Besvarat

Hur ställer jag in en dataplan på min dotters Apple Watch utan att byta till Telia?

  • 10 December 2021
  • 12 svar
  • 716 visningar

Som bekant stödjer inte Tre familjedelning för Apple watch vilket ställer till det när man vill ställa in eSIM på sin dotters nya Apple Watch. Hon har ingen egen telefon så förhoppningen var ju att jag skulle kunna låta henne använda en klocka istället, men jag kommer ta mig tusan inte på hur man gör 🤔 (Telia verkar ha löst det, men det är inget alternativ att byta till dom).

 

Är enda alternativet att skaffa ett vanligt SIM-kort och stoppa in den i nån gammal iPhone, installera om den med dotterns apple id och installera om klockan från den telefonen? Snälla säg att det inte är så?

 

// Jonas

icon

Bäst svar av Pettersson 13 December 2021, 10:18

Visa original

12 svar

Användarnivå 7
Emblem +36

Halloj @redremedy, välkommen till 3Community :rainbow:

Förstår jag dig rätt om det är som så att ni har en familjelösning idag? Alltså 1st huvudabonnemang och något/några 3Extra användare? Dessa ska gå utmärkt att använda som eSIM i en Apple Watch :thumbsup:

Vi har skrivit en helt utmärkt guide om hur du går tillväga för att aktivera eSIM (eller “Apple Watch-anslutning” som det kallas). Tryck här för att komma till den.

 

Är det något annat kring detta som du tänker på, eller är det något som inte fungerar, så kommentera gärna i denna tråd så luskar vi vidare! :wink:

Användarnivå 7
Emblem +40

@JeppePeppe Jag tror att det är denna inställning som @redremedy menar 🤔

Användarnivå 7
Emblem +36

Tack @Pettersson! Jag missförstod det helt klart :sweat_smile:

I dagsläget har vi mycket riktigt inte stöd för Apples Familjedelning tyvärr, utan såsom det ser ut idag är det som du @redremedy nämnde, att du behöver ha ett abonnemang + telefon som du sedan lägger in en Apple Watch-anslutning för, så att klockan kan användas istället för telefonen.

Jag har kikat runt lite internt, men kan tyvärr inte svara på när eller ens om vi kommer stödja denna funktion i framtiden.

Jag skulle också vilja slippa en flytt till Telia för min familj för att denna funktion saknas, de har en kampanj nu för 99 kr för familjemedlemmar som gör det lättare. Till sommaren så hoppas jag funktionen finns eller så måste man ta ett beslut då.

Jag skaffade en skräptelefon och la in hennes iCloud på den och ställde sen in klockan. Det fick jag betala extra för hos Tre. Ärligt talat så ser Telias lösning löjligt bra ut i jämförelse... särskilt när dotter nummer två vill ha en klocka hon med nästa år. Vi har bestämt oss för att byta till hösten. 

Emblem

Hej! Inser att Tre har inte än löst funktionen som Telia har, familjedelning och ett sSIM via föräldrarnas telefon 23 september 2022.

det finns två lösningar:

  • lämna Tre för Telia, vilket är vettigt om man har flera familjedelningar. 
     
  • alt 2, extra användare på barnens Iphone 99 kr/månaden plus ett eSIM för 49 kr/månaden för klockan. Det ger en kostnad på 149 kr/månad, barn.

riktigt synd och illa 🥵 enklaste är att byta till Telia för ha en smidig lösning om man önskar att barnen eller äldre familjemedlemmar ska ha en Apple watch med familjedelning.

 

sökord: apple watch, inställning, familjeinställning, eSIM, Iphone, Telia, Tre, barn

Emblem

Exempel hur man gör hos Telia, hoppas det kommer nu med apple watch 8 hos tre🤨🧐

https://telia.bbvms.com/p/telia_player_utan_autoplay/p/3045.html?

 

🤨🧐🤓😏😕😫😤😳

Har det hänt något på denna fronten eller ska man byta till Telia?

Jag är i samma sits och blir så trött på att det inte Familjeinställning fungerar som tänkt hos Apple med Tre. Haft 3 i typ 20 år, inte supersugen på att byta till Telia. Besviken på Tre måste jag säga. Kan inte ansvarigt tech-folk lösa detta pronto? Dessutom har jag ringt runt till Tre och Apple och jag får olika svar kring detta och om det fungerar eller inte. Nån som bytt till Telia och har erfarenhet? 

Användarnivå 6
Emblem +40

 

@NisseHult  Men det där ska ju fungera . Antingen ha kopplat till Wi-Fi enbart , utan koppling till iPhone. Eller ha ett E-Sim till klockan så den kan användas utan att ha med iPhone.

 

Kika på dessa också 😉

https://www.apple.com/se/families/

https://support.apple.com/sv-se/HT201088

 

 

/F

Användarnivå 7
Emblem +40

@frodrik91 Nej, familjeinställning fungerar dessvärre endast med Telia i dagsläget. Vet inte riktigt vad bilden från 3Surfa Säkert har med detta att göra riktigt?
 

Förhoppningsvis är detta något Tre arbetar med, kanske @JeppePeppe eller @Karl Von Bredband vet mer om detta? 
 

Källa.

Emblem

Det är verkligen syns att enkla familjeinställning inte fungerar med Tre, har nu provat med telefon och e-sim till Apple Watch en längre tid och måste säga att, nu när min bindningstid går ut efter sommaren blir det till att byta till Telia, tyvärr nog. Ser att i skolan fungerar inte lika effektivt då funktioner “skoltid” saknas då man inte har familjeinställning och skolan är negativ mot att använda klockan, stör inlärningen. Då är Xplora bättre, men sämre klocka och då blir bara Telia kvar, tyvärr 😥 som alternatv. 

Använda Skoltdi Apple Watch - Apple-support (SE)  😒

Det finns många bra funktioner som man inte kan styra utan - familjeinställning, det är poängen. Det blir en sämre produkt för barnen samt föräldrarna med Tre lösningen.  🤔 

Har också varit trogen Tre kund i många, många år och nu blir nog Telia på grund av avsaknad av  -Familjeinställning och ser hur viktigt det är med exempelvis “skoltid” funktion för pedagiska miljön i skolan,  efter sommaren 2023 blir det nog Telia 🕺🚶🏼🏃🏻👬 om inte Tre har lyckat ordna med en likadan lösning. 

Svara