Skip to main content

Nummerportering av fasttelefon - skandalös hantering

• November 24, 2025
  • 7 svar
  • 50 visningar

tetrapod

Min mamma (90) som snart drabbas av att kopparnättet läggs ned fick hjälp att portera sitt fastnummer hon haft sen 1961. Minst tre säljare var involverade när vi frågade om tjänsten vid olika tillfällen. Köpte en fasttelefonliknande (mobil-)telefon till mor och fick hennes nummer porterat.

Alla involverade säljare har undanhållit att 3 routar fastnummer, men sen bara vidarekopplar till ett nytt mobilnummer. De har helt mörkat att när hon ringer med sin nya telefon så visas inte hennes gamla nummer utan istället ett nytt mobilnummer.

Att inte förstå att det är essentiellt för en 90-åring att ett nummer hon haft sen 1961 inte visas till de hon ringer, en generation som vanligtvis avvisar nummer de inte känner igen, är ett stort problem och övergår mitt förstånd. Enligt Mor är även flera tjänster knutna till hennes fastnummer där de identifierar henne via A-nummer. Det kommer inte att fungera längre. Redan mindre än en vecka in med er lösning skapar detta stor frustration och rädsla för Mor.
En sådan enkel sak som att hon ringer till vårcentralen där hon av telerobot meddelas att de kommer att ringa tillbaka till hennes nummer och sen listar siffror hon inte känner igen som sitt fastnummer, späder på rädsla för att missa sådana saker som läkarinformation.
Ingen av hennes vänner svarar när hon ringer förutom de släktingarna jag har nummer till och kan meddela att mamma har fått nytt nummer.

7 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 24, 2025

@tetrapod Hej,

trist att ni inte informerats om detta när tjänsten skaffades. I grunden är det ett mobilabonnemang där ett hemnummer läggs till. På grund av begränsningar i tjänsten visas ett mobilnummer när ett utgående samtal genomförs.

Då detta är ett publikt forum går det inte att få hjälp med kundspecifika ärenden här, skulle rekommendera att du kontaktar kundservice eller stället där när skaffade tjänsten vid vidare hjälp. 

tetrapod
  • Trådskapare
  • Rookie
  • November 24, 2025

Då detta är ett publikt forum går det inte att få hjälp med kundspecifika ärenden här, skulle rekommendera att du kontaktar kundservice eller stället där när skaffade tjänsten vid vidare hjälp. 

Tack, det är ju inte heller upplyst om det på hemsidan till 3 så det var mest meningen som en varning till andra och kanske en möjlighet för 3 att bättra sig.

Jag har redan skrivit till 3 om detta och de andra åtta andra klagomålen för hur det gick till när mor fick tre abonnemang hos 3. Då det är en del frågor som rör legalitet så vill jag hålla det skriftligt, men tre säger att de inte kan bemöta skriftliga frågor per epost utan hänvisar till att ringa kundtjänst.

Är det någon som vet om någon annan kontaktmöjlighet än telefon? Måste jag skicka brev?

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • November 24, 2025

Hej ​@tetrapod, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Jag beklagar verkligen situationen som uppstått. Jag förstår att det är viktigt att samtal som rings från telefonen visar det fasta numret och inte mobilnumret. Det är information som ska framgå vid säljtillfället.

I den lösning som används idag kopplas fastnumret som inkommande, vilket innebär att utgående samtal alltid visar abonnemangets mobilnummer. För att det ska fungera som önskat behöver numret flyttas till en operatör som stöder detta, till exempel fastnäts- eller IP-telefoni.

Kontakta kundservice för att få hjälp med ärendet - detta är något vi definitivt ska kunna hjälpa er med. Jag tar vidare feedbacken om att informationen vid säljtillfället inte varit tydlig, så att vi kan förbättra rutinerna framöver.

tetrapod
  • Trådskapare
  • Rookie
  • November 24, 2025

I den lösning som används idag kopplas fastnumret som inkommande, vilket innebär att utgående samtal alltid visar abonnemangets mobilnummer.

Tack för svar. Jag tror att mer specifikt så routas det till ert nät när fastnummret rings. 3 vidarekopplar sen till ett nytt mobilnummer. Det är oberoende av vilket A-nummer som visas när mor ringer ut från den telefonen, men 3 har ingen lösning för att spoofa annat nummer.

tetrapod
  • Trådskapare
  • Rookie
  • November 24, 2025

För att det ska fungera som önskat behöver numret flyttas till en operatör som stöder detta, till exempel fastnäts- eller IP-telefoni.

Fastnätet som det existerar idag avslutas ju i Sverige helt under 2026 så det är ju inte ett reellt alternativ. Om det är någon som vet om någon IP-leverantör som tar emot nya kunder så är jag intresserad i veta vilka, men det är svårt då mor inte har en router tillkopplat Internet.

tetrapod
  • Trådskapare
  • Rookie
  • November 24, 2025

Kontakta kundservice för att få hjälp med ärendet - detta är något vi definitivt ska kunna hjälpa er med.

Som sagt så vill kundtjänst inte svara skriftligt på de punkter jag önskar besvarade.

Om jag inte kan få en brukbar kontakt så måste jag leta upp ansvariga personer själv för att skicka dit istället. Det skapar vanligtvis alldeles för mycket turbulens då de man får tag namn och kontaktdata till sitter i ledningen eller styrelsen. Jag skulle helst undvika det.

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • November 25, 2025

@tetrapod Förstår!

Nu vet inte jag vilka punkter du behöver få besvarade skriftligt, men ett alternativ är att kontakta kundservice via telefon. Om det är din mor som står på abonnemanget behöver hon sitta med och ge sitt godkännande för att vi ska kunna gå igenom ärendet med dig, förutsatt att det inte skickats in en fullmakt. 

Den medarbetare ni kommer i kontakt med ansvarar för att besvara era frågor. Om medarbetaren inte sitter på svaren behöver denne utreda vad som hänt. Om ni önskar att punkterna besvaras skriftligt, kan detta mejlas från medarbetaren ni kommer i kontakt med, antingen i samband med samtalet, eller då man utrett det som eventuellt behöver utredas.

Gällande alternativ för IP-telefoni är jag osäker. Det är vissa bredbandsleverantörer som tillhandahåller även IP-telefoni (ex. Bahnhof). Min rekommendation är att söka runt gällande detta för att se vad exakt det är som behövs, vad det skulle kosta, etc. Detta förutsätter dock att fiber är indraget i hushållet. Andra lösningar som inte kräver fiber, kräver ofta att det finns någon form av bredband där hemma. Annars kan kanske detta vara ett alternativ?