F.A.Q.

5G-tråden

  • 5 January 2022
  • 59 svar
  • 2924 visningar
5G-tråden

Visa första inlägg

59 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

@JeppePeppe knappast den sista heller... En site i Lundens vattentorn! En Ericsson Air-antenn. En Penta-antenn och en gps för att synka dom olika siterna, dvs CA (Carrier Aggregation) Detta är en av tre sektorer på denna site! 

Tänk att jag flyttade från min fina 5G plats vid vattentornet , till att kasta kotte i skogen som tidsfördriv 😛 Lite mer fart i Lunden så klarar dom “Tele2 /Com Hem” fart från uttagen . För en bråkdel av priset ;) 

Bodde du i 5G-område tidigare? Fungerade det bra? tänker ifall du hade hög hastighet, när du även befann dig hemma osv :grin:

Kul med kottkastning! haha

Användarnivå 6
Emblem +40

@JeppePeppe knappast den sista heller... En site i Lundens vattentorn! En Ericsson Air-antenn. En Penta-antenn och en gps för att synka dom olika siterna, dvs CA (Carrier Aggregation) Detta är en av tre sektorer på denna site! 

Tänk att jag flyttade från min fina 5G plats vid vattentornet , till att kasta kotte i skogen som tidsfördriv 😛 Lite mer fart i Lunden så klarar dom “Tele2 /Com Hem” fart från uttagen . För en bråkdel av priset ;) 

Bodde du i 5G-område tidigare? Fungerade det bra? tänker ifall du hade hög hastighet, när du även befann dig hemma osv :grin:

Kul med kottkastning! haha

Jag fick smaka på det ungefär 2 månader 😛. Jo men hastigheterna va inget att klaga på , men fick aldrig dom nära 1000 Mbits testerna, Men även dessa hastigheter kan svaja väldigt mkt på “höga hastigheter “  Man märker de inte på samma sett som att sitta och få ut 1.5 -3 Mbits så sett ;)  . Men svarstiden gillar jag mest :) 

 Kan säga att jag nästan kunde kasta med fiskespö till masten eller att dom lånade ström av mig :P  Men det slog ju det fasta fibernätet som Tele2 levererade 🙂 Men klart dom kunde ju skruva upp med , men smaken e som baken när det kostar hehe !  ;) Nu är det bara täckningen & bibehållen svarstid som gäller för och få ordning på torpet :D 

Hah aah man har ju sina stunder . När utbyggnaden börjar komma ut ca 2 mil från Gbg centrum så är jag påt igen 😉 Tills dess får jag fortsätta dra min långa “fiberkabel” till Götet 😛 Skämt o sido : )

Användarnivå 6
Emblem +14

@frodrik91 Kul att du också fick uppleva lite 5g innan du flyttade. Bodde du uppe vid Lunden? Och vart har du flyttat nu? Själv bor jag på norra Hisings-sidan och får nog också vänta något år innan 5g kommer till mig.

Användarnivå 6
Emblem +40

@frodrik91 Kul att du också fick uppleva lite 5g innan du flyttade. Bodde du uppe vid Lunden? Och vart har du flyttat nu? Själv bor jag på norra Hisings-sidan och får nog också vänta något år innan 5g kommer till mig.

Haha ja  ;) men är ofta på tur i stan så ibland får man känna vittring av tekniken 📱 👌🏻
 

Jag mellanlandar i Lerum ett tag , är mer bonde än city människa , så utkanten av ”Götet” är mer min grej .  Så får se vad jag far på tur framöver när det dyker upp. 
 

Jasså, du är på den flytande ön ”Hisingen island ” även Sveriges 5:e största ö 🏝️ 

Det får vi hoppas snart sker , nu när jul högtiden är över och det kan fokuseras på att utbyggnationen 

Användarnivå 6
Emblem +40


 

Martin - 3 kund i 15år skrev:
@frodrik91 Kul att du också fick uppleva lite 5g innan du flyttade. Bodde du uppe vid Lunden? Och vart har du flyttat nu? Själv bor jag på norra Hisings-sidan och får nog också vänta något år innan 5g kommer till mig.

Ursäkta jag klanta mig idag igen på tiden i inägget 😞 Men man flyter ju bara med och skriver :) 

Får hoppas det inte är för rörigt och allt är på hyfsat sin plats . 


Haha ja  ;) Jajamän , stämmer bra det !   men är ofta på tur i stan så ibland får man känna vittring av tekniken  

Jag mellanlandar i Lerum ett tag , är mer bonde än city människa , så utkanten av ”Götet” är mer min grej .  Så jag får se vart jag far på tur framöver & när det dyker upp något som är mig liksom.  Men vore ju gött och se en spridning längs med E20 hehe ;)

Men ska faktiskt själv göra en “Täckningsanmälan” för 3G /4G då det svajar och påverkar mig vid spelande, vid hög belastning på nätet skulle jag nog se det efter alla mina tester. 

Testat med rikt-antenn, men skulle inte säga att vi blev vänner . Har svårt och tro att en “ Antenn /förstärkare utan ström inblandat gör någon effekt. Och dessutom inte arbetar i mimo 2x2 / 4x4 teknik . Sen har jag tyvärr inte kikat vidare på lösningar .

Men hojta gärna till om någon har tips & tricks och delge 

Mottagare / Förstärkare “TS9 eller SMA” kablage och ska kunna ha kabel mellan fönster och fönsterkarm eftersom routern/modemet är inomhus 😉 Möjligt kan gå under dörr också.
 Mimo 2x2 / 4x4 teknik. Helst någon hårdvara man inte behöver göra en fast installation . Iaf så man kommer ut från bostad och fångar upp täckningen.
 
Sen har jag faktiskt en liten kluring som någon kanske har ett svar eller en teori om (Master,Täckning,Teknik) : 

* När det förekommer "Höjdskillnader"  - Som tex Lerum nu då. Motorvägen delar upp staden i 2 sidor och ligger med centrum , nere i dalen. Och där är antagligen Masterna i närheten...Där folk rör på sig mest helt enkelt för
  största nytta  . Och båda sidorna ökar rejält i höjd med sina backar . Hur beter sig " Master,Täckning,Teknik" när masten är på mycket lägre höjd än användaren. Och det förekommer som vanligt bostäder,skog som påverkar fast längs med höjden.  

 

2022 blir ett bra år i teknikens värld känner jag   

Tror du har bra chanser att få det betydligt snabbare än så ! 

Värre för mig ;)

Men “3” har vad jag vet en aggressiv plan för utbyggnad , så får hålla tummarna det blir ett gött tempo med resultat 😃 Tror “3”  & “Tele2” är dom som går med taktpinnen för 5G i landet .
 

Jaså , du är på den flytande ön ”Hisingen Island ” även Sveriges 5:e största ö 

“Lite utanför tråden “

Tänkte säga att det är mycket gött på “Street fooden” vid Eriksberg men det blir ju fel sida Hisingen så sett för dig och nog inte så aktuellt/smart i dagens läge  ;) Men Norra Hisingen har ju “förfriskande drycker” att erbjuda istället & Ikea mat  ;) 

 

Men det ser ju ändå lovande ut för din del , 

Det får vi hoppas snart sker , nu när jul högtiden är över och det kan fokuseras på att montering av 5G lagom till vår nästa högtid  

Man hade gärna hjälpt till för och få fart påt bara för man är intresserad & ser potentialen av tekniken :)

Och nå nivån vi egentligen bör ha varit vid i dagens läge om det inte vore för förseningen . 

Får hoppas att det inte blir personalbrist av rådande omständigheter. Oavsett vad det är för jobb i samhället :) 

Och att teknik/elektronik bristerna inte påverkar utbyggnaden för “5G” och inte fastnar i en hamn far away ! 

Nu har jag då inte fått en hel bild av 5G hos “3” ännu eller över lag, men kommer längs med vägen . Mycket teknik för mig  och behöver ett större minne i huvudet nu för tiden haha ;) 

Men tänker på hur påverkas “3” i dagens läge :

  • Hur påverkar Covid -19
  • Ökade container kostnader
  • Försenade leveranser korta / långa.
  • Krets brist för hårdvaror .

    För jag antar att all hårdvara kommer från Europa / Asien på något sett som del eller färdig produkt. Iaf mobiler, plattor och Modem/Router för 4G tex “ Huawei b818 “ .
  • Sen vad “Ericsson “ har sin produktion av master & påverkan - För det är bara dom som används just för stunden ?? 
  • Har för mig att jag läst att “3” levererat ut “5G” på annat band & frekvens till liten skala. 

 Kanske va denna jag fick det ifrån :  https://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/nu-lanserar-tre-hoeghastighets-5g-i-gggggoeteborg-3115425

Eller är det bara : 

5G C-bandet:
     C3500 = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78” Som gäller

och 2100 Mhz används rakt av för 4G . 

 

   Någon mer faktor  ? Fyll gärna på ;) 

(bör vara samma för all handeln) 

Vore Nice om vi kunde redigera ihop ett inlägg som är “fast”i början om 5G mellan himmel och jord 🙂 Lite som en sammanfattning över diskussionen i tråden .

Ursäkta röran det blev ikväll :P 

 

Sen värt och tipsa om - Som är 3vlig läsning är att kika på länken nedan :) 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre

Mvh F 

 

 

 

 


 

Användarnivå 6
Emblem +40

@JeppePeppe säger dessa siffror dig något? 🤔

 

Det relevanta jag kan bidra med detta att lägre värden på minus skalan är bra oftast - Högre värden är dåligt . Över -100 → - 120 på RSRP Så har du ungefär obefintlig mottagning . 

https://www.induo.com/s/g/4g-5g-routrar/signalstyrka-for-4g-router/

Men ska säga att även jag är rostig på detta och har för mig att det inte uppdateras i realtid , utan man får vänta ,testa , flytta sig och hålla på har jag för mig . Och notera så man kommer ihåg något av värdena 🙂 Men tror ( RSSI,RSRP,RSRQ & SNR) är mest intressant . 

Denna länk visar hur man kommer åt “Apples “ inbyggda dolda Meny . Kanske finns något bättre och är i realtid , vad vet jag :) 

https://macworld.idg.se/2.1038/1.716092/signalstyrka-iphone

Lite osäker på vad ( “ Android “) har för motsvarighet , om det är samtals menyn eller app. eller både och 🙂 Men chansar på länken nedan då jag använder iPhone :) 

https://www.waveform.com/a/b/guides/field-test-guide

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Tre kör 5G på två frekvenser i dagsläget. Till en början körde man ut 5G på 2100-bandet. Detta med DSS, Dynamic Spectrum Sharing - där 4G och 5G delar frekvens. Denna 5G finns fortsatt, men utbyggnaden verkar inte pågå för tillfället. 

Den andra frekvensen är då 3,5GHz, även kallat C-bandet. Denna frekvens används uteslutande för 5G hos Tre. I samband med utbyggnaden av denna frekvens verkar även 5G på 2,1GHz att släckas om det finns på samma plats. 

På grund av mer begränsat frekvensutrymme för 2,1GHz, blir även hastigheten mer begränsad. Hastigheten för 4G och 5G på 2,1GHz är väldigt lik. Fördelen för 5G blir generellt sett lägre svarstider. Det är denna 5G som finns i, exempelvis, detta norra och västra 5G-området i Stockholm.

 

Den högsta hastighet jag nått med Tre är 948Mbps vid Sergels Torg i Stockholm. Inte dåligt!

Användarnivå 6
Emblem +14

@Pettersson yes 5g på 2100-bandet finns i Frölunda och Mölndal för ett tag sen men nu börjar det ersättas med C-bandet har jag observerat! 

 

En bra hastighet du mätt upp på Sergels torg! Jag har 1222 Mbit som rekord i Göteborg och det inne på Liseberg! Nytta med nöje 💥

Användarnivå 7
Emblem +38

Min lur otroligt sugen att skaffa oändlig surf för att bara går inte och mäta hastighet. Är ganska säker på att jag har fått typ 2-3 nya master i mitt område. Då jag nästan aldrig har en 4G symbol längre. 
 

fördelarna med 5G har ju bara börjar smyga sig på, ska bli en magiskt härlig utveckling för samtalskvalitet och väldigt intressant att se hur operatörer på sikt bygger sina abonnemang kring hur nya 5G kommer fungera :) 

Användarnivå 6
Emblem +14

En site i centrala Hisingen! 

Användarnivå 7
Emblem +40

 

Fick hastigheten ovan vid Odenplan, Stockholm. Helt sjukt egentligen vad mobilnäten kan leverera idag. Jag sitter på 1000/1000 fiber hemma, vilket maxar ut på drygt 900Mbit över WiFi. Det känns ju absolut lite irriterande att det går att få högre hastighet via mobilnätet än hemma 🥲

Användarnivå 6
Emblem +14

 

Fick hastigheten ovan vid Odenplan, Stockholm. Helt sjukt egentligen vad mobilnäten kan leverera idag. Jag sitter på 1000/1000 fiber hemma, vilket maxar ut på drygt 900Mbit över WiFi. Det känns ju absolut lite irriterande att det går att få högre hastighet via mobilnätet än hemma 🥲

Ja det är otroligt vad utvecklingen går framåt i mobilnätet. Just nu är jag i Helsingborg och inne på hotellet går det fort med 💥💥💨💨

 

Användarnivå 2
Emblem +1

Hi3G:s 5G-utrullning går framåt med stormsteg i vårt land. I min närhet är Norrköping ett fartfyllt exempel, där inte många gathörn står utan 5G.

I detta nu vandrar 5G-vågen över Linköping likaså, med dagens minst sagt trevliga resultat som följd.

 

 

Användarnivå 7
Emblem +36

Så sjukt vad ni når för hastigheter! @Martin - 3 kund i 15år

@Falken Norrköping och Linköping får väldigt mycket nytt 5G just nu. I senaste Nätnytt så ser man ett kvitto på det - superkul! :heart_eyes:

@Pettersson Haha jäkligt kul att det kan skilja sig på så sätt. Det känns nästan inte som att det bör vara möjligt.

