Fråga

Hur gör man för att hänga med Fredrik??

  • 18 October 2022
  • 16 svar
  • 296 visningar

Användarnivå 1

Jag vill hänga med Fredrik o skruva upp 5g master!! Ser askul ut när man ser vad han lagt upp för bilder. Hur blir man en Fredrik?? 


16 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

@Trelerum 🙃

 

Vart någonstans ser du detta ? 🤔

Användarnivå 1

Fredrik W Har lagt ut bilder. 

Användarnivå 4
Emblem +6

Haha, kul att höra! Här kommer foton på några av 3s senaste tillskott i nätet (och ja, ett väldigt roligt jobb).

 

Användarnivå 1

Ser grymt ut! Hur höga master brukar ni ta er upp i? Några av dom skulle jag nog bli lite nervös för att ta mig upp i 😀

Användarnivå 4
Emblem +6

Jag klättrar inte själv, utan mitt jobb är att vara chef för en grupp projektledare som styr bygg- och installationsaktiviteter i nätet. Det är våra duktiga installatörer som klättrar och skruvar upp ny utrustning . På 3 har vi även en egen fältserviceavdelning med tekniker som sköter driften. De klättrar också mycket. Det kan vara allt från 20 meter höga torn till 90 meter höga stagade master. 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Fredrik W "Min site" där jag bor blev nyligen uppgraderad. Nya antenner så vi fick även TDD nu. Sidomontage på sektor A men övriga sektorer blev Ericsson Air-antennen placerad underst vilket verkar ger sämre uteffekt? 🤔

 

Användarnivå 4
Emblem +6

@Martin - 3 kund i 15år Trevligt! Air-antennen kommer ha samma uteffekt om den placeras en meter högre på sidan eller under/över multibandsantennen. Har du någon sämre nätupplevelse eller hastighet i någon riktning som gör att du misstänker att något är fel? 

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin - 3 kund i 15år Trevligt! Air-antennen kommer ha samma uteffekt om den placeras en meter högre på sidan eller under/över multibandsantennen. Har du någon sämre nätupplevelse eller hastighet i någon riktning som gör att du misstänker att något är fel? 

Tack för svar! Ja det upplevs ojämt mellan sektorerna på "min" site. Sektor A trycker på ordentligt (över 1 G/bit) medans "min Sektor C" knappt orkar över 300 Mbit vid fri sikt 500 meter ifrån. Inomhus på hemmaplan får jag 5g throughput från siten bredvid då omskrivna siten inte klarar att nå in till mig, även övriga frekvenser. Att placera en Air-antenn underst känns inte optimalt på den höga frekvensen 🤔 Och jag lovar att jag upplevt bättre hastigheter inomhus i stan med ungefär samma förutsättningar 😃 Görs det någon form av PIM-mätningar? 

 

HI3G har även inplanerade siter på två fackverksmaster tillhörande Telenor och Trafikverket vid min stadsdel. Hade varit optimalt att hänga på Air-antenn (beroende på bärheten, vindfånget såklart) på hög höjd med lite mekanisk tilt så hade man säker löst mycket av radioskuggorna 🤔😃✨️👌

@Karl Von Bredband @JeppePeppe 

Användarnivå 1

Mkt du kan Martin! Du borde börja jobba på 3!

Användarnivå 6
Emblem +14

Mkt du kan Martin! Du borde börja jobba på 3!

Tack! Hade varit trevligt att jobba på 3 med radio 👌😃

Användarnivå 1

Om du inte har rätt utbildning i grunden så bör det vara av mindre betydelse. Intresset och dom personliga egenskaperna för att ha rätt fallenhet för arbetsuppgifterna är ju viktigast. Resten lär man sig!! Fredrik är ju chef har jag förstått, han kanske kan tipsa om vägar 😉

Användarnivå 7
Emblem +36

@Martin - 3 kund i 15år Alltid sådan otrolig koll på grejerna! 😎

@Trelerum, du måste kolla in 5G-tråden här nedanför, där uppdateras det emellanåt med roliga bilder och hastighetsmätningar! 📡

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag klättrar inte själv, utan mitt jobb är att vara chef för en grupp projektledare som styr bygg- och installationsaktiviteter i nätet. Det är våra duktiga installatörer som klättrar och skruvar upp ny utrustning . På 3 har vi även en egen fältserviceavdelning med tekniker som sköter driften. De klättrar också mycket. Det kan vara allt från 20 meter höga torn till 90 meter höga stagade master. 


 

Kan tänka mig att installatörerna har bland annat 2 dagars mastutbildning för certifikat för att hålla på med master.

https://klatterteknik.se/utbildningar/mastcertifikat/

 

Sköts all planering med tillstånd osv till färdig mast av “3” anställda ?  

Kan tänka mig att själva grävning , gjutning & fiber dragning sköts av företag som 3 anlitar utifrån . 

Hade varit lite skoj om någon mediakanal för “3” kunde följa med från bord till färdig produkt. För att visa arbetet bakom ,det är ju inte bara att smälla upp så att säga. Ibland får man lite känsla av vissa tror det hehe !

Mvh F

Användarnivå 6
Emblem +14

@Martin - 3 kund i 15år Trevligt! Air-antennen kommer ha samma uteffekt om den placeras en meter högre på sidan eller under/över multibandsantennen. Har du någon sämre nätupplevelse eller hastighet i någon riktning som gör att du misstänker att något är fel? 

@Fredrik W Har du tid att svara på följdfråga i tråden? 😃

Användarnivå 4
Emblem +6

Ja, vi tittar på olika former av störningar och utför mätningar både i samband med driftsättning av nya system och även senare löpande under drift. Det kan absolut uppstå RSSI (brus) och PIM (passiv intermodulation) vid felaktiga installationer, trasiga komponenter, dåligt dragna kontakter mm och det kan ibland även finnas externa störkällor i närområdet som orsakar problem. För att minimera riskerna med PIM på site har vi valt sätt som innebär att vi fysiskt separerar olika frekvensband i olika kablar och antennelement och vi har kommit fram till hur vi bör montera de olika antennerna i förhållande till varandra för att minska risken för PIM. En del operatörer har kombinationer av frekvensband som innebär större risk för PIM, medan andra operatörer (som 3) har kombinationer som inte innebär lika stor risk.

 

Användarnivå 6
Emblem +14

Ja, vi tittar på olika former av störningar och utför mätningar både i samband med driftsättning av nya system och även senare löpande under drift. Det kan absolut uppstå RSSI (brus) och PIM (passiv intermodulation) vid felaktiga installationer, trasiga komponenter, dåligt dragna kontakter mm och det kan ibland även finnas externa störkällor i närområdet som orsakar problem. För att minimera riskerna med PIM på site har vi valt sätt som innebär att vi fysiskt separerar olika frekvensband i olika kablar och antennelement och vi har kommit fram till hur vi bör montera de olika antennerna i förhållande till varandra för att minska risken för PIM. En del operatörer har kombinationer av frekvensband som innebär större risk för PIM, medan andra operatörer (som 3) har kombinationer som inte innebär lika stor risk.

 

@Fredrik W tack för svaret. Mycket intressant. Jo jag har sett att det är olika jumperkablar till respektive frekvens. Dock ser jag att 800/900 går ofta genom en Dual-Bine combiner?! 

Kan ni förklara på enkelt sätt hur siter bredvid en 5g-site med hjälp av throughput för högre hastigheter? "Läcker" det signal till omkringliggande siter? 😎

 

Svara