Skip to main content

Någon som minns Europolitan?

• 5 februari 2022
  • 12 svar
  • 333 visningar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Åkte förbi denna monopole-site och fick se den gamla skylten från Europolitan-eran i Sverige. Någon som minns den tiden? Det var min första mobiloperatör på 90-talet. Tillsammans med en Ericsson GH 318. 

PS! Idag använder sig HI3G av denna teknikbod.

@JeppePeppe @Fredrik W @Nils @Emanuel 

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

12 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2682 kommentarer
  • 5 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Det var tider! Kommer även ihåg Vodafone, vilket var lite senare, men deras aggressiva branding av telefoner till knallrött. 🥊

Det är inte så att det är Telenor som äger själva masten och teknikboden och sedan hyr ut plats till andra? Jag gissar på att det är ett ställe där 3GIS har eller har haft en site också och att Tre nu även kör därifrån själva. 📶

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Pettersson skrev:

@Martin - 3 kund i 15år Det var tider! Kommer även ihåg Vodafone, vilket var lite senare, men deras aggressiva branding av telefoner till knallrött. 🥊

Det är inte så att det är Telenor som äger själva masten och teknikboden och sedan hyr ut plats till andra? Jag gissar på att det är ett ställe där 3GIS har eller har haft en site också och att Tre nu även kör därifrån själva. 📶

Visst kan det vara så som du beskriver det! Är nog en gammal 3GIS site från början och nu har Telenor och HI3G delat på siten. Även Telia är inplacerad i denna site med egen teknikbod och RRU-lådor och Combiner.  

@Pettersson 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 6 februari 2022
Pettersson skrev:

Åh hur kan man glömma Vodafone? Det kanske hårdaste branding man kan tänkan sig, från telefonerna till f1 bilar!

tror inte man kunde gå någonstans utan att se en sådan logga förut! 

MEN minns europolitan med. Framförallt för jag hängde så mycket när jag var liten i mobiltelefon-butiker som en sant lite tekniknörd! Prenumeration på mobil med! 😂

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Chipsgeneralen skrev:
Pettersson skrev:

Åh hur kan man glömma Vodafone? Det kanske hårdaste branding man kan tänkan sig, från telefonerna till f1 bilar!

tror inte man kunde gå någonstans utan att se en sådan logga förut! 

MEN minns europolitan med. Framförallt för jag hängde så mycket när jag var liten i mobiltelefon-butiker som en sant lite tekniknörd! Prenumeration på mobil med! 😂

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 7 februari 2022

Trevlig läsning! Och jäklar vilken telefon - den fick jag tyvärr aldrig uppleva, men kan tänka mig att man kände sig som coolast i stan med en Ferrari i fickan :sunglasses:

Men på tal om skrikiga telefoner så tyckte jag av någon anledning, att detta var ett fantastiskt val av telefon som yngre… Någon som minns denna filur? @Pettersson @Martin - 3 kund i 15år @Chipsgeneralen 

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
JeppePeppe skrev:

Trevlig läsning! Och jäklar vilken telefon - den fick jag tyvärr aldrig uppleva, men kan tänka mig att man kände sig som coolast i stan med en Ferrari i fickan :sunglasses:

Men på tal om skrikiga telefoner så tyckte jag av någon anledning, att detta var ett fantastiskt val av telefon som yngre… Någon som minns denna filur? @Pettersson @Martin - 3 kund i 15år @Chipsgeneralen 

Minns inte just det utseendet men Sony Walkman minns jag väl... 👌👌

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 7 februari 2022

Minns modellen men inte utgåvan! Det finns en hemsida som heter något i stil med mobile museum.  Där finner man ruggiga godbitar! 
hittade hela kalast jag haft. Telefoner var roligare förr!

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2682 kommentarer
  • 7 februari 2022

@Chipsgeneralen N-gage-telefonen var ju riktigt spännande. 😅

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 7 februari 2022
Pettersson skrev:

@Chipsgeneralen N-gage-telefonen var ju riktigt spännande. 😅

Tror både den och Playstation-telefonen som Sony släppte var lite före sin tid sett till telefoners prestanda. Idag hade nog en Playstation-lur lyckats bättre! 

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Chipsgeneralen skrev:

Minns modellen men inte utgåvan! Det finns en hemsida som heter något i stil med mobile museum.  Där finner man ruggiga godbitar! 
hittade hela kalast jag haft. Telefoner var roligare förr!

Tack för tipset! Ska kika såklart 😁😁😁

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2682 kommentarer
  • 18 februari 2022

Mina största telefonminnen är 3G-telefonerna från LG som Tre hade vid lansering och några år därefter. HUR häftigt var det inte att det gick att snurra kameran och prata med video? Det var ju magiskt! 

Denna, LG U880, var nog den första jag hade ett tag! Riktigt häftigt - och dessutom med mediaknapparna på utsidan var det mycket smidigare än tidigare flip phones jag hade haft. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38
  • Superhjälte
  • 1048 kommentarer
  • 18 februari 2022
Pettersson skrev:

Mina största telefonminnen är 3G-telefonerna från LG som Tre hade vid lansering och några år därefter. HUR häftigt var det inte att det gick att snurra kameran och prata med video? Det var ju magiskt! 

Denna, LG U880, var nog den första jag hade ett tag! Riktigt häftigt - och dessutom med mediaknapparna på utsidan var det mycket smidigare än tidigare flip phones jag hade haft. 

Åh jag hade en kompis (jobbar nu på Tre) som hade denna. Så oehört häftig telefon, och att den va sådär märkligt platt runt kameran?! Sjukt häftigt. 

Jag hade aldrig en 3 brandad telefon utan jag hade Walkman jämt fram till iPhone 3G, sedan dess har det ju bara varit samma typ. 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies