Fråga

Vad har Ericsson på gång med Operatörerna ?

  • 20 March 2022
  • 6 svar
  • 127 visningar

Användarnivå 6
Emblem +40

Tjena alla i Nätet :) 

fastnade på teknisk tråd för några dagar sedan som hade byggt upp mina flikar 😜 angående denna från Ericsson . 
 

https://www.di.se/digital/ericsson-lanserar-app-lovar-snabbare-nat-med-ett-knapptryck/

Är lite kluven över hur en app med ett knapptryck kan prioritera sig för snabbare hastigheter och operatören ska tillhandahålla den . Någon måste ju vara förloraren i mina tankar . 

Är det någon som har något att berätta mer om detta ? 
Känns som den vara redo att köras och vill få in det hos operatörerna i Sverige iaf . 
 

Men för mig,  att bara läsa det begränsade innehållet . Får mig lite vibbar för ett 1a april skämt ! Återstår att se vad detta är iaf .  
 

/F 


6 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91  Spännande grej detta! Läser jag på Ericssons sida för detta, verkar det vara en tjänst som operatörerna då bör ta betalt för. 

Gissningsvis tänker Ericsson att det då fungerar som så att en kund som önskar högre prioritet i nätet betalar för detta för en viss tid eller liknande. Kanske enbart för en viss app till och med. Tjänsten flyttar då fram prioriteten för den kunden och hastighet ökar samt svarstid minskar. 
 

Detta kan ju vara extra intressant för företagare som ska hålla möten eller arbeta på ställen med mycket folk och där nätet kanske inte räcker till. Eller kanske någon sportkanal på en match som lättare vill uppdatera kring denna.

Användarnivå 6
Emblem +40

Ja men exakt , det lär ju bli en kostnad och kanske en lösning för att använda denna tjänst riktat mot företag i främsta Skedet.  Men återstår att se vilka operatörer som avtalet om denna tjänst helt enkelt . Alla lär nog prioritera tjänsten med försäljning mot företag  i första hand . 
 

Men när 3 använder Ericsson antenner , dvs köper in dom från dom . Bör inte operatörerna äga denna funktion då , eller har Ericsson makt över antenner i den mån att operatörerna hyr dom och är baklåsta och Ericsson vidareutvecklar tex sådana här tjänsten med att göra mer avtal med operatörerna ? 
 

ja , vi lär nog få reda mer på detta över vilka som hoppar på och för vilka det ska användas för . Känns som ganska så kort tidsaspekt innan någon mer info kommer . 
 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Detta verkar inte vara något som styrs i antennerna, det verkar ligga mer centralt i nätet och styra delar som påverkar prioriteringen av kunderna. Verkar även hänga ihop med network slicing - vilket Ericsson också skrivit mer om. :)

Användarnivå 5
Emblem +21

@frodrik91 Detta verkar inte vara något som styrs i antennerna, det verkar ligga mer centralt i nätet och styra delar som påverkar prioriteringen av kunderna. Verkar även hänga ihop med network slicing - vilket Ericsson också skrivit mer om. :)

Halloj!

Det är första gången jag ser denna “app” också så skickade det till en av våra nät tekniker. Han säger också att han tror att det har med network slicing att göra så jag tror på det också. :smile:

 

Tyckte också det var spännande med namngivningen till dom olika “nivåerna” och skickade denna :joy:

 

 

Användarnivå 6
Emblem +40

Får hoppas 3 är intresserad på skaffa detta, verkar ju ” göra gott på tex tider där många surfar / streamar . Det verkar ju iaf som Ericsson har produkten klar eller nära färdig utvecklad . 

 

Med vänlig hälsning, F 

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Jag tror att om vi ger det några år kommer vi se helt nya användningsområden för 5G. Det kommer bli en helt ny upplevelse - både för konsumenter och företag. Det ger operatörerna massor med nya möjligheter. Det kommer finnas massor med nya sätt för operatörerna att erbjuda olika lösningar - men även för att skapa sig nya intäkter eftersom det går att garantera en upplevelse på ett annat sätt än i dagens nät. 

Jag tror att många, företag framförallt, är beredda att betala mer för en ännu bättre tjänst.

Svara