Besvarat

5G fungerar inte

  • 23 mars 2021
  • 7 svar
  • 127 visningar

  • Registrerad användare
  • 3 kommentarer

Hej, jag har köpt en 5G telefon S21, men får inte 5G uppkoppling. Bara 4G+, jobbar i centrala Stockholm. Täckningskartan stämmer inte!  Vad beror det på?

 

 

 

 

icon

Bästa svar av JeppePeppe 24 mars 2021, 15:20

Hejsan @OlaR!

Telefonen kopplar sig till det som den har starkast mottagning till. Är 5G bristande där du speicifikt befinner dig, blir det att telefonen istället kopplar sig till 4G.

Just nu är vi fortfarande i stadiet där vi bygger ut 5G-nätet, så överallt är den inte till sin fulla kapacitet. Hoppas att det fungerar bättre inom snar framtid! 

Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +7

Hejsan @OlaR!

Telefonen kopplar sig till det som den har starkast mottagning till. Är 5G bristande där du speicifikt befinner dig, blir det att telefonen istället kopplar sig till 4G.

Just nu är vi fortfarande i stadiet där vi bygger ut 5G-nätet, så överallt är den inte till sin fulla kapacitet. Hoppas att det fungerar bättre inom snar framtid! 

Hej Jeppe, 

men problemet är att det inte fungerar någonstans i city, Kungsholmen mm. Platser där det enligt er täckningskarta ska vara  “stark” mottagning.

Jag tycker att det är vilseledande marknadsföring att gå ut med att ni erbjuder 5G uppkoppling innan den är i drift.

Användarnivå 5
Emblem +7

@OlaR Jag förstår, ledsen att du känner så, och tråkigt att du inte får en koppling med 5G såklart. Jag dubbelkollade med ansvarig avdelning för nätet och kan bekräfta att det inte är något fel med 5G-nätet i Stockholm, utan det är i så fall antingen något strul i din telefon - eller bara sämre mottagning i området. 

Jag hör vad du säger och förstår dig verkligen! 

Hej igen,

nu har Samsung service kollat på min S21. Det är inte något fel på den. När de bytte till Telenor sim så funkade 5G direkt.  De sa att ni antingen inte kopplat S21 på nätet eller att simkortet inte är uppdaterat.

Jag har lagt in senaste e-sim från 3 och på er hemsida står det att S21 ska fungera med 5G. 

Det är något som inte stämmer med era besked/marknadsföring.

Användarnivå 5
Emblem +7

Hmm, märkligt! Vad använder du för abonnemang? 3Flexibel med 5GB surf(från vår nyaste abonnemangsportfölj) har inte tillgång till 5G nämligen - och har du en rätt gammal abonnemangsform så är det stor chans att de inte heller har 5G.

Hej,

jag har 3Företag obegränsad

Användarnivå 5
Emblem +7

Fasen så konstigt, vitt jag vet ska den ha tillgång till 5G :upside_down:

Finner du möjligheten, så skulle jag rekommendera dig att kontakta vår kundservice, för att se över så att inget ligger tokigt till i abonnemanget. 3Företag når du på 077 - 173 53 11 (eller 311 från en 3Mobil) Mån - fre: 8-18.

Svara