Skip to main content

Första 5G mätningen på första 5G luren

• 17 augusti 2022
  • 20 svar
  • 364 visningar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Måste ändå säga att det blir en annan känsla när man har 5G själv än att se bilder på andras mätningar 😁

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

20 svar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

@Karl Von Bredband 

Kan inte vara sämre heller. En av mina bästa mätningar i Göteborg 😀

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Men rent vansinne hur fort det går! 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Jasså , det var dags nu 👋🏻⭐️ inte dåligt och få ner filer i ca 180 mb / s . Ingen tid för väntan längre ⚡️inget fast 5G för att gaming ännu ? 

Det va några jäkla hastigheter ni får på era droid saker . Har ni ensamrätt på masterna 🏙️ 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
  • Skribent
  • 3Medarbetare
  • 218 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Kände att det var dags att gå från min Fold 1 till Fold 4 nu, oh boy vilken uppgradering det var 😁

Inget fast 5G ännu! Har inte byggts ut till mig än, bor en bra bit utanför Stockholm 😑

Fördelen med att vara på Tre-kontoret är supersnabbt 5G 😎

Lite chockad är jag. Är ändå väldigt mycket människor här idag.

Sen för er som är 5G intresserade så fick jag höra för ett par veckor sedan att vi håller på att sätta upp en mmWave site här på kontoret, som ska kunna ge ännu snabbare hastigheter 😎 Det är dock med en test-licens så inget som vi kommer kunna se förren om ett par år, eftersom frekvensen som används för mmWave används just nu för radiolänkar 🙄

PS: Inga telefoner som säljs i Sverige just nu, kommer att kunna koppla upp emot 5G på mmWave, eftersom det är regionstyrt vart telefonen är såld om den plockar upp det eller inte. Men med mmWave snackar vi om snuskigt snabba 5G speeds: 

https://www.youtube.com/watch?v=y9K92AgmoXk

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Hur upplever du fold4? Ser sjukt fin ut, om än lite lång fortfarande. :) 

gillade fold2 men hade stora problem

med android 🤣

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
  • Skribent
  • 3Medarbetare
  • 218 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Jag tycker väl att det är en klar uppgradering ifrån min Fold 1. Slog till främst för att dom för en gångs skulle hade en ny kamera på den. 😅 Sen att förköpserbjudandet vi har nu var för bra för att säga nej.

En sak som jag inte gillar är att gångjärnet är för hårt, gillade mer det mjukva som Fold 1 hade. Var mer som att öppna en bok snarare än en laptop…

Men skärmarna, mjukvaran och kameran är helt sanslöst bra. Är riktigt nöjd! 😍

Förstår lite vad du menar, min Fold 1 förstördes i princip när den fick Android 12… Hela telefonen blev extremt buggig och seg, var ganska tydligt att dom hade haft fold 2 och fold 3 i åtanke när dom släppte den..

Skärmen på framsidan är väl den största ändringen för mig, gillar att den inte är lika lång, och att gångjärnet inte sticker ut lika långt. Ser mer ut som en “vanlig” telefon än tidigare 😁 Svårt att se skillnaden mellan Fold 3 och Fold 4 på bild, men det är en stor skillnad när man ser dom “in person”.

Fold 1
Fold 3
Fold 4

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Aah, drömmer om apples gångjärn på en foldable deras laptops har ju absolut skönast känsla att öppna! 

men förstår va du menar, kul att det är så solklara förändringar. 
Kan tänka mig att det är de små förändringar som gör grejerna plattare gångjärn kan jag tänka mig är enormt då det var lite märkligt ”långt” bort med skärmen om man är vänsterhänt på fold2

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
  • Skribent
  • 3Medarbetare
  • 218 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Är faktiskt extremt nyfiken på vad Apple kan komma med. Dom brukar ju vänta tills dom har uppnåt “perfektion” innan dom släpper något. 🤔

Ett exempel är (ni får gärna rätta mig om jag har fel, är ingen Apple människa) att iPad inte kommer med en förinstallerad miniräknare än idag, 12 år efter att den första släpptes. 🤔

