Fråga

Täckning tappas

  • 16 June 2023
  • 7 svar
  • 238 visningar

Hej, jag haft min mobil i flera år men de senaste månaderna tappar den täckning/nät gång på gång. Det är som täckningen kommer och går och ofta behöver jag starta om mobilen för att få det att fungera igen. Väldigt frustrerande. Hur felsöka, vet inte ens var jag ska börja? Mvh Magnus 


7 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻, @Magnus_Akerlind 

Vad är det för märke & modell på din telefon som du upplever dessa problem ? 

Är det något specifikt område du tappar täckning eller sker det oavsett vart du befinner dig ? 

/ F 

 

Hej, sker oavsett var jag är. Trodde det berodde på att jag var i rörelse (reser), men problemet uppkommer även när jag är stilla på en plats.

Tror modellen är Sony Xperia XZ3 H9436. 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej 😉 har du kikat om du har någon systemuppdatering att göra ? Så fall rekommenderar jag att installera det . 

Även se så appar är uppdaterade , då det också kan ha inverkan på hur systemet fungerar . 

/ F 

Nope, system och de program man kan välja under Programuppdatering är uppdaterade.

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej, låter bra det ! Tror det är “Android 10” som är senaste för den modellen iaf .

Har du möjlighet att testa med ett annat SIM-Kort ? Från antingen “3” eller annan operatör. Och se om det blir samma resultat.

Är en chansning att skaffa ett nytt kort helt enkelt. Men modellen har snart 5 år på nacken , så problemet kan även ligga där också.

/F

Men det är inga inställningar jag bör kolla? Att det kan vara så enkelt?

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag är tyvärr tveksam till det. Kan vara bra att testa “3” Sim-kortet i annan telefon och se om man har samma problem. Alternativ testa nytt eller annan operatörs Sim-kort .

En chansning är att testa och låsa på antingen 3G eller 4G hela tiden om det finns möjlighet att välja det under inställningar & mobilnät .

/F

Svara