Hej, Vi har en gråzon på ett par kvarter här i Borgeby/Bjärred. Står vi i trädgården hamnar vi ofta på 3g nätet & vi kan inte ens prata i telefon. Cyklar man förbi på gatan utanför vårt hus & pratar i telefon så försvinner täckningen & ibland bryts samtalet. Vi bor på Gudmundsvägen 7. Här är zonen
Bäst svar av Fredrik W
Hej Henrik,
Det ska vi göra något åt! Just nu pågår byggnation av en ny mast precis öster om Borgeby IP. Markarbetena är klara och planen är att resa själva masten under juli. Därefter blir det installation av antenner och radioutrustning - så jag skulle tippa att den är uppe och snurrar under tidig höst. Då blir det full 3G/4G-täckning såväl utomhus som inomhus.
Det ska vi göra något åt! Just nu pågår byggnation av en ny mast precis öster om Borgeby IP. Markarbetena är klara och planen är att resa själva masten under juli. Därefter blir det installation av antenner och radioutrustning - så jag skulle tippa att den är uppe och snurrar under tidig höst. Då blir det full 3G/4G-täckning såväl utomhus som inomhus.
Om man kikar på täckningskartan för det området , så känns det ju ändå som 3G och 4G bör prestera såpass stabilt så inte telefonsamtal bryts ? Oavsett om det är inomhus eller utomhus . Även om det är en uppskattning så har man ju ändå ganska höga marginaler på ”mycket god täckning ” , för både 3G & 4G .
Även om det sker en utbyggnad framöver . Kan det inte ligga andra orsaker i området just för stunden ? @Fredrik W
Vad har ni för märke & modell för övrigt på era telefoner som bryts ? Och möjligtvis om ni har dom uppdaterade med senaste mjukvaran .
Och om ni gör ett hastighet/svars test på olika tidpunkter på en dag . Vad får ni för resultat då ? Typ förmiddag , eftermiddag , kväll som exempel . https://www.bredbandskollen.se/
Att samtal bryts behöver inte bero på dålig signalstyrka - det kan också beror på att man inte har någon “dominant cell”, dvs mobilen får in ungefär lika stark signal från två-tre olika siter. Borgeby är en sådant område där det behövs en ny site som dominerar och gör att användarnas mobiler inte pendlar mellan siter som ligger ganska långt bort.
Då är jag med dig . Hade det varit bredband med router så hade man iaf kunnat låsa sig för att slippa att det skulle hoppa mellan siter / celler . Just för stabilitetens skull . Men antar för en mobil som är i rörelse så antar jag de inte finns någon låsning att göra 😜
Kan dock ändå tycka moderna mobilerna ska kunna klara hoppen emellan och även använda CA för bibehålla stabiliteten 😜
Kan tänka mig att den ”ringen” som är närmast blir som dominant , på ett avstånd av ca 1 km bort . För 800 , 2100 & 2600 frekvenserna har väll ändå hyfsad lång räckvidd om man inte har några hinder i vägen 🙂speciellt 800 . Hur lång räckvidd uppskattar man att respektive frekvensband har ? 😉
För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte. Läs mer om vår cookiepolicy
För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.