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Nej, tror inte den har det. Apple har frågats om det och tagit upp det. Att de väntar på perfektion 😂 

men tror på riktigt att Apple kanske inte kommer lansera något häftigt. Tim Cook styr nu Apple för ren vinst och har nästan plockat bort innovation helt. Det tycker jag Samsung Oppo och xiaomi står för snarare än Apple. Tråkigt nog. 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 17 augusti 2022
Karl Von Bredband skrev:

Jag tycker väl att det är en klar uppgradering ifrån min Fold 1. Slog till främst för att dom för en gångs skulle hade en ny kamera på den. 😅 Sen att förköpserbjudandet vi har nu var för bra för att säga nej.

En sak som jag inte gillar är att gångjärnet är för hårt, gillade mer det mjukva som Fold 1 hade. Var mer som att öppna en bok snarare än en laptop…

Men skärmarna, mjukvaran och kameran är helt sanslöst bra. Är riktigt nöjd! 😍

Förstår lite vad du menar, min Fold 1 förstördes i princip när den fick Android 12… Hela telefonen blev extremt buggig och seg, var ganska tydligt att dom hade haft fold 2 och fold 3 i åtanke när dom släppte den..

Gjorde Samsung en Apple med Android 12 på äldre samsung tro  , tex din Fold1 .Gjorde äldre mobiler medvetet långsammare pga enligt va dom själva sa var för att man vill skydda batteriet i de åldrande mobilenheterna från att slitas ut alldeles för snabbt.

Något som man kan undra över , det vill man ju redan från produktionsdag #1 också 🤣

Btw , Känns som formen börjar ta en tillbaka till det klassiska greppet i handen, där man verkligen kunde hålla telefonen och skriva samtidigt 😁

Karl Von Bredband skrev:

Skärmen på framsidan är väl den största ändringen för mig, gillar att den inte är lika lång, och att gångjärnet inte sticker ut lika långt. Ser mer ut som en “vanlig” telefon än tidigare 😁 Svårt att se skillnaden mellan Fold 3 och Fold 4 på bild, men det är en stor skillnad när man ser dom “in person”.

Fold 1
Fold 3
Fold 4

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Ska lägga till att jag älskar fortfarande hur fold 1 ser ut :) 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
  • Skribent
  • 3Medarbetare
  • 218 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Fold 1 är absolut den som legat bäst i handen! Eftersom den är helt rundad, nästan som att hålla i en fjärrkontroll. Sen tycker jag ändå om den lilla skärmen (trots att den har fått mycket kritik) eftersom det är mycket svårare för nyfikna ögon att tjuvkika på vad man skriver för något. 😏

Samt att det får en att tänka en extra gång om det verkligen är nödvändigt att ta fram sin lur och kolla på något när man står och väntar på hissen…

@frodrik91 Jag tror nog det… Tror nog den prestandamässigt gick att jämföra med min Note 8 på slutet.. Jag brukar vara extremt försiktig med mina telefoner för att få batteriet att hålla länge.. Exempelvis att slå av snabbladdning, sätta på max 85% och enbart ladda trådlöst för att få USB-c uttaget att hålla längre (Ja, jag är inte helt normal hehe..)

Navigeringsknapparna på den lilla skärmen blev också helt intryckta i högra hörnet av den yttre skärmen, efter android 12...

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2682 kommentarer
  • 17 augusti 2022

@Karl Von Bredband Finns ingen förinstallerad miniräknare på iPad - men oavsett enhet kan man använda Spotlight som miniräknare. Gäller både iPhone, iPad, Mac osv. Sjukt smidigt faktiskt! 

Jag är sjukt sugen på att skaffa en Fold också, en kompis har en Fold 3 - men jag kan inte riktigt lämna Apple. Testade en S22 i våras - men det är något som får mig att tycka att det inte känns rätt. Dock är det sjukt smidigt med en foldable - att alltid ha en större skärm med sig är ju fantastiskt!

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
  • Skribent
  • 3Medarbetare
  • 218 kommentarer
  • 17 augusti 2022

@Pettersson då har jag lärt mig något nytt! Slog mig att man lär nog också kunna använda Siri, det känns lite mer framtiden än att knappa på en miniräknare. 😁

Jag förstår vad du menar.. Har också testat vattnet med andra tillverkare, Huawei och LG. Dock så var det något som kändes off, dock så älskade jag LGs smarta design med alla knappar på baksidan av telefonen…(Man lägger ju fingret där när man håller i telefonen, så blir logiskt)

Tanken slog mig precis att det finns ju ännu ingen som har gjort en foldable surfplatta? Förutom den där svindyra lenovo datorn. Det skulle ju spontant kunna vara ett alternativ tänker jag? Då doppar man bara foten lite. 🤔 Kanske bara är en tidsfråga… https://www.androidcentral.com/tablets/samsung-rumored-foldable-tablet-in-development

Förhoppnigsvis så börjar Apple känna trycket lite och lanserar en väldigt snart. Oroar mig dock om vad den skulle tänkas kosta eftersom Fold 4 redan nu är ganska dyr 🤔 (om man jämför den med dom kinesiska alternativen).

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Tror att när Apple släpper en fold (sådan oskön kulligissning) att priset kommer va som en PRO Max. Men vad vet jag. 🤩😭 

så köp kan Samsung få lite konkurrens med i pris och tryck. 

@Pettersson hade INGEN aning, hjälte till tips det! 

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2682 kommentarer
  • 17 augusti 2022

@Karl Von Bredband @Chipsgeneralen Det funkar dessutom med olika formler osv. Använder det på min iPhone också, enklare än att öppna miniräknaren varje. 

Jag längtar för att se vad Apple hittar på. Samsung har ju lyckats rejält med sin Fold ändå. I takt med att utvecklarna  får till sina appar blir det ju bättre och bättre hela tiden. Flex mode verkar ju sjukt smidigt! 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 17 augusti 2022

Iofs så kan nog nya fold fungera bättre med alla appar med, då det bygger på Android 13L. 
tånker att Apple har ju redan ett iPad/iOS så om typ lilla skärmen är iOS och stora är iPadOS…dröm. 

nya fold4 känns också smart att hela tiden ha en docka nere på skärmen 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 17 augusti 2022
Chipsgeneralen skrev:

Nej, tror inte den har det. Apple har frågats om det och tagit upp det. Att de väntar på perfektion 😂 

men tror på riktigt att Apple kanske inte kommer lansera något häftigt. Tim Cook styr nu Apple för ren vinst och har nästan plockat bort innovation helt. Det tycker jag Samsung Oppo och xiaomi står för snarare än Apple. Tråkigt nog. 

Tror inte Apple kommer släppa någon fold även nästa release 2023 September (eller tidig release Maj). Vi har ju faktiskt fullt upp med hur batteri siffrorna ska visas!!! 🔋😃

Tror Miniräknaren blir nästa stora svårighet 📲

Skulle nog tro att dom satsar på täppa igen lightning porten efter all irritation över USB - C standarden , som dom tyckte att att det skulle vara “The Lightning Way” . Iaf på någon modell . Och det kan ju vara en fördel till en mer vattentät telefon , större batteri och kanske då kör på sin magsafe laddning / Qi - Laddning kablage eller fast enhet. Kanske det minskar folks krossade skärm historier också , vem vet.  Lägger man till att man släpper någon modell med enbart E-sim , kan också annat komma till .

Kan också tänka mig att Apple & andra företag. Kanske börjar smyga in lite satellit funktioner , så som att kunna ringa om man befinner sig i nöd . Det är ju många som är inne på Hälsospåret liksom . Ihop med funktioner med deras klockor osv.📡

Håller med om k***en , Han har blandat in för många val av prylar som va enhetligt och ordning & reda med jobs . Sen har dom en bra fejd internt mellan Teknik delen vs design , där ofta kanske design får mer gehör och ett och annat teknisk fel blir till.

Jag önskar gärna att han kan ta tillbaka deras router utveckling . Och göra ett släpp av en 5G router, som man faktiskt kan ha i fönstret utan att känna att man har ett fult rymdskepp , utöver all nödvändig prestanda . Tex AirPort Extreme a la modern. Och så sätter det nog mer fart på marknaden och bättre konkurrerande priset för nya tekniken.

Väntar även på “Matter “ protokollet för marknaden över Smarta Hem . Där dom mesta tagit fram en standard för att mer prylar ska kommunicera med varandra för en gångs skull . Kommer när som helst som dom brukar säga🤐😎 Inte märkt det ännu på iOS 16 b6 iaf.

Det äckligaste som jag blev varse om när jag uppdaterade min Mac Mini M1 ,  Med MacOS 13 , var att nu börjar eftersträvningen över att det ska se ut och kännas igen över alla Apple prylar . Dvs kom det menyn från iphone och iPad till Mac . Det var inte vackert, kunde knappt se menyn på 65 tums skärm 3 meter ifrån nästan . Men annars så 😃

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 17 augusti 2022
Karl Von Bredband skrev:

Kände att det var dags att gå från min Fold 1 till Fold 4 nu, oh boy vilken uppgradering det var 😁

Inget fast 5G ännu! Har inte byggts ut till mig än, bor en bra bit utanför Stockholm 😑

Fördelen med att vara på Tre-kontoret är supersnabbt 5G 😎

Lite chockad är jag. Är ändå väldigt mycket människor här idag.

Sen för er som är 5G intresserade så fick jag höra för ett par veckor sedan att vi håller på att sätta upp en mmWave site här på kontoret, som ska kunna ge ännu snabbare hastigheter 😎 Det är dock med en test-licens så inget som vi kommer kunna se förren om ett par år, eftersom frekvensen som används för mmWave används just nu för radiolänkar 🙄

PS: Inga telefoner som säljs i Sverige just nu, kommer att kunna koppla upp emot 5G på mmWave, eftersom det är regionstyrt vart telefonen är såld om den plockar upp det eller inte. Men med mmWave snackar vi om snuskigt snabba 5G speeds: 

https://www.youtube.com/watch?v=y9K92AgmoXk

Spännande utveckling hos er 😎 Förstått det som det är en del telefoner som är förberedda för det , och att en del av världen redan har det i bruk. Men det verkar inte vara någon wow längd på täckningen . Kanske blir lite mer som snabbare wifi hemma scenario . För 5G+ Masterna som sätts upp nu , behövs ganska så tätt har jag förstått det som , och därav har jag svårt att förstå argumentet över att det dras mindre ström .. När vi behöver tätare , surfar mer osv.Kanske per mast, men totalen är ju ändå totalen 😎

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 17 augusti 2022
Karl Von Bredband skrev:

Fold 1 är absolut den som legat bäst i handen! Eftersom den är helt rundad, nästan som att hålla i en fjärrkontroll. Sen tycker jag ändå om den lilla skärmen (trots att den har fått mycket kritik) eftersom det är mycket svårare för nyfikna ögon att tjuvkika på vad man skriver för något. 😏

Samt att det får en att tänka en extra gång om det verkligen är nödvändigt att ta fram sin lur och kolla på något när man står och väntar på hissen…

@frodrik91 Jag tror nog det… Tror nog den prestandamässigt gick att jämföra med min Note 8 på slutet.. Jag brukar vara extremt försiktig med mina telefoner för att få batteriet att hålla länge.. Exempelvis att slå av snabbladdning, sätta på max 85% och enbart ladda trådlöst för att få USB-c uttaget att hålla längre (Ja, jag är inte helt normal hehe..)

Navigeringsknapparna på den lilla skärmen blev också helt intryckta i högra hörnet av den yttre skärmen, efter android 12...

Haha visst är det härligt ibland med teknik 🤐 Körde du någon wipe cache och sånt då ? Det är ju en del modeller som fick problem där vid Android 12 . Och sen blev det löst genom vissa steg .

Samma här angående batteri och laddning . Även när jag laddar mina bärbara ting , då europa verkar ha fått kortslutning på elen 🤔🤑 ⚡

Ingen av er som kör beta / dev mjukvara ifrån Android ? Dom är la inne på 13 nu .

Jag brukar jämföra mjukvaran med sjukdomar 😂 , så när det kommer annant än Android OS till TV så fimpar jag den på kvibergs marknad. 🚨

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies