Besvarat

Dålig täckning Scania Södertälje

  • 21 August 2020
  • 4 svar
  • 284 visningar

Scania i Södertälje sträcker som vi alla vet över en enorm yta i Södertälje. Mitt 3 abbonemang har ingen täckning alls inne i majoriteten av byggnaderna. Utanför (inte för nära byggnaderna) går bra, men direkt innanför dörrarna så kan jag inte ta emot samtal och knappt sms (dom kommer in när telefonen hittar mottagning i någon sekund) eller surfa. Allt ligger nere och jag i flesta fallen kan bara ringa nödsamtal.

 

Har provat lägga mitt simkort i 2 andra telefoner med samma resultat, ingen täckning. Min andra telefon som har tele2 och arbetstelefonen som har Telia funkar felfritt.

Är detta något normalt?

Betalar 500 i månaden och kan knappt surfa på jobbet, eller ens lyssna på musik om inte jag laddar ner spellistan innan jag åker till jobbet.

 

// Redigerat // - Ämnet har flyttats till teknisk support

icon

Bäst svar av Pettersson 21 August 2020, 13:16

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

täckning kan skilja sig mellan olika operatörer på olika platser. Täckning påverkas av antalet användare på platsen, var närmsta antenn finns osv. Självklart är det viktigt att det fungerar där en ofta befinner sig.

 

Gör så att du ringer till 3Kundservice och pratar med tekniska supporten, så får de se över detta och om det behövs så läggs en felanmälan till tekniker och så tar du det därifrån. När en tekniker kollar på det kan de se om det är något fel på en närliggande mast, om det kanske skulle gå att rikta om den eller liknande. :)

 

Här finner du kontaktuppgifter.

Det här är ju ingen fråga om en mast som är trasig, det är ju helt enkelt att ni inte har täckning. Jag skulle just starta en egen tråd här kring täckning på scanias område i södertälje och hittade denna tråden. Jag sitter i exakt samma båt som Kriss, jag betalar för obegränsad datamängd just för att slippa allt strul. Och så visar det sig att jag har noll mottagning på jobbet. Känns rätt ruttet. Jag är nöjd med tre i övrigt men på jobbet så får jag gå och ställa mig på tå vid fönstret för att ens kunna sms:a. Ringa går inte och att komma åt internet går inte överhuvudtaget. Som att vara tillbaka på 90-talet.

Dessutom verkar ni deaktivera dataöverföring via WCDMA/3G, vilket jag inte heller förstår, men det är ett mindre problem. Jag skulle gärna se en plan på att bygga ut täckningen på vissa platser (flickvännen jobbar i barkarby och har dessutom exakt samma situation). Denna tråd är ett år gammal och läget har inte förändrats ett dugg.

Finns det någon önskelåda för utbyggnad av täckning? Finns det någonstans att läsa om utbyggnadsplaner?
 

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @myon  Jag börjar med vidarebefordra @Pettersson info här ovan . Och tillägger lite . 

Täckning kan skilja sig mellan olika operatörer på olika platser. Täckning påverkas av antalet användare på platsen, var närmsta antenn finns osv. Självklart är det viktigt att det fungerar där en ofta befinner sig.Speciellt vid en sån här stor arbetsgivare.

 

Gör så att du ringer till 3Kundservice och pratar med tekniska supporten,så får de se över detta och om det behövs så läggs en täcknings - felanmälan till tekniker och så tar dom det därifrån.Där kan dom se över kommande byggnationer / uppdateringar av master för området du upplever problem i .  När en tekniker kollar på det kan de se om det är något fel på en närliggande mast, om det kanske skulle gå att rikta om den eller liknande , dock kan en om-riktning.kräva mer tid & data för det kan påverka många i det stora :) Och här kan man ju belysa då att ni t.ex. är ganska så många arbetare där vad jag kan tänka mig . Som har blandat med olika operatörer och är nog inte ensam om problemet. Lyfta det internt till Tex IT / HR avdelning eller någon man kan lyfta det till så det kommer upp på bordet hos rätt folk inom organisationen och berätta vikten av täckningen .Eller om man har en publik internsida där man kan fråga ledningen, då synd de och många kan säkert relatera problemet . Man vet ju aldrig om man kan få ihop med en lösning av repeaters eller annan lösning hos arbetsgivare .Lite av miljarderna kan dom väl avvara för sina medarbetare hehe ;)

Värt och nämna när det görs en täckningsanmälan på telefon hos kundservice , är att göra bredbandskollen tester för surf kanske  ( morgon , lunch ,eftermiddag,hemgång) funkar i både webbläsare & att använda deras app. Så skickas det information till “3” och teknikerna kan ta del av detta och det är förberett med data för gå vidare i ärendet . Oklart hur dom fiskar in självaste täckningen , men kanske går i samma data. ( Oklart om det kan tolkas om man har VPN. )

 

Jag kan tänka mig att Scania möjligtvis själva använder tele2 eller Telia för deras arbetstelefoner. Därav kanske dom också ha större intresse över att detta är mer funktionellt än övriga operatörer så att säga.

Jag skulle nog säga att även om “3” kanske har dålig täckning där & Scania har så stort område . Så skulle man nog lyfta det internt och belysa vikten av det .  I slutändan kan det påverka arbetare som har viktiga samtal att ta i tur med , under produktion och får springa till högsta kulle för lyckas

Vad man kan se på täckningskartan så har ju 3G,4G och Rösttjänst goda chanser för att vara bra .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Sen att du upplever att det är deaktiverat på 3G , låter i mina öron konstigt . Att låsa sig på 3G och använda lägre frekvenser med längre räckvidd ska ju fortsätta fungera ett bra tag till .

Jag vet iaf om att om inte “3” har en lösning och ingen uppgradering/ny mast inom 6 månader så

har dom andra lösningar dom kommer berätta där och då :)

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/3g

“Tre och Telenor har även egna nät som drivs individuellt på vissa tätorter. 3G är till skillnad från 4G inte helt digitalt och hanterar såväl röst som datauppkoppling och SMS. 3G tillstånden på 2100 MHz gäller till och med 2025. “

Ursäkta om det säkert blev lite upprepningar, men är trött gubbe idag hehe ;)

 

Kortfattat : 1. Bredbandskoll mätningar → Täckningsanmälan på telefon kundservice → Tekniker →Utredning

  1. Lyft internt och belys problemet hos arbetsgivaren . Då tar man det från 2 håll och man vet aldrig vad man kan få för respons / hjälp av arbetsgivaren om inte problemen lyfts upp :)

Hoppas något va nyttigt och att det kan bli bättring :)

 

Mvh F

:grimacing:

Användarnivå 5
Emblem +21

Hej @Kriss @myon,

 

Precis som @frodrik91 och @Pettersson  nämnt så är det viktigt att man kontakar vår kundservice för att göra en felanmälan för platsen. På så sätt får dom som planerar våra utbyggnationer den input som behövs för att kunna ta med det i sin planering vart det behövs mer täckning någonstans.

Jag kollade dock på Scania området och ser att vi har en mast i området, men även flera master riktade mot området.

 

Jag hörde av mig till personen internt här som är ansvarig för utbyggnationer i Södertälje m.m. Ska försöka summera det svaret som jag fick.

 

Överlag i Södertälje så har vi dom senaste åren gjort en hel del insatser och inom kort kommer vi att aktivera fler förbättringar på befintliga master i Södertälje. Fokuset har dock inte primärt legat på Scanias jättelika industriområde. Personen som är ansvarig för utbyggnationer ser därför denna input och feedback som extra uppskattad och viktig.

Övriga operatörer som fungerar på området beror till stor del på att Scania som företag har använt sig utav dom andra operatörerna och ännu inte Tre. För att säkerställa bra inomhustäckning på ett sånt massivt industrikomplex så krävs utrustning specifikt dedikerad för det. Det är en utmanande miljö, där Scania redan nu har omfattade inomhuslösningar från andra operatörer som dom tidigare har haft avtal med.

Personen som är ansvarig säger att denna feedback har satt en sten i rörelse och att planen för området ska självklart ses över. Det är något som kommer att prioriteras och att vi definitivt behöver förbättra vår täckning i området. Det är exakt sånhär feedback som driver vårt näts utveckling/utbyggnad.

Svara