Min mamma (90) som snart drabbas av att kopparnättet läggs ned fick hjälp att portera sitt fastnummer hon haft sen 1961. Minst tre säljare var involverade när vi frågade om tjänsten vid olika tillfällen. Köpte en fasttelefonliknande (mobil-)telefon till mor och fick hennes nummer porterat.
Alla involverade säljare har undanhållit att 3 routar fastnummer, men sen bara vidarekopplar till ett nytt mobilnummer. De har helt mörkat att när hon ringer med sin nya telefon så visas inte hennes gamla nummer utan istället ett nytt mobilnummer.
Att inte förstå att det är essentiellt för en 90-åring att ett nummer hon haft sen 1961 inte visas till de hon ringer, en generation som vanligtvis avvisar nummer de inte känner igen, är ett stort problem och övergår mitt förstånd. Enligt Mor är även flera tjänster knutna till hennes fastnummer där de identifierar henne via A-nummer. Det kommer inte att fungera längre. Redan mindre än en vecka in med er lösning skapar detta stor frustration och rädsla för Mor.
En sådan enkel sak som att hon ringer till vårcentralen där hon av telerobot meddelas att de kommer att ringa tillbaka till hennes nummer och sen listar siffror hon inte känner igen som sitt fastnummer, späder på rädsla för att missa sådana saker som läkarinformation.
Ingen av hennes vänner svarar när hon ringer förutom de släktingarna jag har nummer till och kan meddela att mamma har fått nytt nummer.