Användarnivå 5
Emblem +33

När får vi 5G till dataabonnemangen?

Användarnivå 7
Emblem +36

@Qwirks Bra fråga! Tyvärr har jag inte mycket information att ge där dock. Det är något vi jobbar på och hoppas kunna leverera snart - men tyvärr är det lite för tidigt att säga något specifikt datum eller liknande.

Det kommer defintivt vara tydligt när det väl kör igång :wink:

Användarnivå 6
Emblem +40

Känns skoj när det börjar sätta sig på nätet som pressmeddelande !🕺🏃🏿 Blir spännande vart 5G står lagom till Industrisemestern i sommar . 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/tre-inviger-svenskt-hoeghastighets-5g-3177252

Även skoj och se att företaget gör avtryck och är med om fina utmärkelser : 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre/latest_news

Användarnivå 7
Emblem +36

Känns skoj när det börjar sätta sig på nätet som pressmeddelande !🕺🏃🏿 Blir spännande vart 5G står lagom till Industrisemestern i sommar . 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressreleases/tre-inviger-svenskt-hoeghastighets-5g-3177252

Även skoj och se att företaget gör avtryck och är med om fina utmärkelser : 

https://www.mynewsdesk.com/se/tre/latest_news

 

Verkligen! Nu är det verkligen igång 🚀
Märker själv hur mer och mer byggts ut i exempelvis Linköping, Helsingborg och Jönköping på sistone - rolig resa att följa!

Användarnivå 7
Emblem +40

Kommer att vara en hel del i Göteborg med jobbet i sommar och hotellet har verkligen fantastisk 5G-täckning! Det är nästan ofattbart att mobilnätet ger en stabilare, snabbare och bättre upplevelse än hotellets WiFi nu. För inte alls speciellt många år sedan var en ju nästan tvungen att använda WiFi för att kunna streama någon serie och surfa samtidigt. 🤩 Nedan är från sist jag var i Göteborg på samma hotell! 

 

Även kul att se att 5G-roaming har kommit igång, gör det även mycket mindre plågsamt att använda mobilnäten utomlands. Även där minskar behovet av WiFi, som ofta är ganska slöa i vissa länder 🥰

 

 

Verkar dock som att svarstiderna är något lägre i Stockholm än i Göteborg för 5G? Längtar tills de är eb bra bit under 10ms överallt ⚡️

Användarnivå 7
Emblem +36

SÅ kul att se! och jättekul om 5G-roaming också. Det blir väl att skaffa mig en 5G-kompatibel telefon vid nästa iPhone-släpp helt enkelt. 😎

 

 

Intressant med svarstiden, undrar vad det kan bero på.. 🤔

 

 

Användarnivå 6
Emblem +14

SÅ kul att se! och jättekul om 5G-roaming också. Det blir väl att skaffa mig en 5G-kompatibel telefon vid nästa iPhone-släpp helt enkelt. 😎

 

 

Intressant med svarstiden, undrar vad det kan bero på.. 🤔

 

 

"Det beror på att vi är lite mer långsamma här i Göteborg" Vi stressar inte som ni Stockholmare gör 😉

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena Gänget ! Hoppas ni har det gött ute i värmen , med  svalkande vind 😎 

Någon som har något svar på vad som sker med “Zyxel 5103” , utgår den för fördel av amerikanska “Inseego “  eller är det en backup över att leveranser ska funka i mån av transport / produktionsproblem ? ⚽️

 

https://www.tre.se/handla/router

ha de gött , haj ! 🚀🎢

Användarnivå 6
Emblem +40

Äntligen fredag ✨👌🏻10 månader sedan gruppen startades , då va det 300 C-band siter på plats . Finns det någon rolig fakta på vad det är på för siffra nu ? 🔥😎

@JeppePeppe 

/ F 

Användarnivå 7
Emblem +36

@frodrik91 - Kul att du nämner det! Igår passerade vi nämligen 1000 siter! En riktig milstolpe, och mer ska det bli 😎

Hur har du det med ditt 5G där hemma? 😁

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Wow hur grymt är inte det ✨🥇Vilken stad eller område fick den episka första fyrsiffriga site ? 
 

Hade det på känn igår efter lunch att där satt den 😂👉🏻 mot oändligheten & vidare 🌕 

Och på det även dom som ligger på n1 bandet 👀💭👋🏻 Och alla andra uppdaterade & nya master . 

 

https://m.youtube.com/watch?v=ifrR18dFS9s

Jo,  jag och Mrs. Zyxel njuter av hastigheten utan stopp . Och toppar med dom goda svarstiderna in game , som är snabbare än tåget 🚆 💭🌎 Svårt och välja av alla dess sändare häromkring 🤓😚

Och god glögg på det 🥤🔥

Kryper det närmare övriga i forumet också ? 


 

 

Svara