F.A.Q.

Problem med att ringa-/ ta emot samtal

  • 23 August 2018
  • 0 svar
  • 25552 visningar
Problem med att ringa-/ ta emot samtal
Användarnivå 3

Om du upplever problem med att ringa eller ta emot samtal på din telefon så finns det ofta en lösning på problemet. Det gäller bara att hitta orsaken först. Här kan du hitta tips för hur du kan gå tillväga om du befinner dig i en situation där du inte kan ringa eller ta emot samtal.

 

Problem att ringa samtal
 

 1   Starta om mobilen
 2   Nollställ nätverksinställningarna. Guide för iPhone, Android och övriga tillverkare
 3   Se över om det finns någon driftstörning i ditt område på vår hemsida
 4   Pröva SIM-kortet i en annan mobil.

 

Om problemet gäller att du inte kan nå ett specifikt nummer så kan det vara så att den person som du försöker nå har "råkat" blockera ditt nummer. Du kan pröva att se om du kommer fram om du ringer med hemligt nummer. Slå bara #31# innan telefonnumret.

 

Problem att ta emot samtal
 

 1   Starta om mobilen
 2   Säkerställ att du inte har funktionen "Stör ej" aktiverad. (Se nedan)
 3   Om du inte kan ta emot samtal från ett specifikt nummer så kontrollera att du inte har blockerat numret i din telefon.
 4   Har du iPhone med iOS 13 eller senare, kontrollera att “Tysta ned okända uppringare” är av.


Hur ser jag om jag har stör ej-funktionen aktiverad i min mobil?
Se efter om någon av följande symboler finns i toppen av din skärm:

d3f0b83b-78ab-4c0f-853f-b39aab984053.png


Hur ser jag om jag har blockerat ett nummer?
iPhone - Inställningar > Telefon > Blockerade kontakter
Android - Telefon > Mer > Inställningar > Samtalsblockering

 

Slå av “Tysta ned okända uppringare”

iOS 13  har en funktion som avvisar samtal från nummer som inte är inlagda i din kontaktbok. För att slå av denna funktion kan du göra följande:

 1   Gå in på inställningar Telefon

 2   Kontrollera att  “Tysta ned okända uppringare” är inte aktiverad

Är funktionen aktiverad avvisas samtal som inte tillhör nummer i din telefonbok.

Klicka för större bild

 

 

 


 

Om problemet kvarstår

Om du har kontrollerat ovan inställningar och fortsätter att uppleva problem rekommenderar vi att du tar kontakt med vår kundservice för att få hjälp med felanmälan.

Innan du ringer, se till att ha nedan uppgifter redo:

  - Nummer som du försöker ringa alt. försöker ringa dig
  - Tidpunkt på senaste försöket // Ex. 2020.03.03 13:33
 

 


Det här ämnet är stängt för kommentarer