Samtalen går inte fram – eller ringer det aldrig? 😕 Här hjälper vi dig att reda ut vad som ligger bakom och hur du fixar det. 🔍

3G-nedstängning kan orsaka samtalsproblem
Just nu stänger vi ned 3G-nätet runt om i landet. Detta kan orsaka problem med samtal. Klicka här nedan för att se om ditt problem beror på detta, och hur du löser det!
📱 Problem att ringa samtal
Här hittar du saker som du kan testa om du upplever problem med att ringa till andra.
1. Starta om mobilen
En enkel men ofta effektiv lösning på de flesta tekniska problem.
2. Nollställ nätverksinställningarna
Låt mobiltelefonen ansluta till nätet på nytt. Följ våra guider för iPhone och övriga tillverkare.
3. Driftstörning
Se över om det finns någon driftstörning i ditt område på vår hemsida.
4. Pröva SIM-kortet i en annan mobil
Ett enkelt sätt att fastställa vart problemet sitter. Fungerar det att ringa med samma SIM-kort från en annan mobiltelefon, så vet vi att problemet sitter någonstans i telefonen!
Gäller problemet att du inte kan nå ett specifikt nummer?
Då kan det vara så att den person som du försöker nå har "råkat" blockera ditt nummer. Du kan pröva att se om du kommer fram om du ringer med hemligt nummer. Slå bara #31# innan telefonnumret.
📲 Problem att ta emot samtal
Här hittar du saker som du kan testa om du upplever problem med att ta emot samtal.
1. Starta om mobilen
En enkel men ofta effektiv lösning på de flesta tekniska problem.
2. Kontrollera “Stör ej”-läge
Säkerställ att du inte har funktionen "Stör ej" aktiverad:
iPhone - Svep ner från övre högra hörnet > Tryck på Fokus > Se till att Stör ej inte är aktivt.
Android - Svep ner från toppen av skärmen > Tryck på Stör ej för att stänga av (ska inte vara markerad).
3. Kontrollera blockerade nummer
Om du inte kan ta emot samtal från ett specifikt nummer – kontrollera att du inte har blockerat numret i din telefon:
iPhone - Inställningar > Telefon > Blockerade kontakter.
Android - Telefon > Mer > Inställningar > Samtalsblockering.
4. iPhone: Kontrollera “Tysta ned okända uppringare”
iPhone har en funktion som avvisar samtal från nummer som inte är inlagda i din kontaktbok:
- Gå in på Inställningar > Telefon.
- Kontrollera att “Tysta ned okända uppringare” inte är aktiverad.
Om problemet kvarstår
När du har kontrollerat ovan inställningar men upplever fortsatta problem, rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundservice för att få hjälp med felanmälan.
Innan du ringer, se till att ha nedan uppgifter redo:
- Nummer som du försöker ringa alt. försöker ringa dig
- Tidpunkt på senaste försöket // Ex. 2020.03.03 13:33
