Skip to main content
Entusiast
July 30, 2026

3 nät norrköping

• July 30, 2026
  • 17 svar
  • 142 visningar

3 har ju byggt ut och stärkt nätet i Norrköping så hoppas att dem kan aktivera 5g sa snart har ju full 5g+ där jag bor i hageby. Har ni några tester som ni gjort runt Norrköping 

17 svar

Skillad
    July 30, 2026

Blir intressant vilken operatör som blir först med att aktivera 5G-SA för allmänheten utan speciella tester, Sverige ligger redan efter med riktigt 5G.

Hobbynätkontrollant
    Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    July 30, 2026

3 har ju byggt ut och stärkt nätet i Norrköping så hoppas att dem kan aktivera 5g sa snart har ju full 5g+ där jag bor i hageby. Har ni några tester som ni gjort runt Norrköping 

@Ricko SA dröjer nog innan det blir publikt. Och skillnaden är inte större än med NSA. Tro mig, jag kör själv SA ib3:s nät. 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
    RickoTrådskapare
    Entusiast
    July 30, 2026

Får se har mastar nära mig 

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    July 30, 2026

Får se har mastar nära mig 

@Ricko spelar absolut ingen roll när det gäller NSA eller SA. 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
    RickoTrådskapare
    Entusiast
    July 30, 2026

Det gör det då dem är 5g+ har ju Telia på luren och 5g bredband via tre Telia har ju sa där jag bor dem kommer upp i typ 800-900mbps ner och 140 upp tre vet jag har masten typ på samma med 5g+ 

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    July 30, 2026

@Ricko vet du vad skillnaden är mellan NSA och SA?? Oavsett om du har en site nära dig? 

RickoTrådskapare
    Entusiast
    July 30, 2026

Nsa 4g och 5g mixed 5g sa ren 5g typ n77 n78 banden men vissa använder fler på 5g med beror på 

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    July 30, 2026

@Ricko yes, med SA får du en egen kanal utan LTE. Stabilare trafik men inte högre hastigheter på n78... 

Skillad
    July 30, 2026

@Ricko SA dröjer nog innan det blir publikt. Och skillnaden är inte större än med NSA. Tro mig, jag kör själv SA ib3:s nät. 

Det är synd att det dröjer, jag skulle väldigt gärna ha det.

Hobbynätkontrollant
    Superhjälte
    July 31, 2026

@Ricko Hej, 

Om du vill ha så höga hastigheter som möjligt så är 5G NSA idag bättre, eftersom det kombinerar 4G och 5G-frekvenserna. 5G SA ger dig inte högre hastighet. 

Du har inte 5G SA med Telia. Ingen operatör har släppt det officiellt för privatkunder i Sverige. Vissa operatörer testar 5G SA för privatkunder, men inte mer än så. 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