Skip to main content
Fråga

Aktivera filter för vuxet innehåll på barns mobilnummer?

• November 29, 2025
  • 3 svar
  • 24 visningar

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att aktivera ett filter för vuxet innehåll på mitt barns mobilnummer. Jag har sett att kunder i Storbritannien kan göra detta under “Manage Plan” → “Controls”, men jag hittar ingen motsvarande funktion för mitt svenska abonnemang.

Kan ni hjälpa mig att slå på detta filter, eller informera mig om hur jag gör det själv?

Tack på förhand!

3 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 29, 2025

​Hej,

det är ingen funktion som de svenska mobiloperatörerna erbjuder i nätet på det sättet. Det brukar däremot finnas många appar med olika lösningar för att spärra sådant innehåll. Vilken telefonmodell är det?

• Trådskapare
  • Nykomling
  • November 29, 2025

Tack för svaret!

Jag använder en iPhone. Jag känner till Apples inbyggda föräldrakontroller och innehållsfilter, men tyvärr fungerar de inte särskilt tillförlitligt. Efter uppdateringar verkar vissa begränsningar sluta fungera, och jag har pratat med flera andra föräldrar som upplever samma problem.

Det är därför jag ville undersöka om det fanns en möjlighet att filtrera innehåll direkt via mobiloperatören i stället, eftersom ett nätverksbaserat filter skulle vara betydligt mer stabilt och svårare att kringgå.

Finns det verkligen inga planer på att erbjuda en sådan lösning i framtiden?

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

För att göra en "killgissning” kan det ha att göra med hur vi i Sverige har det med lagar kring datalagring/personuppgifter mm. 

England har en annan typ av lagstiftning kring vissa sidor osv. Ej säker på om detta är just anledning men kan vara en av de bidragande faktorerna att vi inte har liknande stöd här.

Det går ju även att installera en hårdare VPN och blockera på sådant sätt.

Där har du tex mullvad osv som jag tror kan hjälpa till att just blockera visst innehåll. 

Kan också vara ute och cykla.