Fråga

Använda 4G USB-dongle med Asus router RT-AX53U

  • 8 December 2023
  • 3 svar
  • 247 visningar

Hej.

Jag har ett TRE Bredband Flex.

Till detta har jag köpt en USB-dongle Huawei (Brovi) modell E3372-325.

Använt i en laptop fungerar bra.

Monterat i USB-porten på en Asus RT-AX53U fungerar det inte.

Donglens led blinkar rött grönt vartannat, Antar att den försöker att kontakta ISP TRE.

Tycker att jag har ställt det mesta rätt i routern men får inte igång det.

Jag har hittat två olika kompabiltetslistor, på den jag hittade innan jag köpte donglen står följande

 

Huawei E3372 3, Telia, Tele2, Telenor, Comviq

 

senare har jag hittat en annan

 

 

Där TRE saknas.

 

Någon som känner till detta ?  Har TRE supportat denna dongle och tagit bort supporten eller

är det tvärt om ?

 

Övriga tips varför det inte vill sig riktigt ?

 

 


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Brelia Hej,

 

eftersom det fungerar med modemet i din dator så verkar det som att något blir konstigt när du ansluter den till din router. Finns det några inställningar för APN i din routers inställningar? Har du möjlighet att skicka en skärmbild på den informationen eller vilka inställningar du kan göra för modemet? 

Hej...och tack för svar.

 

Har kört med automatiska inställningar för APN samt testat de som fås vi manuella inställningar.

Vad är det för värden som tre ska ha ?

 

Ske se om jag kan infoga, se nedan

 



Man

Manuella nedan

 

 

Övriga värden ???  Telekommunication standards  Men här bör det väl vara LTE  ?????

Nedan valbara värden

 

 

 

Nu har jag plockat ned denna router men ska snart ta hem en ny för att prova få igång detta.

Alla tips är varmt välkomna

 

PS

Ställer TRE speciella krav,,, enligt nedan ?  ej testat ?

 

 

 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@Brelia Yes, du ska ha LTE valt. Testa att ta bort uppringdningsnummer och ändra APN till bredband.tre.se för att se om det gör någon skillnad när du har fått den nya routern. 
 

Annars bör du kontakta Asus support eftersom modemet verkar fungera som det ska.

Svara