Skip to main content
Svar

Byte från Comviq till 3 - fel nummer vid SMS

  • April 24, 2025
  • 10 svar
  • 215 visningar

Hej!

Jag har ett problem. Nyligen har jag bytt abonnemang från Comviq till 3 och när jag skickar SMS till nummer som inte är medlemmar i 3 får de inte SMS:et från mitt vanliga nummer, utan något annat. 

Skulle ni kunna fixa så att SMS:en skickas från mitt gamla nummer?

Tack på förhand!

Bäst svar av Limpen

Hej ​@Antisa, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag skulle tro att problemet beror på att det tillfälliga numret har fastnat som nummer för RCS-chattar. Du kan testa att stänga av RCS-chattar och se hur det då fungerar genom att:

  

  1. Öppna Messages

 

  1. Klicka på “fler alternativ”-punkterna > Inställningar > RCS-chattar
    OBS! “Fler alternativ”-punkterna kan ibland ersättas med dina initialer. Om du inte ser de tre punkterna, klicka på dina initialer.

 

  1. Stäng av RCS-chattar.

 

Om du stängt av RCS-chattar kan du testa skicka sms till någon som tidigare fått det skickat till sig från fel nummer, det bör nu visa rätt nummer. Om det är så att du vill ha RCS-chatt aktiv, skulle jag rekommendera att kontakta Samsung (077-140 03 00) för att få vidare hjälp med hur man byter ut nummer för RCS-chattar.

Återkom gärna med hur det går när du testar detta, och om det skulle uppstå några funderingar! 🙂

 


// Vi har ändrat titeln för att titeln ska matcha innehållet bättre / Vi har redigerat ditt inlägg eftersom känsliga uppgifter bryter mot våra riktlinjer. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //

// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //

10 svar

  • Rookie
  • April 24, 2025

Hej. Om du nyligen tecknat ditt abonnemang och valt att flytta ditt nummer från Comviq till tre så tar detta ca 1 vecka. Tre har under tiden gett dig ett tillfälligt telefonnummer som byts ut mot ditt rätta nummer då nummerflytten är genomförd. Om du redan har ditt vanliga nummer och använder en Iphone så ändra ditt telefonnummer i inställningarna. Har du ios 17 och tidigare går du in på inställningar, telefon, mitt nummer. Om du har ios 18 går du till inställningar, appar, telefon, mitt nummer och ändrar det. Lycka till. MVH Kenny


  • Trådskapare
  • Rookie
  • April 24, 2025

Jag har ingen iPhone och mitt gamla telefonnummer står redan i inställningarna.

Mvh Ante


Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Jag har ingen iPhone och mitt gamla telefonnummer står redan i inställningarna.

Mvh Ante

@Antisa Oavsett vilka inställningar och telefonnummer som finns i din mobil så är det simkortet som bestämmer informationen!

Som nämnts tidigare så använder ni ett tillfälligt nummer från 3 på det simkortet som ni fick när ni valde att byta operatör. När 3 har behandlat ert ärende klart så flyttas ditt gamla nummer över till ditt 3 simkort. Det brukar ta några arbetsdagar. 


  • Trådskapare
  • Rookie
  • April 24, 2025

Ok..

Tack på svåra.

Jag är på 3 från första april…

 


Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Ok..

Tack på svåra.

Jag är på 3 från första april…

@Antisa När skrev ni på ett avtal med 3? Var det den 1 april? Och sedan dess har inte ert gamla Comviq-nummer flyttats över? 🤔

 


  • Trådskapare
  • Rookie
  • April 24, 2025

Jag skrev andra mars…

Använd från första april, och har problem med SMS bara.


Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Jag skrev andra mars…

Använd från första april, och har problem med SMS bara.

@Antisa Så när du ringer så visas ditt gamla Comviq-nummer? Men inte vis SMS eller MMS, vilket nummer visas då?

Om du har en Android har ni kollat att rätt nummer är angett till 3:s meddelandecentral?

 


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • April 25, 2025

Hej ​@Antisa, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag skulle tro att problemet beror på att det tillfälliga numret har fastnat som nummer för RCS-chattar. Du kan testa att stänga av RCS-chattar och se hur det då fungerar genom att:

  

  1. Öppna Messages

 

  1. Klicka på “fler alternativ”-punkterna > Inställningar > RCS-chattar
    OBS! “Fler alternativ”-punkterna kan ibland ersättas med dina initialer. Om du inte ser de tre punkterna, klicka på dina initialer.

 

  1. Stäng av RCS-chattar.

 

Om du stängt av RCS-chattar kan du testa skicka sms till någon som tidigare fått det skickat till sig från fel nummer, det bör nu visa rätt nummer. Om det är så att du vill ha RCS-chatt aktiv, skulle jag rekommendera att kontakta Samsung (077-140 03 00) för att få vidare hjälp med hur man byter ut nummer för RCS-chattar.

Återkom gärna med hur det går när du testar detta, och om det skulle uppstå några funderingar! 🙂

 


// Vi har ändrat titeln för att titeln ska matcha innehållet bättre / Vi har redigerat ditt inlägg eftersom känsliga uppgifter bryter mot våra riktlinjer. Beslutet har fattats efter att vi uppmärksammade inlägget på 3Community. //

// Du kan överklaga beslutet inom sex månader här: https://community.tre.se/p/overklaga-modereringsbeslut. För mer information om detta, vänligen besök https://pts.se/ //


  • Trådskapare
  • Rookie
  • April 25, 2025

Jag gjorde det, och funka bra nu.

 

Tack så mycket 


Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • April 25, 2025

@Antisa Kul att höra! Härligt att det löste sig för dig! 😊