Skip to main content
Besvarat

Bugg i Speedtest appen?

• 23 februari 2022
  • 8 svar
  • 149 visningar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Har på senaste tiden upplevt när man mäter i Speedtest appen att mätningen i download helt plötsligt sjunker i hastighet för att sen "frysa sig" när den ska mäta upplink! Försöker jag sen gå ut på internet så får jag ingen uppkoppling 🤔

För att komma igång igen så får jag tvinga ner mig via telefonens inställningar till 3g, vänta några sekunder och sen ställa om till auto 3g4g5g. Då löser det sig.

Så, är det appen som spökar eller är det något med nätet? @Jeppe @Karl 

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hmm…

Har lyft frågan vidare här internt. Återkommer när jag vet mer!

Det låter dock som att när telefonen når “Maximal prestanda” när man gör mätningen så tar det (av någon anledning) längre tid än vad det gör med 3G och 4G att falla tillbaka på “Normal prestanda”. Frågan är om detta är en begränsning av dom chip som telefonerna kör med, eller om det bara är så det funkar på 5G NSA.. 5G är ju mer energikrävande på mobiler, så kan vara att telefonen snabbt vill komma bort ifrån det för att inte sluka batteri.

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

8 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej Martin!

Låter märkligt… Jag var nyss en del i en felsökning med vår egna speedtest server som hade lite problem med våra test-abonnemang. Dock var det inget som påverkade något av dom abonnemangen som är ute hos våra kunder.

Är det mot alla serverar när du gör mätningen eller är det mot någon specifik?
Testade nämligen precis på min telefon och ser inte samma problem. 🤔

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Hej Karl,

Det händer väldigt ofta då jag gör flera mätningar i följd då jag vill få lite referenser i mätningarna mot siten!

Appen har senaste nätuppdateringen och jag mäter mot alla servrarna. 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hmm…. Skulle du kunna testa ställa in telefonen till 3G/4G och skippa 5G och göra en mätning? Sker samma sak då?

Har bara en teori om att det kanske har något med 5G NSA att göra?

Vet att när man gör en mätning mot bredbandskollen/speedtest så bör testen vara konfigurerade att trigga “maximal prestanda” med att maxa antalet CA kombos som går. Därför det brukar gå uppåt som en liten kurva i början. Tänker om det kan vara så att den har lite svårt att falla tillbaka sen till “normal läge”.

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Hej igen,

Nu har jag provat att mäta mot några helt nya 5g-siter i Göteborg (om du vill veta vilka så kan jag skicka det i PM) Jag upplever att problemet kvarstår i 5g-nätet med Speedtest. Mätningen sticker iväg och sjunker snabbt ner till noll, sen händer inget mer och jag kommer inte ut på nätet därefter! 

Jag provade att bara ligga på 3g/4g (både FDD och TDD) och där verkar det vara hur bra som helst. Inga "kraschade" mätningar…

Så med facit i hand så verkar problemet bara var i 5g NSA?? Eller har du en annan teori? Bugg i appen? Använder du andra appar? 

Tack på förhand @Karl 

• Rookie
  • 3 kommentarer
  • 25 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år

Jag har samma problem här vid hastig och snabb belastning på 5g nätet.

Dock är det inte speedtest appen utan får samma problem med bredbandskollen eller utorrent om jag belastar nätet för snabbt och hårt. antingen är det Android som spökar eller 5g nätet.

Brukar oftast lösa sig att göra som du gör byta till 3g och sen till 5g. Men Ibland funkar inte detta heller utan då krävs en omstart av telefonen.

Misstänker bugg i Android eller 5g nätet. 

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
asdasd skrev:

@Martin - 3 kund i 15år

Jag har samma problem här vid hastig och snabb belastning på 5g nätet.

Dock är det inte speedtest appen utan får samma problem med bredbandskollen eller utorrent om jag belastar nätet för snabbt och hårt. antingen är det Android som spökar eller 5g nätet.

Brukar oftast lösa sig att göra som du gör byta till 3g och sen till 5g. Men Ibland funkar inte detta heller utan då krävs en omstart av telefonen.

Misstänker bugg i Android eller 5g nätet. 

Aha! Tack för feedback! Då är det inte bara jag som upplever detta fenomenet...

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hmm…

Har lyft frågan vidare här internt. Återkommer när jag vet mer!

Det låter dock som att när telefonen når “Maximal prestanda” när man gör mätningen så tar det (av någon anledning) längre tid än vad det gör med 3G och 4G att falla tillbaka på “Normal prestanda”. Frågan är om detta är en begränsning av dom chip som telefonerna kör med, eller om det bara är så det funkar på 5G NSA.. 5G är ju mer energikrävande på mobiler, så kan vara att telefonen snabbt vill komma bort ifrån det för att inte sluka batteri.

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Tack @Karl för att du engagerar dig i frågan. Ser framemot svaret! 👍😃

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies