Fråga

5g antenn

  • 12 March 2023
  • 3 svar
  • 132 visningar

Hej! Har skaffat en 5g router med extern antenn! Hur riktar jag antennen optimalt? Kan man ladda ner en app för att hitta bästa vinkel och riktning?


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Installera 5g Hej,

 

det bästa brukar vara att du testar i olika riktningar själv för att se vad som fungerar bäst. Du kan även kontakta kundservice här, som kan ge dig en riktning mot närmaste site. Det är dock inte alltid nödvändigtvis denna är den bästa, därav brukar det vara bra att testa sig fram själv. 

Nja, måste jag springa mellan antenn och router för att kontrollera? Blir ju lite extra jobbigt! Antennen tänkte jag ska sitta på taket och routern i huset! Eller går det att se mottagningen i mobilen? 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Installera 5g Vilken routermodell är det du har? I princip alla har någon typ av webbsida där det går att se uppgifter gällande signalstyrka osv. Mest troligt har din router detta och då går det fint att öppna den sidan i mobilen för att kunna hålla koll på det direkt där, så länge mobilen är ansluten till WiFi-nätverket. 

En bra lösning för att finjustera är även att köra något hastighetstest via speedtest.net för att se om det går att få högre hastighet och lägre svarstid genom att justera antennen något. Vissa routrar har även en funktion likt denna inbyggd.

Svara