Har reagerat på att antennerna på min närmsta mast är vinklade konstigt, så att de tappar i effektiv vinkel (blockas delvis av skorstenen de sitter monterade på). Sitter tre antenner som jag gissar har 120° spridningsvinkel.
Funderar även på vad som är mest optimalt läge i förhållande till antennerna. Är det mitt för en av de tre, eller "mitt emellan" två (så att man får signal från båda)?
Sida 2 / 2
Inga antenner just nu.
Noll mottagning här i Stöpen nu. Nu förstår jag varför. Byte av utrustning pågår.
@OskarL83 Se där ja PRG i farten. Dom har jag sett förr Spännande och se om dom jobbar i helgen med?
Inga antenner just nu.
@OskarL83
Inga antenner just nu.
@OskarL83
Stämmer inte. Även 4G är borta.
Inga antenner just nu.
@OskarL83
Stämmer inte. Även 4G är borta.
@OskarL83 Nya fina antenner snart då. Hoppas dom byter infästningar så det inte ser lappar och lagat som innan
Kommer snart att flytta från Stöpen, och den finfina signalstyrkan här. Har haft riktigt bra hastighet på 4G+ här. Se mätning nedanför, ansluten mot mobil router.
Flyttar dessvärre till ett område med mycket längre från närmsta basstation, vad det verkar. Vet ärligt talat inte vart den närmsta masten är, har inte sett någon i närheten i vart fall. Vem kan man kolla med för att få reda på vart de närmsta basstationerna finns?
Kommer snart att flytta från Stöpen, och den finfina signalstyrkan här. Har haft riktigt bra hastighet på 4G+ här. Se mätning nedanför, ansluten mot mobil router.
Flyttar dessvärre till ett område med mycket längre från närmsta basstation, vad det verkar. Vet ärligt talat inte vart den närmsta masten är, har inte sett någon i närheten i vart fall. Vem kan man kolla med för att få reda på vart de närmsta basstationerna finns?
@OskarL83 Det är fin ned- och uppladdning. För att var LTE-A genom router
Det är lite tyst från alla operatörer om deras placeringar men det går alltid att lista ut var Vart flyttar du till?
Det är lite tyst från alla operatörer om deras placeringar men det går alltid att lista ut var Vart flyttar du till?
https://maps.app.goo.gl/VkpdZKPYLrxje7m17
https://maps.app.goo.gl/VkpdZKPYLrxje7m17
@OskarL83 Från din nya adress tror jag den närmaste siten blir 3km fågelvägen öster ut. Det är en 72 meters mast. Du ser mastem bredvid 26:an mot Mariestad, det är faktiskt siten efter Stöpen inte riktigt Mariestad.
@Martin 3 kund i 19år
Ok, inte någon av dessa som är markerade för uppgradering alltså? Finns det fler i området tror du? Tänker att den som ser ut att vara väster om Timmersdala blir den närmsta?
@Martin 3 kund i 19år
Ok, inte någon av dessa som är markerade för uppgradering alltså? Finns det fler i området tror du? Tänker att den som ser ut att vara väster om Timmersdala blir den närmsta?
@OskarL83 Kanske, den är ca 4km nordost om dig då? Sen beror allt på topografi runt dig och site. Borde iallafall vara lågband på båda siter kring dig.. Kanske @Jonte062 har något att tillägga om Timmrersdala norr om Skövde. Mig medvetet så har det varit låg yttäckning längs 26 mellan Mariestad och Skövde
Hej,
@OskarL83
Det ser ut som att de skall finnas ok täckning på den nya adressen enligt våra verktyg. Även 5G (DSS) är aktiverat.
Dock är det en bit till närmaste site, så det är svårt att avgöra hur bra det kommer fungera, och framförallt hur täckningen är inomhus. Mitt förslag är att placera router på den nya adressen åt väst i 1:a hand.
