Skip to main content
Besvarat

Bandbredd 10 elle 15 Mhz?

• 31 januari 2024
  • 5 svar
  • 146 visningar

Forum|alt.badge.img+18

Vad avgör om det blir 10 eller 15 Mhz bandbredd på LTE-A? Jag upplever att när min router kopplar upp bärbandet på BC7 blir det bara 10 Mhz, men ibland lyckas den få till BC1 som bärband och dår blir det 15 Mhz. En skillnad jag ser att att när det blir 15 så ligger C1 och 7 mot två olika celler. Just nu ligger båda mot samma cell när det är 10 Mhz. BC20 upplänken ligger mot en helt annan cell och den ändrar sig aldrig och har sannolikt inget med detta att göra.

Noterar också att cellen som den kör mot nu har lite sämre -dB än annars.

• Access Technology
  • LTE-A
  • Band
  • LTE_BC7
  • RSSI
  • -59
  • Cell ID
  • 157965314
  • Physical Cell ID
  • 496
  • UL Bandwidth (MHz)
  • 10
  • DL Bandwidth (MHz)
  • 10
  • RFCN
  • 3000
  • RSRP
  • -88
  • RSRQ
  • -13
  • RSCP
  • N/A
  • EcNo
  • N/A
  • TAC
  • 3021
  • LAC
  • N/A
  • RAC
  • N/A
  • BSIC
  • N/A
  • SINR
  • 6
  • CQI
  • 9
  • MCS
  • 22
  • RI
  • 3
  • PMI
  • 3
  • PSC
  • N/A

SCC Information

# 1

• Physical Cell ID
  • 496
  • RFCN
  • 326
  • Band
  • LTE_BC1
  • RSSI
  • -59
  • RSRP
  • -83
  • RSRQ
  • -14
  • SINR
  • 2

# 2

• Physical Cell ID
  • 88
  • RFCN
  • 6200
  • Band
  • LTE_BC20
  • RSSI
  • -48
  • RSRP
  • -68
  • RSRQ
  • -11
  • SINR
  • 2

Bäst svar av Jonte062

Beroende på hur frekvenstillstånden ser ut så har operatörerna olika konfigurationer på de olika banden.

Exempelvis så har vi på B1 15 MHz LTE (Tillstånd för totalt 20MHz, men de sista 5 MHz används till annat.) och på B7 10MHz.

Beroende på vilka CA-kombinationer som mobiler/routers kan göra, och ett antal andra parameters i nätet gör att det kan bli olika kombinationer CA vid olika tillfällen.

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

5 svar

Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • 18 kommentarer
  • Svar
  • 31 januari 2024

Beroende på hur frekvenstillstånden ser ut så har operatörerna olika konfigurationer på de olika banden.

Exempelvis så har vi på B1 15 MHz LTE (Tillstånd för totalt 20MHz, men de sista 5 MHz används till annat.) och på B7 10MHz.

Beroende på vilka CA-kombinationer som mobiler/routers kan göra, och ett antal andra parameters i nätet gör att det kan bli olika kombinationer CA vid olika tillfällen.

Forum|alt.badge.img+18
  • Skribent
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 31 januari 2024
Jonte062 skrev:

Det förklarar saken. Synd att det inte går att låsa B1 i routern till det bärande bandet. Nu har förresten routern bytt till antenn 495 istället för 496 men inte på ordningen för B1-7, så fortfarande 10 Mhz. Mitt hus ligger så att vi hamnat mitt emellan dessa två antenner så det kan förklara att det växlar lite mellan.

Forum|alt.badge.img+18
  • Skribent
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 31 januari 2024

Lösningen blev att aktivera PCI LTE lock. Låste då basstationen 496 mot RFCN 326 först och som andra RFCN 3000. 326 är alltså B1 och nu låser den mot 15 Mhz bandbredden och farten gick upp ca 10 Mbps. Hyggligt nöjd med ca 110-120 Mbps dagtid på mitt Bredband Max 150. Nattetid kommer det väldigt nära 150 Mbps. Så jag känner mig rätt säker på att det faktiskt går att få in en mast som står bara ca 50 m från huset.

Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • 18 kommentarer
  • 31 januari 2024
agpath skrev:

Lösningen blev att aktivera PCI LTE lock. Låste då basstationen 496 mot RFCN 326 först och som andra RFCN 3000. 326 är alltså B1 och nu låser den mot 15 Mhz bandbredden och farten gick upp ca 10 Mbps. Hyggligt nöjd med ca 110-120 Mbps dagtid på mitt Bredband Max 150. Nattetid kommer det väldigt nära 150 Mbps. Så jag känner mig rätt säker på att det faktiskt går att få in en mast som står bara ca 50 m från huset.

Man skall tänka på att låsa routern på band eller PCI kan vara lurigt. PCI:er kan ändras i nätet, och skulle det bli en driftstörning på den nu låsta PCI:n så blir det troligtvis problem.

Men kul att det blev bätte för dig med denna “work-around” :-)

Forum|alt.badge.img+18
  • Skribent
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 31 januari 2024

Jo jag tänkte på det. Likaså att routern då inte kommer att koppla upp mot 5G när den masten kommer igång. Den kommer ju dock alltid att hitta B20 så helt dött lär och inte bli, men det lär märkas i så fall. 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies