Skip to main content
Entusiast
November 18, 2024
Besvarat

Varför sätter man antennerna på detta vis?

• November 18, 2024
  • 50 svar
  • 649 visningar

Har reagerat på att antennerna på min närmsta mast är vinklade konstigt, så att de tappar i effektiv vinkel (blockas delvis av skorstenen de sitter monterade på). Sitter tre antenner som jag gissar har 120° spridningsvinkel.

Funderar även på vad som är mest optimalt läge i förhållande till antennerna. Är det mitt för en av de tre, eller "mitt emellan" två (så att man får signal från båda)? 

Bäst svar av Fredrik W

Bra observerat 😀 Jag skulle tro att fästena svetsades fast i de antennriktningarna som gällde vid tidpunkten för installationen (för många år sedan) men att det därefter skett justering/-ar av antenneriktningarna som gör att det numera ser ut så där. Ett mobilnät “lever” och justeras löpade. Det kan vara optimeringar som sker pga ändrade trafikmönster, att det byggts en site i närheten som “tar över” trafiken från någon sektor, att det kommit upp en ny byggnad i området etc. Just i Stöpen är det nog bara att siten fick ändrade antennriktningar i samband med att siten utökades med fler frekvensband. Håll utkik! Inom kort kommer siten att uppgraderas igen, och då kanske det blir nya ändringar.

50 svar

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    February 10, 2025

@OskarL83 Funkar det "nya" nätet än?? 🤔

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
    OskarL83Trådskapare
    Entusiast
    February 10, 2025

Absolut, det gör det. Fortfarande 4G+ men lite andra hastigheter än tidigare. Sämre nerladdningshastighet men bättre uppladdning. 

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    February 10, 2025

Absolut, det gör det. Fortfarande 4G+ men lite andra hastigheter än tidigare. Sämre nerladdningshastighet men bättre uppladdning. 

@OskarL83 Det är bra hastighet! Får se om siten får 5g på 2100-bandet sen då? 

Har mitt svar hjälpt er? Markera gärna som "bästa svar" och "gilla" så blir det enklare för andra att hitta rätt.
    OskarL83Trådskapare
    Entusiast
    February 10, 2025

Lyser fint på natthimlen. 😉

OskarL83Trådskapare
    Entusiast
    February 10, 2025

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    February 10, 2025

@OskarL83 Kom tillbaka om några månader när vädret och fåglarna gjort sitt 😉 Då är dom inte så vita längre 🙌

Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    February 11, 2025

@OskarL83 Nu har dom uppdaterat täckningskartan 👏

OskarL83Trådskapare
    Entusiast
    February 14, 2025

Idag har 5G aktiverats här i Stöpen. Dock verkar det konstigt nog ge ca 20% sämre nerladdningshastighet än 4G+ trots identiska förhållanden. Växlar jag fram och tillbaka mellan 5G och 4G så blir detta tydligt. 

Kanske är allt inte i trimmat ännu? 

Superhjälte
    February 15, 2025

@OskarL83 Det kan bero på lite olika saker. 5G ger inte nödvändigtvis bättre hastighet, men kan ge bättre svarstid och hastighet. När du är ansluten till 5G kan du anslutas till andra siter och frekvenser vilket dessvärre kan påverka hastigheten. 

Får du bättre fart på 4G, kör med det och hoppa tillbaka till 5G ibland för att se om det kan ha skett en justering av nätet eller liknande. I samband med att 5G körs igång har en uppgradering av 4G-nätet också skett, så det ska ha blivit stabilare.

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
    Martin 20 år med 3
    Superhjälte
    Superhjälte
    February 15, 2025

Idag har 5G aktiverats här i Stöpen. Dock verkar det konstigt nog ge ca 20% sämre nerladdningshastighet än 4G+ trots identiska förhållanden. Växlar jag fram och tillbaka mellan 5G och 4G så blir detta tydligt. 

Kanske är allt inte i trimmat ännu? 

@OskarL83 Välkommen till "5g"  😉😉 ​@Pettersson 

DSS på 2100 delar spectrum med LTE 2100, dvs idagsläget 15Mhz. Det blir såklart en kompromiss, och inte helt optimalt för någon av teknologierna.

Telia kör ju DSS på deras 700-band för att få så stor yttäckning som möjligt och sen säga "5g typ överallt"

Lite fult av alla operatörer tycker jag då allt är NSA-nät. Lite som när Turbo3g kom och man kallade det "4g" i smyg 🤦‍♂️🤦‍♂️

Jag själv har märkt det med så fort man får 5g på 2100-bandet. Nedladdningshastigheter blir lite läge mot bara CA på LTE-A men däremot så har uppladdningshastigheten ökat mer! 

Så din site är klar och redo med 5g.