Skip to main content
Besvarat

Skillnad på Band 7 och Band 20 i 5g?

• 29 januari 2022
  • 1 svar
  • 246 visningar

Martin 3 kund i 19år
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+35

Som jag fått lära mig är att Band 7 och 20 är ankarband för 5g NSA i 3:s nät. När jag enligt min app ligger på någon av dessa två så får jag 5g hastigheter. 

Skillnaden är väldigt stor emot vilken site jag är uppkopplad mot beroende på vilket band som är det primära bandet? 

Exempelvis, om jag står bredvid en site A med Ericsson Air-antenner; och ligger på band 7 så får jag in site A och lika så om jag förflyttar mig till site B bredvid så kopplas jag upp emot den.

Är jag på band 20 vid site A så brukar jag oftast kopplas upp emot en site flera hundra meter bort, tex site D. Mobilen "hoppar" liksom över några siter emellan 🤔 Även om jag förflyttar mig mellan flertalet siter på band 20 så ligger den kvar så länge det går (tills RSRP går över -110dBm) och då kopplar den över till annan site, som också kan vara långt ifrån. 

Vad är det som gör sådan märkbar skillnad på dessa två band? Och vad gör C-bandet för skillnad mot vilket ankarband du är uppkopplad mot? 

Tacksam för svar 😊 @Fredrik W @JeppePeppe 

Bäst svar av JeppePeppe

@Martin - 3 kund i 15år Lägger samma svar här som jag skickade dig privat, så att andra hittar samma svar :wink:

Telefonen gör ett försök utifrån den data den får in, att koppla upp sig mot den bästa siten och frekvensband som ska ge bäst hastighet och stabilitet. Ibland kan detta bli fel dock – så trots att det kanske finns ett bättre val så är telefonen kvar på det förra frekvensbandet. 

Trots att det är tänkt att fungera på ett sätt på papper, så händer det i vissa fall att det inte fungerar i praktiken :expressionless:

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

1 svar

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 1405 kommentarer
  • Svar
  • 22 februari 2022

@Martin - 3 kund i 15år Lägger samma svar här som jag skickade dig privat, så att andra hittar samma svar :wink:

Telefonen gör ett försök utifrån den data den får in, att koppla upp sig mot den bästa siten och frekvensband som ska ge bäst hastighet och stabilitet. Ibland kan detta bli fel dock – så trots att det kanske finns ett bättre val så är telefonen kvar på det förra frekvensbandet. 

Trots att det är tänkt att fungera på ett sätt på papper, så händer det i vissa fall att det inte fungerar i praktiken :expressionless:

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies