Skip to main content
pjnorman
Skillad
December 6, 2018
Besvarat

Funktionalitet telefon/klocka!

• December 6, 2018
  • 20 svar
  • 921 visningar
Hej
Jag har sedan lanseringen haft en Apple Watch Series 3 med eSim och en iPhone 8+ (sedan längre :- ) )

Kan villigt erkänna att jag inte testat klockan speciellt mycket, utan att ha med mig telefonen, utan båda brukar vara med och då surrar det på armen och det plingar i telefonen.

På mitt jobb har jag ett abonnemang, en telefon, som jag också måste ha med mig. Inte bara under arbetstid, utan även innan och efter. Alltså får jag bära med mig två telefoner och klockan på armen.

Nu tänkte jag, att jag låter min privata iPhone ligga kvar hemma, avstängd, bara ha klockan på armen. Och som telefon, bara ha jobbtelefonen. I alla fall till jag kommer hem igen.

Nu till frågan. För att få sms (Meddelande) till mitt privata nummer, synligt i klockan, måste telefonen hemma vara påslagen? För nu är min privata lur, avstängd, klockan är med och igång, och i detta läge testade jag att skicka sms, från jobbluren (samsung) men det surrar inte på armen?

1. Måste telefonen, som är kopplad till abonnemang/klocka vara påslagen?
  2. Är det bara genom iMessage, Apple, meddelanden kommer fram?
Jag ser under inställningar på klockan, att den är ansluten till 3 SE.

Mvh
pjnorman

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till smartklockor och tillbehör
Bäst svar av Erik
Hej @pjnorman!

Din Apple Watch kan ta emot samtal även om din iPhone är avstängd. Vad gäller just meddelanden (SMS) behöver mobilen vara påslagen. iMessage ska komma fram oavsett. ☺️

Har du funderat något på att byta till iPhone XS/XR? Då slipper du ju gå runt med två mobiler och ha båda numren i samma, det har du säkert koll på redan!

20 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 18, 2019
För jag vet att jag fått sms mm även om telefonen varit avstängd/oaktiverat sim.
testat starta om klockan? Den har nätverk aktiverat osv?
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Rookie
August 18, 2019
Provat och hjälper tyvärr inte. SMS kommer fram på min Huawei P30 Pro som har dubbla SIM. Sim2 är Tre abonnemanget som också finns som e-sim på Apple Watch. iPhone som klockan synkar med är avstängd.
Rookie
August 18, 2019
När jag satte i simkortet i iPhone och den var påslagen så fungerar det. Tror att Tre måste förbättra e-sim funktionaliteten 😀
Rookie
August 18, 2019
Vanliga röstsamtal fungerar bra så endast SMS som strular 😢
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 18, 2019
Vanliga röstsamtal fungerar bra så endast SMS som strular 😢

detta är sådär nyheter för mig som tänkt byta från Apple till Samsung när Fold kommer. Då får man köpa Galaxy Watch också 👍
Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
August 20, 2019
När jag satte i simkortet i iPhone och den var påslagen så fungerar det. Tror att Tre måste förbättra e-sim funktionaliteten 😀

Tjena @joap, hoppar in i tråden. ☺️
Det går att skicka/ta emot sms via klockan endast om den parkopplade iPhone är påslagen. iMessage fungerar dock även om mobilen är avstängd. Detta är "by design" av Apple och tyvärr inget en operatör kan göra något åt idag.

Urklipp från Apple's supportsidor:

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 20, 2019
Låter iofs väldigt rimligt. I och med olika ekosystem mm.

tack för klargörande @Erik 🙂
Rookie
August 20, 2019
Tack då får vi hoppas att Apple ändrar detta men kanske inte poppis då de förstås vill sälja både mobil och klocka för att maximera sina intäkter. Ur ett användarperspektiv så vore det trevligt att kunna köpa den bästa klockan av Apple men mobilen från annat håll då Apple inte hänger med där längre 😉
Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
August 20, 2019
Tack då får vi hoppas att Apple ändrar detta men kanske inte poppis då de förstås vill sälja både mobil och klocka för att maximera sina intäkter. Ur ett användarperspektiv så vore det trevligt att kunna köpa den bästa klockan av Apple men mobilen från annat håll då Apple inte hänger med där längre 😉

Jag håller med dig och tycker att man borde kunna skicka SMS även om mobilen är avstängd. Något säger mig dock att det inte har specifikt med Apple att göra utan hur SMS tekniken är uppbygd då Samsungs klocka har precis samma utmaning - mobilen behöver vara påslagen. Short Message Service har ändå varit med oss sedan 1992 och jag kan tänka mig att det finns vissa begränsningar.

Nu är jag inte expert inom ämnet men man kan hoppas att utmaningar som ovan kommer att försvinna när RCS börjar ta fart. I korta drag handlar det om nästa generations SMS som ger samma möjligheter som iMessage, Messenger, etc. Vi håller tummarna! ✊🏻✊🏻
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 20, 2019
RCS är drömmen, dels är det nog en teknisk fråga sedan så vill väl företagen att man ska hålla sig i deras ”walled garden”. Men har också läst att tex ”Fossil” klockorna skall vara magiska. Speciellt den nya! 🙂