Skip to main content

Rasta Hallandsåsen Dålig täckning

• 7 augusti 2023
  • 4 svar
  • 85 visningar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Dålig täckning på Rasta Hallandsåsen! Trots enligt Nätnytt på 3 Community att ny site har inplacerats på befintlig N4M mast (site 040 söder om Östra Karup längs E6) så är signalen väldigt dålig (RSRP: -115) Att komma ut på internet är mer eller mindre obefintlig inne i byggnaden. Inte ens site 042 söder om Rasta orkar nå fram och in i byggnaden. Vid Rasta finns två befintliga master från andra operatörer på var sin sida om E6. Kanske göra en inplacerad site där med L08 & L21 två sektorer? @Fredrik W @JeppePeppe @Karl Von Bredband 

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

4 svar

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • 8 augusti 2023

Tack för att du flaggar @Martin - 3 kund i 15år!

Jag ser att vi har planer på att utöka kapaciteten på befintliga master i området. Men jag ser också att precis som du säger så ska det vara god täckning där redan idag. Vet du ifall det är så för andra som befinner sig i området? Tänker så att det inte är något strul med din telefon 😊

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
JeppePeppe skrev:

Tack för att du flaggar @Martin - 3 kund i 15år!

Jag ser att vi har planer på att utöka kapaciteten på befintliga master i området. Men jag ser också att precis som du säger så ska det vara god täckning där redan idag. Vet du ifall det är så för andra som befinner sig i området? Tänker så att det inte är något strul med din telefon 😊

@JeppePeppe Detta har jag redan observerat förra året att täckningen har varit svag över Hallandsåsen. Stundtals läng E6 så gick mobilen över till UMTS. Åt lunch förra året inne på Rasta med knappt någon mottagning alls. I och med den nya siten söder om Östra Karup (040) så trodde jag det skulle vara bättre? Men topografin med all skog verkar försvåra radiovågorna? Inget strul med min telefon då frygan upplevde det samma med 3. Och så har jag ju appar som säger att signalen är svag 😉 

Vad tror du? @Fredrik W 

Fredrik W
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+7
  • 3Medarbetare
  • 37 kommentarer
  • 8 augusti 2023
Martin - 3 kund i 15år skrev:

Vad tror du? @Fredrik W 

Jag tar frågan vidare till vår radioplanerare som får kika på det. Är, precis som du, lite förvånad över att det är dåligt där. Kanske bör sektorn som är riktad mot Rasta tiltas upp en aning.

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35
Fredrik W skrev:
Martin - 3 kund i 15år skrev:

Vad tror du? @Fredrik W 

Jag tar frågan vidare till vår radioplanerare som får kika på det. Är, precis som du, lite förvånad över att det är dåligt där. Kanske bör sektorn som är riktad mot Rasta tiltas upp en aning.

Hade varit intressant att höra vad radioplaneraren har för svar?! Förstår att Hallandsåsen är svår att ringa in med täckning pga dess topografi. Men inne på Rasta är det en gråzon iallafall. 

Åkte förbi den nya siten och vad mitt otränade öga kunde se är att sektor B inte hade en mekanisk tilt (kanske elektronisk dock) mot Rasta. Och eftersom det är en inplacerad site så kommer man längre ner i masten och området är kanske inte det mest optimala för yttäckning, därför blev jag förvånad över att man inte inplacerade vid Rasta istället vid två befintliga siter från konkurrenterna? 

@Fredrik W @JeppePeppe 

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies