Skip to main content
Besvarat

Järnvägstunlar Södertälje

• March 13, 2026
  • 2 svar
  • 61 visningar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

@Tomas3 Jag har en fråga om järnvägestunlarna på båda sidorna av Södertälje, speciellt TA/B0233 och TA/B0244 och TA/B0215, dessa tre torn förser idag tunnlarna med radiovågor som har svårt att ta sig igenom. Finns det repeatrar? Gemensamma operatörslösningnar eller liknande? Eller är det Trafikverket som inte släpper in operatörerna för läkande kabel? 

Oavsett så är det väldigt dåligt signal, - 120 dBm. 

Bäst svar av Tomas3

Hej Martin

Lite lustigt att du ställer den frågan nu.

I många år har vi försökt att att få täckning i alla tunnlar mellan Stockholm och Södertälje.

Men nu har vi tillsammans med dom andra operatörerna byggt ett gemensamt system som ska ska ge täckning i dom tunnlarna som inte har det. 

Vi har startat flera stationer för tunnel täckning senaste veckan både söder och Norr om Södertälje och hoppas att allt kommer igång snart.

2 svar

Tomas3
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+2
  • 3Medarbetare
  • Svar
  • March 13, 2026

Hej Martin

Lite lustigt att du ställer den frågan nu.

I många år har vi försökt att att få täckning i alla tunnlar mellan Stockholm och Södertälje.

Men nu har vi tillsammans med dom andra operatörerna byggt ett gemensamt system som ska ska ge täckning i dom tunnlarna som inte har det. 

Vi har startat flera stationer för tunnel täckning senaste veckan både söder och Norr om Södertälje och hoppas att allt kommer igång snart.

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+37

@Tomas3 Låter alldeles utmärkt! Får jag uppleva bättre täckning nästa gång jag åker förbi 👍