Skip to main content

Jag försöker utvärdera om jag i framtiden skulle kunna jobba hemifrån. Jag är beroende av låg latens i nätverket för att det ska vara möjligt, 5 ms (eller absolut maximalt 15 ms) ICMP Ping roundtrip och låg PDV.

Min hypotes är att trafik mellan två klienter i ett och samma 5g-nät (SA) bör kunna ske med mycket låg latens och PDV. Mycket lägre än om den ena klienten befinner sig i ett 5g-nät och den andra i något bredbandsfibernät - detta förutsatt att 5g-nätet är byggt på 5g SA-infrastruktur.

För att prova om min hypotes stämmer har jag därför skaffat två 5g-routrar och två stycken 3bredband Max. Routrarna är en industrirouter av fabrikat Teltonika, modell RUTX50. Tekniska data finns här:

https://teltonika-networks.com/products/routers/rutx50

Routrarna är placerade i närheten av Gärdet i Stockholm i ett högt läge med fri sikt, med ett inbördes avstånd på cirka 5 meter. De är båda uppkopplade mot Tre:s 5g-nät på 3,5 GHz (n78), Cell ID 9DFF416. Routrarna rapporterar att signalstyrkan är -47dBm, vilket får anses vara bra.

Döm om min förvåning, men latensen vid ICMP Ping mellan dessa två klienter i Tre:s 5g-nät är både hög och volatil. Se resultat nedan:

Pinging 2.71.yyy.zzz with 32 bytes of data:
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=113ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=62ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=37ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=125ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=78ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=182ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=130ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=95ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=182ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=36ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=21ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=185ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=139ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=91ms TTL=62
Reply from 2.71.yyy.zzz: bytes=32 time=38ms TTL=62

Ping statistics for 2.71.yyy.zzz:
    Packets: Sent = 15, Received = 15, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 21ms, Maximum = 185ms, Average = 100ms

Ovanstående resultat ger upphov till så många frågor.

• Är inte Tre:s 5g-nät på 3,5 GHz i Stockholm SA? Mina SA-kapabla routrar rapporterar nätet som NSA.
  • Hur kommer det sig att jag får avsevärt lägre latenser när jag pingar en server på “internet” än när jag pingar en annan klient i samma 5g-nät?
  • När jag låser min router till 5g band n78, så kopplar den inte upp mot mobilnätet. Det är endast när jag tillåter routern att koppla upp sig mot LTE B1 och/eller LTE B20 som den sedan även kopplar upp sig mot 5g band n78 (3,5 GHz). Om detta är en modell för autentisering som tillämpas i Tre:s 5g-nät, hur kan jag då styra att routern skickar all trafik över band n78? För mig är låg latens av överordnad betydelse. Avbrott är att föredra framför ens en sekund med Carrier Aggregation på LTE eller andra skrala teknologier.

Hejsan 👋🏻@SM0VXI  

Det är enbart NSA i näten än så länge . Så 5G är beroende av 4G strukturen.  Därav måste ett LTE band eller fler ansluta för att även ansluta till n78 .

Enligt vad jag förstått så ska det gå att ansluta om man har möjlighet till 2 st CA band på 5G . T.ex 5G på 2100 MHz DSS med 4G 2100 MHz & 5G+ N78 3,5 GHz . Men har ej lyckats själv och jag är omringad av många master . 

När det blir SA i kärnan , så blir de riktigt 5G så att säga .Vore skoj om 3 blir först med det i Sverige , så som med 3G satsningen förr i tiden & tidiga satsningen med 5G NSA  .

/F 

Man har får intrycket av att “5g+” innebär SA? Så är inte fallet?

Man har även fått intryck av att de basstationer som byggs på band n78 är anslutna på SA-infrastruktur redan från början. Det är även vad Tre:s kundsupport meddelar. Så är alltså heller inte fallet?

Ovanstående förklarar ändå inte varför det är avsevärt högre ping-tider mellan två klienter i i samma 5g-nät, jämfört med när man från en av ovanstående klienter pingar en server på “internet”. Är det en asymmetri i nätet som är orsaken? Och är den asymmetrin i så fall relaterad till det underliggande NSA-nätet?

Vore intressant att höra om det finns fler som gjort liknande tester i andra nät för att jämföra prestanda.

Nope , utan 5G kallade man ett tag för ”5G Light ” , och är på 2100 MHz frekvensen . Nu säger man bara 5G . Det är här operatörerna kan göra snabba förbättringar i landet utan större byggnation .

Sen när utbyggnationen på högre frekvensen 3500 MHz / 3,5 GHz kom 5G+ till som har högre teoretiska hastigheter än 5G . Kallas även C-Bandet & N78 . Men kräver då ny teknik och utbyggnation. 

Här kan du ”Aktivera Notiser ” , och följa utnyggnationen. Men även se betydelser och frekvenser för nätet . Gå in på respektive vecka så ser du mer om det . Följer man gruppen så får man uppdateringar över utvecklingen av nätet när dom läggs ut . 

https://community.tre.se/product-updates

/ F 

Den “nya tekniken” som du nämner på C-bandet/band78, är inte det då SA-teknik?

Problemet med att följa utbyggnaden är att operatörerna inte använder sig av branschvedertagen nomenklatur, utan använder sig av marknadsföringsgimmickar så som 5g Light, 5g+ osv. Man vill veta om det är nät som bygger på NR/ NSA-, SA-, och det framgår inte. Någonstans. Det går inte ens att fråga kundsupporten, de är totalt okunniga om vanliga branschstandarder.

Hej,

En latens på 100ms som snitt är väldigt väldigt hög, det råder det ingen tvekan om.

När jag pingat diverse saker hemifrån mig på 4G/LTE så har jag snittat runt 20 - 30ms.

När jag har varit på kontoret med 5G så har det legat mellan 10 - 15ms.

5G som vi har just nu är 5G NSA.

Anledningen till den uppdelaningen vi har (5G “light” och 5G+) är för att kunna särskilja på frekvenserna ut gentemot våra kunder, för att kunna sätta rätt förväntningar. 5G “light” använder B1/FDD2100 och kan gå något snabbare än 4G, dock med bättre svarstider. 5G+ är C-Band, C-band är det som i “folkmun” gemene man skulle betrakta som 5G. Låga svarstider och med hastigheter alltifrån 100 - 1 300.

När vi väl får 5G SA så kommer du garanterat att märka av det, eftersom det ligger inte så mycket i själva antennerna utan snarare hur själva kärnnätet är uppbyggt. Just nu förlitar det sig på 4G-core nätet. Därav “NSA”. När 5G-core är klart, så kommer “SA” igång. Sen skulle jag nog ändå säga att det kommer vara en stegvis utrullning, så att vi kan säkerställa så att det fungerar som det är tänkt. Men min spontana magkänsla är att det kommer nog gå undan när vi väl är där.

Vet du vilken port du kör ping på? (om det är vanliga 80/443 eller något annat).

Vilken APN nyttjar du? (data.tre.se/bredband.tre.se/static.tre.se)

Vet du om du har en publik eller privat IP? (har ett svagt minne av att starten på IP-adressen man ser, pekar emot att det är en privat IP).

@SM0VXI 

De är båda uppkopplade mot Tre:s 5g-nät på 3,5 GHz (n78), Cell ID 9DFF416. Routrarna rapporterar att signalstyrkan är -47dBm

Med den signalstyrkan du får , som är helt otroligt bra ! Så bör du redan nu få ganska så bra resultat från test i routrarna mot server ? Men även hastighetstest med svarstid i webbläsaren.

Man har även fått intryck av att de basstationer som byggs på band n78 är anslutna på SA-infrastruktur redan från början. Det är även vad Tre:s kundsupport meddelar. Så är alltså heller inte fallet?

Det är lite tråkigt om man får den uppfattningen.Möjligtvis att begreppen blandas ihop och därav går fel information ut.Vilket inte är så bra .😏

Den “nya tekniken” som du nämner på C-bandet/band78, är inte det då SA-teknik?

Problemet med att följa utbyggnaden är att operatörerna inte använder sig av branschvedertagen nomenklatur, utan använder sig av marknadsföringsgimmickar så som 5g Light, 5g+ osv. Man vill veta om det är nät som bygger på NR/ NSA-, SA-, och det framgår inte. Någonstans. Det går inte ens att fråga kundsupporten, de är totalt okunniga om vanliga branschstandarder.

Ja exakt , det blir lite enkla begrepp som kommer när det blir övergångsteknik så som Light / 4G+ osv. Som inte är “branschstandard” som du nämner.

När väl SA kommer så lär man per automatik märka det kan jag tänka mig , på svarstider och hastighet.  Om man har routern inställd på NSA/SA redan nu.

@Karl Von Bredband  - Vad blir det för resultat om man använder =  static.tre.se , om man inte har köpt tjänsten . Då bör man väl inte få någon statisk ip adress och därav inget internet förrän man byter tillbaka till någon av dessa  (data.tre.se/bredband.tre.se ) . Iofs något jag själv kan testa , men ej gjort ännu.

Angående N1 i CA med N78 + LTE Band som bör kunna funka som dom bästa optimala förhållandena för stunden . Vad jag förstått det som , så ska det vara möjligt , men är det algoritmen i routrarna / näten som gör att de inte funkar eller något annat. Och att N1 blir mer “backup” om n78 får för dålig signal eller stöter på problem . För har testat en bra massa kombinationer , men lyckas aldrig få in N1  + något LTE band överhuvudtaget även om jag väljer enbart dom i band steering.

/F

@frodrik91 Om du använder static.tre.se utan att ha köpt tjänsten kommer internet att sluta fungera. 😅

Gällande N1 i CA med N78 + LTE Band så har jag fått lite bättre förståelse hur det är uppsatt just nu.

Det är teoretiskt möjligt att få in N1 + N78 + LTE i vårt nät. Dock så krävs det att N1 och N78 är på samma site. Du kan alltså inte få in N1 ifrån en site och N78 ifrån en annan. (Heter tydligen “inter gNb CA” om det är CA på 5G emellan två olika siter)

Lämna en kommentar