Vill du flytta över ditt nummer som du har hos din gamla operatör? Inga problem! Så här gör du...
Numret står på mitt namn hos en annan operatör
Du beställer en nummerflytt superenkelt på Mitt3.
Innan du flyttar över nummer från din gamla operatör
- Bindningstiden hos din tidigare operatör behöver vara avslutad
- Abonnemanget hos din tidigare operatör behöver stå i ditt namn
- Tillhör numret någon annan så följer du stegen under “Flytta nummer från annan person till Tre” här nedanför
Beställ nummerflytt från din gamla operatör
- Klicka här för att logga in på Mitt3
- Välj det abonnemang du vill att numret som du vill flytta in ska ersätta
- Fyll i numret hos din gamla operatör som du vill flytta över och klicka på Flytta nummer
- Nu är det klart! Du får ett SMS snart med bekräftelse och mer information
Numret står på en annan person hos en annan operatör
Numera är det busenkelt via Mitt3!
Innan du flyttar över nummer som inte står i ditt namn
- Dessa steg följer du för att flytta ett nummer från en annan operatör till Tre, som inte står i ditt namn
- Bindningstiden hos den tidigare operatören behöver vara avslutad
- Alla fakturor kopplade till numret måste vara betalda
- Numret får ej tillhöra en företagsserie
Beställ nummerflytt från en annan person
- Klicka här för att logga in på Mitt3 och beställa nummerflytt
- Läs och godkänn checklistan
- Välj vilket abonnemang hos oss som numret ska flyttas till
- Ange samt bekräfta din mejladress
- Ange numret du vill flytta in och ifall du vill flytta över det ett specifikt datum
- Skriv in nuvarande nummerägarens uppgifter och ifall blanketten ska skickas per mejl eller SMS
- Signera slutligen med bankID. Du får ett SMS så fort den nuvarande nummerägaren har signerat blanketten.
Hur lång tid tar en nummerflytt till Tre?
Beroende på hur du beställt ditt nya abonnemang så tar en nummerflytt olika lång tid.
En nummerflytt tar i regel 3-5 vardagar från det att nummerflyttsbeställningen är gjord och bekräftats per SMS.
Beställt abonnemang via 3Butik
Beställningen av nummerflytten påbörjas direkt, och är vanligtvis klar efter 3-5 vardagar eller ifall du valt ett specifikt datum som du vill att numret ska flyttas över.
Beställt nytt abonnemang på distans
Beställningen av nummerflytten påbörjas så fort SIM-kortet skickats från oss. Det tar vanligtvis 3-5 vardagar eller ifall du valt ett specifikt datum som du vill att numret ska flyttas över.
Beställt abonnemang med mobil på distans
Beställningen av nummerflytten påbörjas när du hämtat ut paketet, och tar vanligtvis 3-5 vardagar eller ifall du valt ett specifikt datum som du vill att numret ska flyttas öve
Misslyckad nummerflytt
Har ditt nummer inte flyttats över?
Om din nummerflytt nekats, så kan det bero på flera anledningar. Exempelvis:
- Abonnemanget hos din nuvarande operatör har bindningstid
- Numret ägs av en annan person, än den du har angett
- Numret ingår i ett företags nummerserie
Du får ett SMS i samband med att nummerflytten nekas med anledning till varför, samt en länk med vad du behöver göra.
Nuvarande ägare har inte fått någon blankett
I fältet där du angav den nuvarande nummerägarens kontaktuppgifter, så kan det vara så att du råkat ange fel mejl- eller telefonnummer.
Då är det bara att påbörja en ny nummerflytt, och kontrollera extra noga att uppgifterna stämmer till den nuvarande nummerägaren.
Mitt gamla nummer visas fortfarande
Har du en iPhone kan du behöva ändra numret i telefonens inställningar:
- Öppna Inställningar
- Skrolla ned och klicka på Telefon
- Klicka på Mitt nummer
- Kontrollera att numret stämmer