Skip to main content

Karlsson på taket! Mer 5g i Göteborg

• 23 februari 2022
  • 22 svar
  • 265 visningar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

I Gamlestaden är det Karlsson på taket 😀 Mer 5g på gång i Göteborg! Hej hopp vad det går undan.... 

@Karl @JeppePeppe 

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

22 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Gillar färgen på cellerna! :grinning: Lite roligare än det grå/vita man vanligtvis ser… 

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Karl skrev:

Gillar färgen på cellerna! :grinning: Lite roligare än det grå/vita man vanligtvis ser… 

Lite kamouflage är bra! Eller rättare sagt ett krav från fastighetsägaren... Än så länge har jag bara sett rött, svart och grått... Men fler färger kanske dyker upp! 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 23 februari 2022

Fint att se :) 

Jag stötte på en utbyggnad av 5G i Lerum centrum , kommunhuset antagligen . Vet inte hur brett det sträcker sig , men tror det inte år så långt . Men har inte sett något i nätutbyggnaden eller hört något vid kontakt av tekniska avdelningen . Och har inte hunnit till täckningskartan ännu . Blev 1186 , 16 svarstid iaf 😁

Någor som dyker upp på nästa nät uppdatering ? 

@Karl 

@JeppePeppe 

Med vänlig hälsning, F 

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • 37 kommentarer
  • 23 februari 2022

Här kommer en grön.

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Fredrik W skrev:

Här kommer en grön.

Snyggt!! 👌 Passar ihop med Skånes gröna stadsbussar 😉

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
frodrik91 skrev:

Jag stötte på en utbyggnad av 5G i Lerum centrum , kommunhuset antagligen . Vet inte hur brett det sträcker sig , men tror det inte år så långt . Men har inte sett något i nätutbyggnaden eller hört något vid kontakt av tekniska avdelningen . Och har inte hunnit till täckningskartan ännu . Blev 1186 , 16 svarstid iaf 😁

@Karl

@JeppePeppe

Med vänlig hälsning, F 

Se där, en avstickare från Göteborg! Det stämmer att HI3G har en roofsite uppe på taket av kommunhuset (har varit och mätt där en gång). 

Såg du om det satt Ericsson Air-antenner bredvid? Det var en bra hastighet du mätte upp 💥

Täckningskartan pån3 uppdaterades nyligen så om det är så att Lerum fått 5g så kommer den med i nästa uppdatering, mars månad! Och även säkert med i nästa nät-nytt 👌

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 23 februari 2022
Martin - 3 kund i 15år skrev:
frodrik91 skrev:

@Karl

@JeppePeppe

Med vänlig hälsning, F 

Se där, en avstickare från Göteborg! Det stämmer att HI3G har en roofsite uppe på taket av kommunhuset (har varit och mätt där en gång). 

Såg du om det satt Ericsson Air-antenner bredvid? Det var en bra hastighet du mätte upp 💥

Täckningskartan pån3 uppdaterades nyligen så om det är så att Lerum fått 5g så kommer den med i nästa uppdatering, mars månad! Och även säkert med i nästa nät-nytt 👌

Haha ja, blev rejält överraskad när jag märkte det ,speciellt då jag nyligen haft mitt ärende hos teknikavdelningen :) Dock dog hastigheten så fort jag gick inomhus centralt .Gynnar dock inte mina bekymmer 1 km fågelvägen ifrån centrum då det är dessa höjdskillnader och bostäder,skog däremellan.

24 meter över havet

91 meter över havet

Glömde kika hur långt det når , märker mer imorgon :) Har dessa antenner någon specifikation på hur långt dom kan nå ? Och hur många enheter man kan belasta varje antenn ?

Utan att tänka på hinder osv .

Oj , bra fråga . Får nog ta en noggrannare titt imorgon när det är ljusare. Antar bilderna ovan är utseendet av “ Ericsson Air-antenner “ Så tror nog det va sådana .

Monteras det några andra antenner istället för dessa på vissa platser ? Trodde Ericsson va dom enda som fått förtroendet . Och kanske Nokia ?

Ja exakt , den informationen kommer nog nästa uppdatering :)

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

@frodrik91 Ja ta en titt på antennerna när du kan. En Ericsson Air-antenn ska se så här ut:

Och hur långt sträcker sig en sådan här antenn? Ja det är många parametrar att ta hänsyn till, speciellt den geografiska biten och hur många användare det ligger på siten. Men generellt har jag upplevt att dom kommer ganska så långt. Det beror kanske på Beamforming, så man inte behöver sprida radiovågorna 120 grader som innan. Utan mer koncentrerat mot användaren. 

Jag tror HI3G uteslutande kör med Ericsson. N4M blandar både Ericsson och Nokia har jag hört. 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 24 februari 2022

Se så fint dem klättrar  :blush:

Aldrig riktigt tänkt på att de har olika färger!

frodrik91 skrev:

- Se där! Först på plats :yum:
Ska hålla utkik efter det när jag får nästa nät-nytt så får vi se!

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 24 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Tre verkar köra uteslutande med Ericsson för 5G. Antennen under Ericsson Air-antennen till höger i bild, den med en skåra i mitten, ser dock ut att vara en Nokia Networks-antenn för 3G/4G. 🤓

Telia kör uteslutande med Ericsson i deras utbyggnad och N4M kör med både Ericsson och Nokia, precis som du skriver!

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Pettersson skrev:

@Martin - 3 kund i 15år Tre verkar köra uteslutande med Ericsson för 5G. Antennen under Ericsson Air-antennen till höger i bild, den med en skåra i mitten, ser dock ut att vara en Nokia Networks-antenn för 3G/4G. 🤓

Telia kör uteslutande med Ericsson i deras utbyggnad och N4M kör med både Ericsson och Nokia, precis som du skriver!

Antenn för 3g/4g brukar vara Huawei eller Kathrein i 3:s nät. Nokia Siemens är vanligt hos Telia. 😀

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 25 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Ja precis - men hur antennen ser ut verkar tala lite för att det är en från Nokia Networks. Mig veterligen ser inte antenner från Ericsson eller Huawei ut så - tänker framförallt på skåran i mitten. Kanske inte ens nödvändigtvis måste vara antenner från Tre?

Men det kanske @Fredrik W eller @Karl har bättre koll på! 😃

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Vad jag vet är att det är en bra blandning av utrustning hos alla operatörer, generation till generation 😉

Vilken av antennerna pratar vi om på bilden? Vänster eller höger? Här är en större bild 👌

Och det är en 2 sektor roofsite från HI3G. 👌

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2681 kommentarer
  • 25 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Den högra i bild, som har typ en skåra i mitten. 😊

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28
Pettersson skrev:

@Martin - 3 kund i 15år Ja precis - men hur antennen ser ut verkar tala lite för att det är en från Nokia Networks. Mig veterligen ser inte antenner från Ericsson eller Huawei ut så - tänker framförallt på skåran i mitten. Kanske inte ens nödvändigtvis måste vara antenner från Tre?

Men det kanske @Fredrik W eller @Karl har bättre koll på! 😃

I plead the 5th! :zipper_mouth::smile: Men kan hålla med om att det påminner om en Nokia cell 🤔

(Vet att vi inte får gå ut med vilka olika leverantörer vi använder oss utav, eftersom det klassas som en säkerhetskänslig fråga). Sen om ni lyckas lista ut vilka som används på egen hand är en annan sak :wink:

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 27 februari 2022

Nu va jag ingen ninja idag när jag tog kort i farten ,  så bilderna blev lite trötta men får gå 😉 tror inte jag får guidad tur upp till masterna heller haha 🥹 kan detta va ” Ericsson Air ” antenner ni snackar om ? 

Märkte iaf att det växlade över från 5G till 4G efter ca 500 meter från centrum mot södra Lerum och upp på höjden .

Läste att de kom nya master av  : L2100 band 1 FDD & L2600 FDD eller TDD, band 7/8 oklart vilket av dom dock . Och vart dessa nya stationerade i Lerum . 

Lite oklar om jag känt av förändring ännu hehe. Men kanske stabiliserat sig lite bättre iaf :)

Vad står U / L för i dessa frekvensband ? Är de helt enkelt beteckning en bokstavsbeteckning ? Så som C- Bandet ;) 

Såg där på “ Täckningskartan “ att den uppdaterades senast 15 Feb. Är det någon regel på när den uppdateras ? 1e & mitten varje månad ? :)

Vid röda strecket lämna den 5G för 4G för mig iaf :) ca 500-600 meter fågelvägen !

Allt gott  🙂 F

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Grattis Lerum till 5g 👌👌

Första bilden längst ner till höger är en sektor från HI3G. Den avlånga antennen är minst en Penta-antenn och bredvid har du en Ericsson Air-antenn.

Även ny L21 och L26 innebär att man med största sannolikhet har bytt ut antennerna på denna roofsite! 

L står för LTE och U står för UMTS.

L08, L21 och L26 samt U900 och U2100 

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 28 februari 2022

frodrik91 skrev:

Såg där på “ Täckningskartan “ att den uppdaterades senast 15 Feb. Är det någon regel på när den uppdateras ? 1e & mitten varje månad ? :)

@frodrik91 Den uppdateras en gång per månad! Det finns inget spikat datum eller regel då den ska uppdateras varje månad men det står längst ned till höger när den senast gjorde det, precis som du såg. :grin:

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

@frodrik91 Ska försöka ta omvägen förbi Lerum imorgon och mäta lite 😃👍

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

@frodrik91 Nu har jag varit i Lerum och spanat in den nya 5g-siten 🧐 

Och en närmare titt på sektor A 🧐

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 1 mars 2022

@Martin - 3 kund i 15år Raketfart! 

Väldigt fina högupplösta bilder i vanlig ordning!

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

@Karl Idag hände det samma med både Speedtest och Brebandskollen som vi har pratat om i en annan tråd här i Community. Efter några mätningar  vid Lerums nya 5g-site så lägger apparna av. Man får byta mobilnätverk, starta om telefonen eller förflytta sig mellan två sektorer så kommer man igång igen! 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies