Skip to main content
Besvarat

Om Zyxel NR5103e

• 7 februari 2024
  • 1 svar
  • 357 visningar

Hej, jag har bytt till Zyxel mobil router och 150mb abonemang. Jag har 5G och allt annat möjligt. Min hastighet är ganska bra, men, eftersom jag spelar ganska ofta har jag har märkt att min ping ( den tid det tar data att färdas från din dator till en server) är mycket högre än förrut. Det är konstig för att det borde vara även bättre än min förra internet, vilket var ganska bra också. Routern sitter jätte nära mig och ända får jag 200+ ping i dem flesta spel, det är bäst under 80 ping. Är det så eftersom det är mobilt router? Jag hade ingen annan val vid beställning av min internet i mitt område ändå. Jag har försökt med en ethernet kabel också men inget förbättras häller.

Det är ganska synd om det är så för dem pengar jag betalar varje månad. Finns det några tips om detta?

Bäst svar av agpath

Om du faktiskt får in 5G på routern (blå lampa lyser istället för grön) så bör du uppgradera ditt abonnemang till Max1000. Max150 är primärt för 4G.

Nästa grej är att ditt avstånd till routern spelar föga roll för pingen. Routern klarar wifi6. Det som är viktigt är att du får in en bra signal från de närmaste mobilmasterna. Detta får du genom att ställa routern i ett fönster, men det kan behöva testas flera fönster för att se var det är bäst. Använd appen Zyxel Air så kan du se exakt hur signalstyrkan varierar när du flyttar routern. Pingen bör du också kolla med exempelvis Bredbandskollen och inte i ett spel, då pingen lika mycket beror på serversidan.

Visa original

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 7 februari 2024

Om du faktiskt får in 5G på routern (blå lampa lyser istället för grön) så bör du uppgradera ditt abonnemang till Max1000. Max150 är primärt för 4G.

Nästa grej är att ditt avstånd till routern spelar föga roll för pingen. Routern klarar wifi6. Det som är viktigt är att du får in en bra signal från de närmaste mobilmasterna. Detta får du genom att ställa routern i ett fönster, men det kan behöva testas flera fönster för att se var det är bäst. Använd appen Zyxel Air så kan du se exakt hur signalstyrkan varierar när du flyttar routern. Pingen bör du också kolla med exempelvis Bredbandskollen och inte i ett spel, då pingen lika mycket beror på serversidan.

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies