fall löste problemet! 👋

Hej, hade i stort sett dessa inställningar men klippte dina rak av. Verkar fortfarande inte kunna ta emot mms dock...

Bra att du dubbelkollat så att de stämmer! ⭐️

Vet inte om du redan kikat så att själva MMS funktionen är aktiverad i inställningarna, men skriver det för säkerhetsskull:

Aktivera MMS:

• Gå till InställningarApparMeddelandenAvanceratTrådlöst och nätverk.
  • Se till att både "Skicka MMS automatiskt" och "Hämta MMS automatiskt" är aktiverade.

Du skriver att du testat återställa mobilen - vilken typ av återställning var det? (ex. nätverksåterställning, fabriksåterställning osv.)

Både nätverks återställning samt fabriksåterställning (även fast problemet fanns vid start)

Har bara en av dina nämnda inställningar på min mobil och det är "ladda ned mms automatiskt" och den är aktiverad 

Är mobildata påslaget i mobilen?

Bra inspel @agpath!

@Vict0000r, har du testat att MMS:a flera nummer? Det jag menar är, fungerar det inte vare sig du tar emot bilder från flera nummer, eller bara ett enstaka? Testa gärna att ta emot bilder från flera om du inte redan testat 🤔

Har kikat med min kollega, som rekommenderar att verkligen dubbelkolla så att ditt nummer är helt avregistrerat från ditt Apple ID. Det kan du göra om du klickar här.

Följ stegen under “Har du inte kvar din iPhone?” 👍

Hej, mobildata är på. Jag kan skicka mms til andra men inte ta emot. Har iallafall testat o ta emot från 4 olika personer. Kollade din länk där men det stog att det inte kunde hitta mitt nr som registrerat på iMessage...

Hej, mobildata är på. Jag kan skicka mms til andra men inte ta emot. Har iallafall testat o ta emot från 4 olika personer. Kollade din länk där men det stog att det inte kunde hitta mitt nr som registrerat på iMessage...

Bra att du kollade! 👍

På länken jag skickade, valde du +46 i listan bredvid och sedan började mobilnumret med “7”? (skriv inte med första “0” i numret)

Hej igen, japp +46 7 men inget nummer hittades som var kopplat till iMessage 😔

Hmmm…

Skulle du kunna skicka en skärmdump på hur det ser ut i MMS inställningarna? Alltså de som jag skickade tidigare som du lade in?

Alltså dessa:

• Namn: 3

• APN: data.tre.se

• Proxy: lämna tomt

• Port: lämna tomt

• Användarnamn: lämna tomt

• Lösenord: lämna tomt

• Server: lämna tomt

• MMSC: http://mms.tre.se

• MMS-proxy: mmsproxy.tre.se

• MMS-port: 8799

• MCC: 240

• MNC: 02

• Verifieringstyp: lämna tomt

• APN-typ: default,supl,mms

• APN-protokoll: IPv4

• APN-roamingprotokoll: IPv4

Hej, 

Kommer nedan

Har upptäckt att Android telefoner nte heller verkar kunna ringa till mig nu...

Försöker de ringa så hör de "numret har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängd" .

Testade med tjejens sim kort (Halebop) i min nya telefon nu med, då kunde jag ta emot mms och samtal. Kan även säga att jag gjorde en nummer överföring från Vobbiz till Tre. Vet inte om det kan ha blivit något fel där?

Lämna en kommentar