Skip to main content

3 nät norrköping

• July 30, 2026
  • 16 svar
  • 95 visningar

3 har ju byggt ut och stärkt nätet i Norrköping så hoppas att dem kan aktivera 5g sa snart har ju full 5g+ där jag bor i hageby. Har ni några tester som ni gjort runt Norrköping 

16 svar

Forum|alt.badge.img+1
  • Skillad
  • July 30, 2026

Blir intressant vilken operatör som blir först med att aktivera 5G-SA för allmänheten utan speciella tester, Sverige ligger redan efter med riktigt 5G.

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

3 har ju byggt ut och stärkt nätet i Norrköping så hoppas att dem kan aktivera 5g sa snart har ju full 5g+ där jag bor i hageby. Har ni några tester som ni gjort runt Norrköping 

@Ricko SA dröjer nog innan det blir publikt. Och skillnaden är inte större än med NSA. Tro mig, jag kör själv SA ib3:s nät. 

• Trådskapare
  • Entusiast
  • July 30, 2026

Får se har mastar nära mig 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

Får se har mastar nära mig 

@Ricko spelar absolut ingen roll när det gäller NSA eller SA. 

• Trådskapare
  • Entusiast
  • July 30, 2026

Det gör det då dem är 5g+ har ju Telia på luren och 5g bredband via tre Telia har ju sa där jag bor dem kommer upp i typ 800-900mbps ner och 140 upp tre vet jag har masten typ på samma med 5g+ 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

@Ricko vet du vad skillnaden är mellan NSA och SA?? Oavsett om du har en site nära dig? 

• Trådskapare
  • Entusiast
  • July 30, 2026

Nsa 4g och 5g mixed 5g sa ren 5g typ n77 n78 banden men vissa använder fler på 5g med beror på 

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

@Ricko yes, med SA får du en egen kanal utan LTE. Stabilare trafik men inte högre hastigheter på n78... 

Forum|alt.badge.img+1
  • Skillad
  • July 30, 2026

@Ricko SA dröjer nog innan det blir publikt. Och skillnaden är inte större än med NSA. Tro mig, jag kör själv SA ib3:s nät. 

Det är synd att det dröjer, jag skulle väldigt gärna ha det.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • July 31, 2026

@Ricko Hej, 

Om du vill ha så höga hastigheter som möjligt så är 5G NSA idag bättre, eftersom det kombinerar 4G och 5G-frekvenserna. 5G SA ger dig inte högre hastighet. 

Du har inte 5G SA med Telia. Ingen operatör har släppt det officiellt för privatkunder i Sverige. Vissa operatörer testar 5G SA för privatkunder, men inte mer än så. 

• Trådskapare
  • Entusiast
  • July 31, 2026

Du sa att dem inte har sa i Telias det är fel dem har öppnat sa för allmänheten för länge sedan så du vet med en hastighet på upp till 1gbps anledningen att jag kommer tillbaka till tre är för att jag har allt där 

• Trådskapare
  • Entusiast
  • July 31, 2026

Här ser ni med i Telias 5g sa hastighet som att du sa att dem inte har det

• Trådskapare
  • Entusiast
  • August 1, 2026

Mitt 5g på tres router har externa antenner 2 stycken 5g nsa 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 1, 2026

@Ricko Nej, det är inte fel. Ingen operatör i Sverige har 5G SA öppet för privatkunder i dagsläget - varken Tele2, Telenor, Telia eller Tre. Det finns aktivt i nätet, men du släpps inte in och kan inte ansluta det. Telia har alltså inte 5G SA aktivt för privatkunder i Sverige, det är endast vissa företagskunder som kan få det via ”avancerad 5G” som de kallar det. Skärmbilden du lagt upp bekräftar även detta eftersom du inte har någon signal och därför inga signalvärden för 5G SA.

5G SA ger dig inte högre hastigheter som det är idag. Hastigheten handlar om vilka frekvenser du använder, för de högsta hastigheterna behöver du ha 3,5GHz där du befinner dig, ”5G+” som operatörerna kallar det. Kanske är det detta du tänker på?

• Trådskapare
  • Entusiast
  • August 1, 2026

Här har du lite mer info dem har sa riktigt 5g utan 4g anledning till inga värden är för att den är gjord för utlandet igentligen men visar om det är sa eller nsa

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 1, 2026

@Ricko Läser du vad det står i den skärmbild du själv länkat samt i artikeln från tidningen Mobil, så är det samma sak jag skriver. Det är endast vissa företagskunder som har tillgång till tjänsten. 

Ja, Telia har aktiverat 5G Standalone (SA), som de kallar avancerad 5G, i hela sitt publika mobilnät, men utrullningen sker i etapper där företagskunder och vissa enheter
(som Google Pixel) prioriteras först.

Från tidningen mobil:

Tjänsten heter Telia Critical Iot Connectivity och riktar sig till samhällskritiska tjänster som är beroende av säker och stabil uppkoppling. Det han handla om verksamheter inom blåljusmyndigheter, energi, transport, industrin eller vården. 

För att använda 5G Standalone krävs att nätet har stöd aktiverat samt att såväl abonnemang som mobilen har stöd för det. Telia har därför lanserat ett speciellt abonnemang och använder då Google PIxel som är den telefon som certifierats för ändamålet. 

Så nej, du har inte 5G SA hos Telia. Det är endast företagskunder som har tjänsten Avancerad 5G som kan få tillgång till det hos Telia idag. Bara för att det finns aktiverat i nätet, betyder det som sagt inte att du släpps in och kan använda det.

En app som visar frekvenser tar inte hänsyn till vilket land du befinner dig i, om en anslutning finns. Appen du använder kan inte visa några signalvärden för 5G SA då du inte är ansluten till 5G SA. Du kan ladda ner appen NetMonster som visar vilka frekvenser du är ansluten till också, den kommer visa att du även är ansluten till 4G-frekvenser.