Skip to main content
Svar

CAT S75 kan inte hitta operatör 3

• October 16, 2025
  • 6 svar
  • 353 visningar

Min mobil (CAT S75) valde onsdagen den 15/10-25 att sluta acceptera mitt SIM kort hos 3. Kortet fungerar utmärkt i annan telefon (iphone) och en annan operatörs SIM kort (telenor) fungerade utmärkt när jag testade den i min CAT S75.

Jag har felsökt och gjort fabriksåterställning. Inget hjälper. Ibland hittar den nätverket, men max 3G. Men för det mesta är det “Endast nödsamtal” som gäller :/

Vad kan felet vara?

Bäst svar av Karl Von Bredband

Hej,

Vi stängde ned det sista 3G-nätet igår i Malmö/Lund området igår den 15 Oktober runt kl 09:30 - 10:00.

Om din telefon helt saknas stöd för 4G, så är det därför det inte fungerar!

Om din telefon har stöd för 4G, så är det antingen att 4G-samtal/VoLTE inte stöds, eller att 4G-samtal/VoLTE inte är påslaget!

4G-samtal måste vara påslaget/stödjas. Så som standarden är satt, är att om en mobil inte lyckas upprätta en koppling för röstsamtal, så ska den falla tillbaka på “endast nödsamtal”. Det är inte heller något vi kan styra över, utan styrs utav tillverkaren av telefonen. Som egentligen håller sig till den standarden som är överenskommen 🤔

6 svar

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Hej,

Vi stängde ned det sista 3G-nätet igår i Malmö/Lund området igår den 15 Oktober runt kl 09:30 - 10:00.

Om din telefon helt saknas stöd för 4G, så är det därför det inte fungerar!

Om din telefon har stöd för 4G, så är det antingen att 4G-samtal/VoLTE inte stöds, eller att 4G-samtal/VoLTE inte är påslaget!

4G-samtal måste vara påslaget/stödjas. Så som standarden är satt, är att om en mobil inte lyckas upprätta en koppling för röstsamtal, så ska den falla tillbaka på “endast nödsamtal”. Det är inte heller något vi kan styra över, utan styrs utav tillverkaren av telefonen. Som egentligen håller sig till den standarden som är överenskommen 🤔

• Trådskapare
  • Nykomling
  • October 16, 2025

Tack för svar! Mobilen stödjer 5G, så jag förstår inte vad problemet skulle vara då. 🫤

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+28

Dubbelkolla då så att VoLTE är på!
Även om du har en 5G telefon så kan det vara så att VoLTE inte är på/telefonen saknar stöd för VoLTE!

• Nykomling
  • November 16, 2025

Hej,

jag upplever samma sak. Har även jag en CAT S75 där uppkopplingen av samtal inte fungerat. Jag kan skicka och ta emot SMS men samtal går inte. Jag har kollat inställningar och justerat där det går men det funkar ej. VoLTE syns inte på den SIMkortsplats där mitt tre-kort sitter.

Hur gick det för Delta Bravo? löste ni det?

Hur isf?

Tacksam för er hjälp och input:)

• Nykomling
  • November 22, 2025

Har samma problem likt ovan!

Har provat med ett Simkort från telia och då fungerar telefonen utmärkt och VoLTE kommer upp som möjligt val!

När jag sätter i 3 kortet kommer inte valet upp...har senaste uppdateringen på telefonen och hamnar på 5G. 

Verkar som att 3 inte kan leverera det som Telia kan ! ! !

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • November 23, 2025

@Jarek ​@Mikael Nyman Hej,

det låter som att CAT inte har fått ut en uppdatering till telefonen som tillåter att VoLTE används med Tre än - men att de har fått ut en så att det fungerar med en annan operatör.

Har ni möjlighet att knappa in *#*#4636#*#* i telefon-appen och bläddra ner tills ni hittar “VoLTE Provisioned” och kika vad som står där, är “knappen” till höger eller till vänster? Det ska inte gå att ändra det där dock. I inställningar, under “preferred network type”/”föredragen nätverkstyp” vad är det som är valt där? 

Kika även gärna med CAT’s kundservice för att se om de har något tips på hur det går att lösa vidare.