Funkar det inte bra kan yttre antenn vara ett alternativ.
Ang. siten i Stöpen så är vår förhoppning att allt skall vara uppe igen på måndag kväll.
//
Hej,
@OskarL83
Det ser ut som att de skall finnas ok täckning på den nya adressen enligt våra verktyg. Även 5G (DSS) är aktiverat.
Dock är det en bit till närmaste site, så det är svårt att avgöra hur bra det kommer fungera, och framförallt hur täckningen är inomhus. Mitt förslag är att placera router på den nya adressen åt väst i 1:a hand.
Funkar det inte bra kan yttre antenn vara ett alternativ.
Ang. siten i Stöpen så är vår förhoppning att allt skall vara uppe igen på måndag kväll.
//
@Jonte062 tack för svaret. @OskarL83 Hoppas det blir bra för dig på nya adressen!
Enligt täckningskartan, dock från 12 december, så har Tinmerdala ingen 5g DSS, men det är väl det som byggs ut nu från Skövde mot Mariestad..
Nu händer det grejer.
Nu händer det grejer.
@OskarL83 Se där ja Nya fina antenner. Ser ut som dom använder befintliga infästningar??
@OskarL83 Funkar det "nya" nätet än??
Absolut, det gör det. Fortfarande 4G+ men lite andra hastigheter än tidigare. Sämre nerladdningshastighet men bättre uppladdning.
Absolut, det gör det. Fortfarande 4G+ men lite andra hastigheter än tidigare. Sämre nerladdningshastighet men bättre uppladdning.
@OskarL83 Det är bra hastighet! Får se om siten får 5g på 2100-bandet sen då?
Lyser fint på natthimlen.
@OskarL83 Kom tillbaka om några månader när vädret och fåglarna gjort sitt Då är dom inte så vita längre
@OskarL83 Nu har dom uppdaterat täckningskartan
Idag har 5G aktiverats här i Stöpen. Dock verkar det konstigt nog ge ca 20% sämre nerladdningshastighet än 4G+ trots identiska förhållanden. Växlar jag fram och tillbaka mellan 5G och 4G så blir detta tydligt.
Kanske är allt inte i trimmat ännu?
@OskarL83 Det kan bero på lite olika saker. 5G ger inte nödvändigtvis bättre hastighet, men kan ge bättre svarstid och hastighet. När du är ansluten till 5G kan du anslutas till andra siter och frekvenser vilket dessvärre kan påverka hastigheten.
Får du bättre fart på 4G, kör med det och hoppa tillbaka till 5G ibland för att se om det kan ha skett en justering av nätet eller liknande. I samband med att 5G körs igång har en uppgradering av 4G-nätet också skett, så det ska ha blivit stabilare.
Idag har 5G aktiverats här i Stöpen. Dock verkar det konstigt nog ge ca 20% sämre nerladdningshastighet än 4G+ trots identiska förhållanden. Växlar jag fram och tillbaka mellan 5G och 4G så blir detta tydligt.
Kanske är allt inte i trimmat ännu?
@OskarL83Välkommen till "5g" @Pettersson
DSS på 2100 delar spectrum med LTE 2100, dvs idagsläget 15Mhz. Det blir såklart en kompromiss, och inte helt optimalt för någon av teknologierna.
Telia kör ju DSS på deras 700-band för att få så stor yttäckning som möjligt och sen säga "5g typ överallt"
Lite fult av alla operatörer tycker jag då allt är NSA-nät. Lite som när Turbo3g kom och man kallade det "4g" i smyg ♂️♂️
Jag själv har märkt det med så fort man får 5g på 2100-bandet. Nedladdningshastigheter blir lite läge mot bara CA på LTE-A men däremot så har uppladdningshastigheten ökat mer!
Så din site är klar och redo med 5g.
Lämna en kommentar
Behöver du hjälp?
Har du inte hittat svar på din fråga, så kan du alltid höra av dig till oss!