Skip to main content
Besvarat

5G täckning Floda

• 2 augusti 2023
  • 9 svar
  • 271 visningar

Hej, jag har sen i början av året kikat på 3s täckningskarta för att invänta ett byte från Telenor till 3 pga. 5G täckningen. Detta för att undvika fiber installation.

För min adress har det sen dess stått att 5G+ är på gång för utbyggnad inom 3 månader (detta alltså sen februari 2023 som jag har sett detta på hemsidan). Jag har äntligen bytt till 3 nu eftersom jag tänkte att nu är det dags. 

Men på täckningskartan står det fortfarande att det är på gång. 

Där jag sitter på jobbet i Torslanda får jag extremt snabb fart, men hemma kommer jag inte över 100mb, får t.o.m. snabbare på 4G. 

Min fråga är egentligen om man vet om min adress (Staffans Kulle 9, Floda) kommer få 5G+ som täckningskartan visar eller ej?

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej!

Jag undersökte lite och fick reda på att det som dröjer är dom långa leveranstiderna för 5G utrustning. Dock så är jag ändå tveksam till om den 5G+ masten som kommer sättas upp där kommer att täcka din adress.

Det skulle även sättas upp en till 5G+ mast under hösten, men den verkade det också vara tveksamt om den kommer att kunna täcka din adress.

Det kan vara så att du upplever att det “vanliga” 5G och 4G du får in på din adress blir snäppet snabbare, i och med större kapacitet i området.

Det fanns inga exakta datum, det verkar dock som att långa leveranstider på utrustningen är “boven”.

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

9 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 2 augusti 2023

@Khasha Hej,

utan att veta faktisk status mer än vad som anges på täckningskartan så bör det ske en utbyggnad av både 5G och 5G+ i området. Utbyggnadskartan är dock ingen garanti för att täckningen förbättras för dig.

Utöver detta har det varit ganska stora förseningar för 5G-utrustning för operatörerna vilket har gjort att utbyggnad har dragit ut på tiden. Nu under sommaren brukar även utbyggnadstakten minska eftersom det är mycket semester och en stor del av resurserna som inte är på semester går åt att hålla nätet igång. 

Håller tummarna för att det blir snabbare 5G för dig inom kort!

• Skribent
  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 2 augusti 2023

Förstår det med semester osv. 
Men enligt täckningskartan står att 5G+ ska komma hit, eller har jag fel? 
antar att det måste finnas en faktiskt plan för det ifall det nämns på kartan. 
Det jag är ute efter är NÄR planen finns för 5G+ för min adress (sen förseningar osv. händer, det förstår jag också)?

Forum|alt.badge.img+36
  • Ambassadör
  • 380 kommentarer
  • 2 augusti 2023

Utbyggnadskartorna brukar visa den närmaste 3-månadersperioden så förhoppningsvis kommer det igång under hösten.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 2 augusti 2023

@Khasha Utbyggnadskartan visar att 5G+ ska byggas ut i området. Exakt täckning kan de inte visa ännu eftersom det kan påverkas av saker så som hus, vegetation osv. Det som visas på kartan stämmer med den plan de har - men den kan snabbt ändras. 

Just nu är planen att 5G+ ska byggas ut i området inom tre månader. Att du kommer få 5G+ på din adress kan inte garanteras.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej!

Jag undersökte lite och fick reda på att det som dröjer är dom långa leveranstiderna för 5G utrustning. Dock så är jag ändå tveksam till om den 5G+ masten som kommer sättas upp där kommer att täcka din adress.

Det skulle även sättas upp en till 5G+ mast under hösten, men den verkade det också vara tveksamt om den kommer att kunna täcka din adress.

Det kan vara så att du upplever att det “vanliga” 5G och 4G du får in på din adress blir snäppet snabbare, i och med större kapacitet i området.

Det fanns inga exakta datum, det verkar dock som att långa leveranstider på utrustningen är “boven”.

• Skribent
  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 14 augusti 2023

Tack för förtydligandet. Då hoppas vi det kommer snart. 

som sagt, även om inte full 5G+ finns på exakta adressen så hade en boost räckt. Idag får jag 150mb/ner på 4G, så hade det blivit bättre än det så räcker det gott och väl. Hoppas dock på 5G+ ändå då vi inte är långt bort från centrala delarna om man ser på fågelvägen. Huset ligger ganska öppet också så med antenn så hade nog det blivit bra när utrustningen är på plats. 

• Skribent
  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 2 oktober 2023

Hej, nu ser jag att 5G+ finns i floda fr.o.m. v39 uppdateringen. 
jag har testat farten på en adress som visar ”mycket god täckning” (rurik holms väg 11). Men fick väldigt svag fart (35ner, 13 upp). 
Vad ska jag förvänta mig av den senaste uppgraderingen?

och vet ni om min adress, Staffans kulle 9 kommer

täckas? (Kartan säger nej just nu men vet ej om den är uppdaterad med senaste info). 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 3 oktober 2023

Hejsan 😉, @Khasha 

Det resultatet kan säkert ha någon anledning. Om det varit hög belastning eller om man varit ansluten till 5G och inte 5G+ . Men bör bli skillnad när det blivit mer utbyggt.

Såg att kartan uppdaterades igår 2:Oktober.😉

Gällande “Staffans kulle 9” , så är det utbyggt 5G på 2100 Mhz . Så inget 5G+, som ger dom högre hastigheterna och bättre svarstiderna.Ser även ut som du är lite mitt i mellan där. Så 5G kan säkert komma och gå för dig där,är också en del skog att ta hänsyn till där som kan påverka. 

Men det ser ju väldigt lovande ut för dig ,eftersom det ligger planerad utbyggnad där av 5G+. Inom 3 månader.Så det lär du märka av markant när det väl blivit klart.Sen är det en del upp till vad man har för hårdvara . Telefoner / Router för bredband osv.Och det är över båda adresserna du nämner.

Låter som du möjligtvis redan har notiser “aktiverat” på nätutbyggnad tråden. Annars så rekommenderas detta , då får man mejl när det skett en uppdatering av byggnationen av mobilnätet.

https://community.tre.se/product-updates

/F

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 4 oktober 2023

@frodrik91 @Khasha Värt att tillägga är att bara för att det visas planerad utbyggnad i området så betyder det inte att utbyggnaden kommer påverka den aktuella adressen. Själva cirkeln är lika stor oavsett vilken frekvens som används och en väldigt grov uppskattning.

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies