Skip to main content

Hej alla! Vi behöver er hjälp.

 

Ifall det är en driftstörning eller pågående arbete i ditt område som kan påverka upplevelsen, så vill vi informera dig om det. Vi vill därför förbättra vår kommunikation kring nätet, och vi behöver din hjälp!

 

Vad tycker du om vår nuvarande kommunikation?

(Dela gärna dina synpunkter kring vår nuvarande nätkommunikation!)

 

Hur vill du ta emot information om driftstörningar och pågående arbeten?

(Exempel: SMS, Mitt3, mejl, Tre.se, vår chattbot etc.)

 

Hur ofta vill du få uppdateringar vid pågående arbeten och driftstörningar i ditt område?

(Exempel: En gång om dagen, en gång i veckan, varje gång vi tror det finns en påverkan? etc.)

 

Om du får information som visar sig inte ha någon märkbar påverkan, hur hade du upplevt det?

(Hade kommunikationen då varit uppskattad, eller haft motsatt effekt?)

 

Hur detaljerad vill du att informationen ska vara?

(Föredrar du kortfattade meddelanden eller mer detaljerade förklaringar?)

 

Finns det något annat du vill att vi ska tänka på när vi kommunicerar med dig?

(Dela gärna ytterligare förslag eller synpunkter.)

 

Kommentera nedan med dina tankar och synpunkter! Vi kommer inte kunna besvara specifika problem i denna tråd, i sådana fall är det bäst att skapa ett nytt ämne genom knappen som finns högst upp på sidan.

 

Din feedback är ovärderlig och hjälper oss att förbättra våra tjänster och kommunikationen med dig. 

Tack för att du tar dig tid att hjälpa oss! 🙏

Vad tycker du om vår nuvarande kommunikation?

Det är för omständigt att hitta kartan, söka driftinfo och sen får rätt info för rätt plats. Särskilt i webbläsare på mobilen, då gränssnittet är anpassat för stor skärm.

 

Hur vill du ta emot information om driftstörningar och pågående arbeten?

SMS för akuta driftstörningar. Mail för planerade. Vore även bra om driftinfo fanns i appen.

 

Hur ofta vill du få uppdateringar vid pågående arbeten och driftstörningar i ditt område?

Omgående för akuta störningar. Veckovis per mail för planerade.

 

Om du får information som visar sig inte ha någon märkbar påverkan, hur hade du upplevt det?

Inte alls. Hellre för mycket än för lite information.

 

Hur detaljerad vill du att informationen ska vara?

Jag vill ha så detaljerat som möjligt. Allra helst ned på nivån cellid och kanal.

 

Finns det något annat du vill att vi ska tänka på när vi kommunicerar med dig?

Täckningskartan borde uppdateras oftare så att den matchar informationen om nya/uppgraderade master som kommer en gång i veckan.


 

Vad tycker du om vår nuvarande kommunikation?

Jag kanske är lite tjock i pannbenet men har inte upplevt någon kommunikation förutom en lapp som satt i vår port om att ni uppgraderade 5G-nätet i mitt område. Bor dock mitt på söder så kanske sällan det är driftstörningar eftersom det är en hel del master.

 

Hur vill du ta emot information om driftstörningar och pågående arbeten?

Tycker nog hemsidan och sms. Hemsidan för AKUTA och sedan SMS/mejl för planerade tror jag nog. Instinktivt så går jag alltid till hemsidan för att se om det är störning. Inte specifikt eran men ni fattar. Appen kan va bra med “just nu kan du uppleva störningar, klicka mer för info” typ. 

 

Hur ofta vill du få uppdateringar vid pågående arbeten och driftstörningar i ditt område?

Tror en gång om planerade och två vid akuta. Ett när det är “nu sket sig allt ursäkta röran, och ett när det “våra otroliga tekniker löste störningarna och allt är igång igen”

 

Om du får information som visar sig inte ha någon märkbar påverkan, hur hade du upplevt det?

Tröttsamt. Tror jag, men inte upprörd eller så. Mest “jaha, lite onödigt kanske men tack ändå”

 

Hur detaljerad vill du att informationen ska vara?

Vill nog ha ungefärligt hur lång tid det kommer ta och det för mig räcker. Behöver inte ha torn b och våglängderna Z/x har trubbel just nu. Men sedan är jag inte ultranördig utan är väldigt normie när det kommer till mitt internet/kommuinkation. 

 

Finns det något annat du vill att vi ska tänka på när vi kommunicerar med dig?

Jag vill helst bli refererad som Sir. Annars inget! (obs skämt)

 

 


Tack @agpath och “Sir” @Chipsgeneralen! Detta hjälper supermycket med hur vi ska tänka kring kommunikationen! 💛

Vi kommer ha denna tråd uppe länge, så ifall ni eller några andra har fler synpunkter eller förslag så är det bara att kommentera! 👏


Gällande driftinfo-kartan: Denna anger endast 3G och 4G. Det är tämligen ointressant med driftinfo för 3G. Kartan borde ange status för 4G+5G och inget annat.


@agpath Varför inte 3G? Det är ju ett perfekt nät att falla tillbaka på om 4G har störningar och finns även på 900-bandet vilket ger stor yttäckning. 5G är kanske mer ointressant, egentligen, eftersom om 4G har driftstörningar har även 5G störningar som det är i dagsläget. Nu när det mesta körs från samma siter lär väl dock alla olika nät drabbas om en site krånglar.

Det bästa vore väl att visa alla tre nät dock, för tydlighets skull?


Jo, men 3G försvinner ju och det kunde vara intressant att se status för C-bandet. Gällande n1 så funkar ju det om B1 funkar så där blir ju 5G/4G lite samma sak. 


Vad tycker du om vår nuvarande kommunikation?

Den är bra men kan alltid finslipas lite här och där på hemsidan och Community 😉

 

Hur vill du ta emot information om driftstörningar och pågående arbeten?

Genom sms!

Om tekniskt genomförbart så borde alla mobiler som är inom en viss radie från driftstörningar få sms omedelbart från närliggande siter som inte berör den eventuella driftstörningen men som ändå kan påverka kunden. 

Sen kan man också kommunicera här på Community. Både planerade och driftstörningar. Kan ligga fäst överst i menyn på startsidan. 

 

Hur ofta vill du få uppdateringar vid pågående arbeten och driftstörningar i ditt område?

Så regelbundet som det är möjligt när man har ny information att förmedla. 

 

Om du får information som visar sig inte ha någon märkbar påverkan, hur hade du upplevt det?

 Hade uppskattat det ändå! 👍

 

Hur detaljerad vill du att informationen ska vara?

Beror på felets art. Ligger hela siten nere så får det gärna skrivas. Är det enstaka frekvensband som ligger nere så får det skrivas för det hjälper nog kunder med routers skulle jag tro?!

 

Finns det något annat du vill att vi ska tänka på när vi kommunicerar med dig?

Så detaljerad som möjligt och om det går att säga när felet är åtgärdat? 


Lämna en kommentar