Fråga

Skrivar problem med Inseego FX2000

  • 26 November 2022
  • 4 svar
  • 201 visningar

Problem med att hitta skrivaren.

Har stationär dator inkopplad med kabel in i routern.

Skrivaren är Brother DCP-9015, och den hittar ,och uppkopplad på nätverket.

Skrivaren har funkat klockrent med tidigare internet.

Nån inställning på routern ?

eller ligger felet i datorn?

Går ej heller att skriva ut med trådlöst uppkopplade laptops

/peter


4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 🙂, @PeterD 

Tråkigt att höra att det strular med tekniken .

Så som jag förstår det så har du nyligen bytt router till denna 5G router “ Inseego FX2000” , från en annan tidigare router.


Är skrivaren också kopplad med nätverkskabel ?

Det med att skrivaren hittar wifi , antagligen 2.4 GHz bandet. Så ser den bara det trådlösa nätverket , men kan inte ansluta med wifi lösenordet ? Eller säger den att den är kopplad för internet med wifi , eller är det anslutning med kabel där också.

Jag skulle nog tro ,eftersom det varit ett byte av router. Så hänger informationen kvar och ska ersättas med nya routerns wifi & lösenord .

Då jag självt suttit många gånger med skrivare , mot min vilja hehe . Så skulle jag nog kika på att ha skrivarens program / drivrutiner installerade på din pc .

https://www.brother.se/support/dcp-9015cdw/downloads

Gällande övriga enheter, så som mobil,surfplatta . Kan det ofta fungera direkt och stabilare , möjligtvis att det kan vara bra att ha “Brothers” app / program .

En väg du kan kika , antar ni har “windows “ just nu på era laptops .( Kan se olika ut beroende på om man har “Windows 10 eller Windows 11” . Men bör vara på samma plats, eller nära på .

Gå till → Inställningar → Blåtand / Enheter → Skrivare/Skannrar → Lägg till enhet ,Så söker den fram den förhoppningsvis .  Alternativ om du ser din skrivares namn och kan ansluta direkt.

Så jag kan tänka mig att något av dessa program kan göra så den blir ansluten på rätt sätt igen .

Det kan möjligtvis vara så att skrivaren har en “WPS” knapp , Men “Inseego” routern verkar det inte som det finns någon . ( För anslutning utan behöva skriva in lösenord ) .

Men kan kika lite mer senare för dig 🙂Sitter i lite annat ett tag sörru . Om det inte löser sig med något av ovanstående .

 

Mvh F

Stämmer , har en nätverkskabel till routern.

Avinstallare allt från Brother på datorn samt fabriksinställning på skrivaren och börja om från början.

Vid installation av skrivaren vill dom att man använder USB kabel, vilket jag gjorde.

Men skrivaren vill fortfarande inte visa sig i nätverket, men jag ser den i routerns kontrollpanel.

Vissnade på att krångla med det, kommer att använda USB kabel till skrivaren, funkar även bra med frugans bärbara att göra det.

Hittade skrivaren när jag ändrade på säkerheten i nätverket.

WPA2 Personal PSK, WP/WPA2 blandat läge, WPA3/WPA2 -övergång och Ingen.

MEn tack för hjälpen och tipsen.

Blev kabelanslutning till skrivaren.

Har en annan fråga , men tar en ny tråd till den

/peter

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Ja just det . För mig det va någon på forumet , som fick göra något liknande med säkerheten på routern. Tror det också va skrivare, eller någon liknande enhet iaf .

Så lite så , gött att det lirar “hyfsat “ nu då iaf 🙂

Då funkar skrivaren fullt ut när du har sänkt säkerhet ?

Och återgår du till WPA3 , så kan du bara skrivare ut med direkt kabel däremellan . Funkar det att skriva ut ifrån mobil → Mail tex . För jag har ofta stött på att mobiler löser det bättre än tex datorer. Sen kanske man inte använder skrivare så mkt nu för tiden , och man vill helst gömma dom tills man behöver det 🤣 . Ofta problem med skrivare kan jag känna hehe , säkerhetsklassningen är nog en stor del i det hela.

Självklart 😉 Bara och mangla på med frågor vettu !

 

/F

Helt rätt, man använder inte skivaren så ofta längre.

Prövade med surfplattan , den hittade skrivaren direkt.

Men nu funkar det iallafall. Tack!

/peter

Svara