Jag har ett problem. Nyligen har jag bytt abonnemang från Comviq till 3 och när jag skickar SMS till nummer som inte är medlemmar i 3 får de inte SMS:et från mitt vanliga nummer, utan något annat.
Skulle ni kunna fixa så att SMS:en skickas från mitt gamla nummer?
Tack på förhand!
Bäst svar av Limpen
Hej @Antisa, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻
Jag skulle tro att problemet beror på att det tillfälliga numret har fastnat som nummer för RCS-chattar. Du kan testa att stänga av RCS-chattar och se hur det då fungerar genom att:
Öppna Messages
Klicka på “fler alternativ”-punkterna > Inställningar > RCS-chattar OBS! “Fler alternativ”-punkterna kan ibland ersättas med dina initialer. Om du inte ser de tre punkterna, klicka på dina initialer.
Stäng av RCS-chattar.
Om du stängt av RCS-chattar kan du testa skicka sms till någon som tidigare fått det skickat till sig från fel nummer, det bör nu visa rätt nummer. Om det är så att du vill ha RCS-chatt aktiv, skulle jag rekommendera att kontakta Samsung (077-140 03 00) för att få vidare hjälp med hur man byter ut nummer för RCS-chattar.
Återkom gärna med hur det går när du testar detta, och om det skulle uppstå några funderingar! 🙂
// Vi har ändrat titeln för att titeln ska matcha innehållet bättre / Vi har redigerat ditt inlägg eftersom känsliga uppgifter bryter mot våra riktlinjer. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //
// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //
Hej. Om du nyligen tecknat ditt abonnemang och valt att flytta ditt nummer från Comviq till tre så tar detta ca 1 vecka. Tre har under tiden gett dig ett tillfälligt telefonnummer som byts ut mot ditt rätta nummer då nummerflytten är genomförd. Om du redan har ditt vanliga nummer och använder en Iphone så ändra ditt telefonnummer i inställningarna. Har du ios 17 och tidigare går du in på inställningar, telefon, mitt nummer. Om du har ios 18 går du till inställningar, appar, telefon, mitt nummer och ändrar det. Lycka till. MVH Kenny
Jag har ingen iPhone och mitt gamla telefonnummer står redan i inställningarna.
Mvh Ante
@Antisa Oavsett vilka inställningar och telefonnummer som finns i din mobil så är det simkortet som bestämmer informationen!
Som nämnts tidigare så använder ni ett tillfälligt nummer från 3 på det simkortet som ni fick när ni valde att byta operatör. När 3 har behandlat ert ärende klart så flyttas ditt gamla nummer över till ditt 3 simkort. Det brukar ta några arbetsdagar.
Jag skulle tro att problemet beror på att det tillfälliga numret har fastnat som nummer för RCS-chattar. Du kan testa att stänga av RCS-chattar och se hur det då fungerar genom att:
Öppna Messages
Klicka på “fler alternativ”-punkterna > Inställningar > RCS-chattar OBS! “Fler alternativ”-punkterna kan ibland ersättas med dina initialer. Om du inte ser de tre punkterna, klicka på dina initialer.
Stäng av RCS-chattar.
Om du stängt av RCS-chattar kan du testa skicka sms till någon som tidigare fått det skickat till sig från fel nummer, det bör nu visa rätt nummer. Om det är så att du vill ha RCS-chatt aktiv, skulle jag rekommendera att kontakta Samsung (077-140 03 00) för att få vidare hjälp med hur man byter ut nummer för RCS-chattar.
Återkom gärna med hur det går när du testar detta, och om det skulle uppstå några funderingar! 🙂
// Vi har ändrat titeln för att titeln ska matcha innehållet bättre / Vi har redigerat ditt inlägg eftersom känsliga uppgifter bryter mot våra riktlinjer. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //
// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //