Skip to main content
Fråga

virus

• October 1, 2022
  • 7 svar
  • 133 visningar

Om jag fått virus på min gamla telefon och har ny mobil kan viruset överföras via simkortet till ny mobil ? 

7 svar

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • October 1, 2022

Hejsan 👋🏻 , @Sannapia 

Det har jag svårt och tro . Hur upplever du att du har virus på din mobil ? 

Beroende på märke & modell så kan man utföra vissa återvänder . Allt ifrån rensa historik i webbläsaren man använder . Till att uppdatera mobilen eller göra en ren ominstallation och återgå till säkerhetskopia . 

Med vänlig hälsning, F 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • October 12, 2022

Hejsan @Sannapia!

Hur har det gått med detta? 😊

• Trådskapare
  • Nykomling
  • October 12, 2022

Har en Huwaei och förstår inte hur jag ska gå till typ rensa historiken. Har en ny mobil nu Samsung men har inte startat den än. Vågar inte skicka över från Huwaei mobilen till samsungmobilen så får lägga in manuellt alla appar. Det är spam jag har på min Huwaei 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • October 13, 2022

Vart märker du att du har “spam “ ? Du kan göra en ominstallation med synkat allt innan . Då bör det bli skillnad . Men om du har spam över mailen , så är de mer åt dom du bör sträcka dig till . Samt även kanske använda sig av virusskydd när det är android Operativsystem och alltid hålla mobilen uppdaterad till senaste . 

Om du ska rensa historiken för din webbläsare - så ska det vara väldigt lätt att göra det oavsett vilken du har . Men kan guida dig om du vet vilken / vilka du har . 

• Nykomling
  • July 29, 2025

Ja hjälp mej 

• Nykomling
  • July 29, 2025

Hur kan jag kolla om jag har virus?

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • July 30, 2025

Hej ​@Ellsmari, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Det finns vissa saker att hålla utkik för när man misstänker att telefonen har virus. Några saker:

• Ovanligt hög dataförbrukning
  • Snabb batteriförbrukning
  • Appar du inte känner igen
  • Mycket reklam eller popupfönster
  • Att telefonen blir långsam eller kraschar

Viktigt att ta detta med en nypa salt, då din dataförbrukning och batteriförbrukning beror på väldigt mycket annat som inte behöver vara virusrelaterat. Det enda riktiga sättet du kan säkerställa om du har fått virus är genom att använda ett säkerhetsprogram på telefonen - alltså något typ av antivirusprogram som kan skanna appar och filer i din telefon för att identifiera och rensa virus.

Vi har en tjänst som heter 3Surfa Säkert som inkluderar bankskydd, virusskydd, stöldskydd och annat. Du kan läsa mer om denna tjänst och hur du lägger till den, här nedan: