Skip to main content
Svar

Dålig hastighet med 4G+ router TPLink Archer MR600

• October 10, 2025
  • 10 svar
  • 60 visningar

Hej, har ett företagsabonnemang med obegränsad surf som jag nu tänkte använda när jag flyttat in i en lägenhet där jag inte själv kan styra över bredbandet.

Köpte en TPLink Archer MR600 som jag satt upp vid fönstret och kopplat in i min stationära dator med Cat6 ethernet, dock får jag riktigt dålig hastighet.

Vet någon om man kan göra några inställningar i TPLinks portal för att förbättra det? Jag bor mitt på Södermalm i Stockholm så känns inte som att täckningen kan vara så usel här?

Tagit bort lite information som kanske kan vara känslig men om ni vill veta något är det bara att fråga!

Tack på förhand!

Bäst svar av Pettersson

@NickeNyfiken123 Hmm, stor variation. Skulle vara toppen om du kan testa lite enligt nedan - generellt bör routern stå på automatiskt, men ibland kan det faktiskt fungera bättre om ett band utesluts. Tre använder band 1, 7, 20 och 38 för 4G i dagsläget. 

Testa gärna följande i “manual”-läge: 

Enskilda band: 1, 7 respektive 38. 
Kombination av band: 1+7+20, 1+7 respektive 1+7+38

Hur står sig dessa olika kombinationer mot varandra? Är det någon som fungerar bättre än den andra?

10 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 11, 2025

@NickeNyfiken123 Hej,

om du gör ett test på speedtest.net med en enhet du har anslutit till routern via kabel, vad får du för resultat då? 

Nedladdningshastigheten du får ligger på runt 30Mbit/s och det ser ut som att din router enbart använder ett band. Kan du välja band själv i inställningarna?

@NickeNyfiken123 Hej,

om du gör ett test på speedtest.net med en enhet du har anslutit till routern via kabel, vad får du för resultat då? 

Nedladdningshastigheten du får ligger på runt 30Mbit/s och det ser ut som att din router enbart använder ett band. Kan du välja band själv i inställningarna?

Hej, får från 10-40 mbit/s så är lite volatilt verkar det som.

Routern ska ha dual band med carrier aggregation (vet ej vad det betyder), och jag kan ändra band från auto till manual.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • Svar
  • October 13, 2025

@NickeNyfiken123 Hmm, stor variation. Skulle vara toppen om du kan testa lite enligt nedan - generellt bör routern stå på automatiskt, men ibland kan det faktiskt fungera bättre om ett band utesluts. Tre använder band 1, 7, 20 och 38 för 4G i dagsläget. 

Hur står sig dessa olika kombinationer mot varandra? Är det någon som fungerar bättre än den andra?

Tack för svar igen!

Av kombinationerna du listade verkade 1+7+38 fungera bäst med nästan 56 Mbps.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 15, 2025

@NickeNyfiken123 Snyggt! Har du möjlighet att fortsätta med den kombinationen och se hur det fortsätter att fungera? Du kan eventuellt även välja 1+7+20+38 för att se hur hastigheten blir då :) 

Jag har läst på lite vidare om MR600 och den har inte stöd för att använda speciellt många frekvenser samtidigt, så begränsningen av hastighet ligger nog framförallt i hårdvaran men också att nätet på platsen behöver fler frekvenser kombinerat för att kunna ge en högre hastighet. 

@NickeNyfiken123 Snyggt! Har du möjlighet att fortsätta med den kombinationen och se hur det fortsätter att fungera? Du kan eventuellt även välja 1+7+20+38 för att se hur hastigheten blir då :) 

Jag har läst på lite vidare om MR600 och den har inte stöd för att använda speciellt många frekvenser samtidigt, så begränsningen av hastighet ligger nog framförallt i hårdvaran men också att nätet på platsen behöver fler frekvenser kombinerat för att kunna ge en högre hastighet. 

Testade den kombinationen också och fick ut lägre hastighet än med 1+7+38.

Attans, funderar på att lämna tillbaka denna då och kanske investera i en 5G router istället då, då råkar inte ha någon rekommendation där?

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 15, 2025

@NickeNyfiken123  Hmm, Tre säljer ju en bra router Zyxel NR5103ev3 som har stöd för alla frekvenser och kombinationer som Tre har just nu. Har inte full koll på vad den kostar kontant, men den verkar ingå vid 24 månaders bindningstid på ett bredband för företag. 

https://www.tre.se/treforetag/handla/router/zyxel/nr5103ev3-inomhus

Har du 5G+-täckning på adressen?

@NickeNyfiken123  Hmm, Tre säljer ju en bra router Zyxel NR5103ev3 som har stöd för alla frekvenser och kombinationer som Tre har just nu. Har inte full koll på vad den kostar kontant, men den verkar ingå vid 24 månaders bindningstid på ett bredband för företag. 

https://www.tre.se/treforetag/handla/router/zyxel/nr5103ev3-inomhus

Har du 5G+-täckning på adressen?

Hmm, har ju redan ett abonnemang via jobbet med obegränsad surf så tänkte bara köpa till en router som jag kan använda med det.

Ser inte ut att vara några problem med täckningen!

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • October 15, 2025

@NickeNyfiken123 Perfekt med täckningen :) Du borde kunna köpa den kontant också, kika med en 3Butik eller ring in till kundservice så kan de hjälpa dig vidare, kontaktuppgifter här. Jag tror att det är en av de mest prisvärda routerna just nu ändå :) 

@NickeNyfiken123 Perfekt med täckningen :) Du borde kunna köpa den kontant också, kika med en 3Butik eller ring in till kundservice så kan de hjälpa dig vidare, kontaktuppgifter här. Jag tror att det är en av de mest prisvärda routerna just nu ändå :) 

Gött men då gör jag det, tusen tack för hjälpen!