Skip to main content
Besvarat

Zyxel NR5103e frågor

• 17 oktober 2022
  • 4 svar
  • 1642 visningar

Fråga 1: Finns det någon mer deltaljerad manual till enheten?

Fråga 2: Hur komma åt en USB-disk ansluten till enheten?

Fråga 3: Det finns en lampa som beskrivs som SMS. Vad innebär detta, och hur kommer jag åt dessa?

Tack på förhand

/Mark

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

Det är svårt att få fram en detaljerad manual, eftersom samtliga internetleverantörer som köper in routrar använder olika konfigurationer, vilket innebär att något som en leverantör har, saknar en annan.

Jag kan rekommendera dom guiderna vi har för NR5103e, som besvarar som vanligaste frågorna, den kan du hitta här.

Nedan har du guider ifrån det interna materialet vi har när vi ger support. För att göra samtliga av dessa konfigurationer så behöver du åtkomst till till routerns gränssnitt, det finns en guide på hur du kommer dit i länken jag angav ovan.

USB-disk

1 Before enabling file sharing in the Zyxel Device, please set up your shared folders beforehand in your USB device.

2 Connect your USB device to the USB port of the Zyxel Device.

3 Go to the Network Setting > USB Service > File Sharing screen. Enable File Sharing Services and click Apply to activate the

4 Click Add New Share to add a new share.

5 The Add New Share screen appears.

5a Select your USB device from the Volume drop-down list box.

5b Enter a Description name for the added share to identify the device.

5c Click Browse and the Browse Directory screen appears.

5d On the Browse Directory screen, select the folder that you want to add as a share. In this       example, select BobShare and then click OK

5e In Access Level, select Public to let the share to be accessed by all users connected to the Zyxel Device. Otherwise, select Security to let the share to be accessed by specific users to access only. Click OK to save the settings.

SMS

Lampan som visar SMS visar om ditt Bredband har tagit emot ett SMS. Bredbandet är i grunden fortfarande ett mobilabonnemang som kan ta emot SMS. Om du är nyfiken på att läsa dessa (om du har fått några) så kan du hitta dom här:

Visa original

4 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej,

Det är svårt att få fram en detaljerad manual, eftersom samtliga internetleverantörer som köper in routrar använder olika konfigurationer, vilket innebär att något som en leverantör har, saknar en annan.

Jag kan rekommendera dom guiderna vi har för NR5103e, som besvarar som vanligaste frågorna, den kan du hitta här.

Nedan har du guider ifrån det interna materialet vi har när vi ger support. För att göra samtliga av dessa konfigurationer så behöver du åtkomst till till routerns gränssnitt, det finns en guide på hur du kommer dit i länken jag angav ovan.

USB-disk

1 Before enabling file sharing in the Zyxel Device, please set up your shared folders beforehand in your USB device.

2 Connect your USB device to the USB port of the Zyxel Device.

3 Go to the Network Setting > USB Service > File Sharing screen. Enable File Sharing Services and click Apply to activate the

4 Click Add New Share to add a new share.

5 The Add New Share screen appears.

5a Select your USB device from the Volume drop-down list box.

5b Enter a Description name for the added share to identify the device.

5c Click Browse and the Browse Directory screen appears.

5d On the Browse Directory screen, select the folder that you want to add as a share. In this       example, select BobShare and then click OK

5e In Access Level, select Public to let the share to be accessed by all users connected to the Zyxel Device. Otherwise, select Security to let the share to be accessed by specific users to access only. Click OK to save the settings.

SMS

Lampan som visar SMS visar om ditt Bredband har tagit emot ett SMS. Bredbandet är i grunden fortfarande ett mobilabonnemang som kan ta emot SMS. Om du är nyfiken på att läsa dessa (om du har fått några) så kan du hitta dom här:

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 1712 kommentarer
  • 18 oktober 2022

Tjena 😉 ,

Jag är inte säker , men tror nog du ska kunna se & läsa sms genom att vara inloggad på zyxel air appen . Utöver webbgränsnittet där inställningar finns för det också . I mitt fall , annat märke iofs men  huawei b818 går det iaf att se i deras app.

Jag har denna jag kan dela med er:

https://spdl.zyxel.com/NR5103/datasheet/NR5103_2.pdf

Mvh F

• Skribent
  • Nykomling
  • 1 kommentar
  • 19 oktober 2022

Tackför snabba och uttömmande svar. Det hjälpte mig verkligen

.

Mvh

/Mark

• Nykomling
  • 1 kommentar
  • 18 oktober 2023

Hej!

Försöker få detta att funka hos mig och kommer så långt som till “USB-services”-fönstret. Men väl där dyker inte “Share directory list” och “Add new share” upp. Vad kan jag göra?

J

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies