Mätte upp 175-200 Mbps över LTE-A på min Zyxel NR5101 imorse. Mitt abonnemang heter Max150 och någon 5G finns ännu inte. Den teoretiska hastigheten för LTE-A i Sverige är 300 Mbps. Så varför heter abonnemanget Max150? Det ger intrycket att det skulle vara cappat till max 150, vilket det bevisligen inte är.
- Tillbaka till startsidan
- Grupper
- Nätgruppen
- Max nedladdning på ett abonnemang?
Max nedladdning på ett abonnemang?
- 7 februari 2024
- 23 svar
- 341 visningar
23 svar
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Mätte upp 175-200 Mbps över LTE-A på min Zyxel NR5101 imorse. Mitt abonnemang heter Max150 och någon 5G finns ännu inte. Den teoretiska hastigheten för LTE-A i Sverige är 300 Mbps. Så varför heter abonnemanget Max150? Det ger intrycket att det skulle vara cappat till max 150, vilket det bevisligen inte är.
Att få sådana hastigheter på LTE-A är inte alls ovanligt idag, själv har jag fått närmare 300 Mbit i extrema fall 😉
Många faktorer som spelar in såklart.
Max 150 är bara ett namn på abonnemanget ( Max 1000 kan lätt ge över 1 Gbit, tro mig, har upplevt det) men jag kan förstå att det kan tolkas som att du aldrig kommer över 150. Men det är en teoretisk siffra som sagt!
- Superhjälte
- 2681 kommentarer
- 7 februari 2024
bra hastighet över 4G-nätet! Abonnemanget i sig är inte begränsat som jag förstått det, utan namnet handlar om vilka förväntade maxhastigheter som går att få ut via 4G- respektive 5G-nätet. Exempelvis går det också att få ut högre hastigheter än 1000Mbit/s över 5G-nätet vid goda förhållanden även fast det abonnemanget heter Max 1000.
Vad gäller teoretisk maxhastighet över 4G så går det att få ut långt över 300Mbit/s. Det beror på vilken kombination av frekvenser som operatören använder på den aktuella platsen. Befinner du dig på rätt ställe går det att få ut över 600Mbit/s över 4G-nätet också - detta är dock ovanligt.
Alla nät påverkas ju av antalet användare, var en befinner sig i förhållande till siten, vilka frekvenser som används på den aktuella siten och exempelvis om det är fiber som finns direktanslutet till siten eller om det är radiolänk osv.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
bra hastighet över 4G-nätet! Abonnemanget i sig är inte begränsat som jag förstått det, utan namnet handlar om vilka förväntade maxhastigheter som går att få ut via 4G- respektive 5G-nätet. Exempelvis går det också att få ut högre hastigheter än 1000Mbit/s över 5G-nätet vid goda förhållanden även fast det abonnemanget heter Max 1000.
Vad gäller teoretisk maxhastighet över 4G så går det att få ut långt över 300Mbit/s. Det beror på vilken kombination av frekvenser som operatören använder på den aktuella platsen. Befinner du dig på rätt ställe går det att få ut över 600Mbit/s över 4G-nätet också - detta är dock ovanligt.
Alla nät påverkas ju av antalet användare, var en befinner sig i förhållande till siten, vilka frekvenser som används på den aktuella siten och exempelvis om det är fiber som finns direktanslutet till siten eller om det är radiolänk osv.
- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024
Just denna siten (495+496) kör radiolänk riktad mot en högra mast ca 1000 m bort. Jag antar att BC20 kommer från den större masten. Vad är max hastighet på era radiolänkar?
495/496 är alltså högst troligt den nya masten ca 50 m från huset.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Just denna siten (495+496) kör radiolänk riktad mot en högra mast ca 1000 m bort. Jag antar att BC20 kommer från den större masten. Vad är max hastighet på era radiolänkar?
Siten som är närmast dig är enligt dig point to point till en annan site, som då garanterat är en HUB för många siter omkring? Därifrån går det säkert fiber iväg...
Vet du om det är HI3G egna site eller är HI3G inplacerad på en annan operatörs site? Vilken adress är siten på, så kanske jag kan se vad det är?!
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024

- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024
Siten som är närmast dig är enligt dig point to point till en annan site, som då garanterat är en HUB för många siter omkring? Därifrån går det säkert fiber iväg...
Vet du om det är HI3G egna site eller är HI3G inplacerad på en annan operatörs site? Vilken adress är siten på, så kanske jag kan se vad det är?!
Den nya masten är Hi3Gs egen och vad jag minns står det så även på skåpet till den stora masten. Telenor mfl har två helt andra master, som jag inte vet om ni använder, men dessa är åt andra håll och ligger i skugga för mig (ca 10Mbps på Telenor :()
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Den nya masten är Hi3Gs egen och vad jag minns står det så även på skåpet till den stora masten. Telenor mfl har två helt andra master, som jag inte vet om ni använder, men dessa är åt andra håll och ligger i skugga för mig (ca 10Mbps på Telenor :()
Som sagt, vilken adress eller stad är detta i?
- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024
Stinsgården Hjärup. Nära Lund
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Stinsgården Hjärup. Nära Lund
Aha, är det siten på Tösavägen kanske? Sen finns det två längs banvallen med men det är Telia och N4M.
- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024
Aha, är det siten på Tösavägen kanske? Sen finns det två längs banvallen med men det är Telia och N4M.
Stämmer ja, Tösavägen är fackverksmasten. Banvallen är som sagt Telia+N4M. HI3G har även en stolpmast utmed Lommavägen samt den nya på Tågvägen som är närmast mig.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Stämmer ja, Tösavägen är fackverksmasten. Banvallen är som sagt Telia+N4M. HI3G har även en stolpmast utmed Lommavägen samt den nya på Tågvägen som är närmast mig.

- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024
Stämmer ja, en grön pålmast. Har lagt upp bilder i en annan tråd. Aktiv sedan 2-3 veckor.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
Stämmer ja, en grön pålmast. Har lagt upp bilder i en annan tråd. Aktiv sedan 2-3 veckor.
- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 7 februari 2024

- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024

- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 7 februari 2024
- Superhjälte
- 2681 kommentarer
- 9 februari 2024

- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 9 februari 2024

- Skribent
- Hjälte
- 370 kommentarer
- 9 februari 2024
Det där är ju rätt extremt. Hur kan du ha 120 Mhz bandbredd på LTE? Max om alla band kombineras borde landa på 100 Mhz.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 9 februari 2024
Det där är ju rätt extremt. Hur kan du ha 120 Mhz bandbredd på LTE? Max om alla band kombineras borde landa på 100 Mhz.
- Superhjälte
- 516 kommentarer
- 9 februari 2024

- Superhjälte
- 2681 kommentarer
- 9 februari 2024
Lämna en kommentar
Relaterade ämnen
Hey folks, missed our first Virtual User Group? Then feel free to watch the recording and stay up to date with product updates and some amazing insights from Logik Systems, TeleTracking Technologies, and Dental Intelligence 👀
Some product updates from.
Some product updates from.
A few more product updates from.
A few more product updates from.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Söker efter virus i filen
Beklagar, vi kollar fortfarande filens innehåll för att säkerställa att den är säker att ladda ned. Försök igen om några minuter.
OKDenna fil kan inte laddas ned
Beklagar, vår virusskanner visade att denna fil inte är säker att ladda ned.
OKDu väljer kakor 🍪
För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy
Du väljer kakor 🍪
För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.