Skip to main content

Tjabba har varit kontakt med supporten på tre angånende mitt mobila bredband, att anslutningen har varit usel sen juni månad. Samma bekymmer med mobilen. Vissa dagar har uppkopplingen varit nere på hastighet mosvarande k56 modem.

Nu är det augusti och fortfarande ingen förbättring och grannarna här också bekymmer..

innan juni månad var hastigheten 120/60Mbit… nu 40/8Mbit…

 

Utrustning Zyxel med utomhus antenn, som tekniker från tre har varit med att installera.

Blev ombedd att göra mätningar via bredbandskollen, som är gjort. men ingen förbättring mer än att svarstiden har blivit bättre än var den var innan juni månad men hastigheten är så dålig så dottern inte kan spela online eller jag kan ha kontakt vänner på discord för den tappar anslutning titt som tätt, som inte var ett problem förr.

 

Något måste vara galet med masten, som jag hoppas åtgärdas snart.


Använd Zyxels app Air för att kolla signalstyrka. Ännu hellre loggar du in direkt mot routern och kollar vilka kanaler/frekvenser som routern kopplar upp mot. För 4G+ och 5G ska den koppla upp mot tre st kanaler samtidigt. 40 Mbps tyder på att den endast kopplar upp sig på en kanal. Max för en kanal är 75 Mbps. För 4G+ 150 Mbps måste den alltså koppla upp mot två st (1800Mhz+2100Mhz). 5G har du oavsett inte i Kävlinge.


Har bra anslutning ill masten, som är ansluten med 2 kanaler. latency är bra men hastigheten är usel i övrigt. spelar ingen roll om man är ute och kör med mobilens nät eller om jag kör på wifi på mobilen. Som teknikern man varit i kontakt med har det med masten att göra och är felanmält. Som jag sa i början har jag haft tekniker som hjälp till att montera extern antenn för att få optimal ansluting.som är rätt och enligt teknikern har jag bäst ansluting av alla på området.


Hej,

Jag kollade med lite kollegor hos oss hur det ser ut i området. Det vi kan se är att förutsättningarna och kapaciteten i området är OK. Dock så finns området med i planen för uppgraderingar som vi tror kommer kunna generera bättre hastigheter.

Det är väldigt svårt att kunna komma med ett exakt datum då det är ett stort maskineri med väldigt många rörliga delar, men förhoppningen är redan nu under hösten. Det kan dock vara så att det kommer lite tidigare, men också lite senare än så.

 

Dock så låter problemen du beskriver som att det finns något annat som spökar, då hastigheten du får är högre än vad som krävs för det du beskriver. 40/8Mbit ligger strax under nivån för vad som krävs för 4K Cloud gaming med 120fps.

Att du tappar anslutningen, kör ni med WiFi anslutning eller med sladd till routern?

Jag har haft snarliknande problem med Discord på senare tid, där mitt problem är att jag fastnar på “RTC Connection” när jag försöker ansluta till en server. Är det liknande problem du får? Eller är det att det tappas helt i några sekunder/kopplas från?


Hej,

Jag kollade med lite kollegor hos oss hur det ser ut i området. Det vi kan se är att förutsättningarna och kapaciteten i området är OK. Dock så finns området med i planen för uppgraderingar som vi tror kommer kunna generera bättre hastigheter.

Det är väldigt svårt att kunna komma med ett exakt datum då det är ett stort maskineri med väldigt många rörliga delar, men förhoppningen är redan nu under hösten. Det kan dock vara så att det kommer lite tidigare, men också lite senare än så.

 

Dock så låter problemen du beskriver som att det finns något annat som spökar, då hastigheten du får är högre än vad som krävs för det du beskriver. 40/8Mbit ligger strax under nivån för vad som krävs för 4K Cloud gaming med 120fps.

Att du tappar anslutningen, kör ni med WiFi anslutning eller med sladd till routern?

Jag har haft snarliknande problem med Discord på senare tid, där mitt problem är att jag fastnar på “RTC Connection” när jag försöker ansluta till en server. Är det liknande problem du får? Eller är det att det tappas helt i några sekunder/kopplas från?

Kör med cat6 kabel för utomhusbruk till utomhus modemet och cat6 kabel inomhus. ändast mobiler, skrivare och platta som kör wifi.

När den tappar anslutning mot Discord så kopplar den ifrån helt, i några sekunder. hoppar väldigt i status stapeln i Discord. är som värst efter kl 20 på discord.

Hade hastigheten varit konstant så ja, hade de fungerat att spela ja. Men eftersom den hoppar från obefintlig till runt 40, tappar den anslutning. Dettar var inget bekymmer alls och jag var super nöjd januari-juni månad, då hastigheten var den samma oavsett tid på dygnet.

Tackar så länge att där lite på gång där.


Du kan  nog inte använda Discord som referens då serversidan även spelar in. Som när min son klagar på pingen i Roblox på vissa servrar. Det behöver inte ha med den lokala anslutningen att göra.


@khazaztroph jag är nog inne lite på samma spår som @agpath. Discord i sig för endast röstsamtal kräver inte mer än 312kbps Kollar du på en stream eller streamar så kräver det lite mer, kanske runt 2 - 3 mbps. Detsamma gäller onlinespel, hastigheten spelar inte lika stor roll som svarstiderna. I praktiken så använder onlinespel runt 250 - 800kbps (trots att dom flesta publishers hävdar 2 - 6mbps).

 

Håller du musen på staplarna i discord, så borde du kunna se svarstiden som du får, vart ligger du någonstans när det fungerar bra och när det fungerar dåligt efter kl 20?

 

Felet skulle kunna bero på dåliga svarstider, någon form av packet loss etc. Sen vad det faktiskt beror på, är en annan fråga.

 

Om du har ett mobilabonnemang hos Tre, får du samma problem när du internetdelar med den? Frågar mest då datatrafik på en mobil och ett bredband skiljer sig lite i hur det fungerar/hanteras.


@khazaztroph jag är nog inne lite på samma spår som @agpath. Discord i sig för endast röstsamtal kräver inte mer än 312kbps Kollar du på en stream eller streamar så kräver det lite mer, kanske runt 2 - 3 mbps. Detsamma gäller onlinespel, hastigheten spelar inte lika stor roll som svarstiderna. I praktiken så använder onlinespel runt 250 - 800kbps (trots att dom flesta publishers hävdar 2 - 6mbps).

 

Håller du musen på staplarna i discord, så borde du kunna se svarstiden som du får, vart ligger du någonstans när det fungerar bra och när det fungerar dåligt efter kl 20?

 

Felet skulle kunna bero på dåliga svarstider, någon form av packet loss etc. Sen vad det faktiskt beror på, är en annan fråga.

 

Om du har ett mobilabonnemang hos Tre, får du samma problem när du internetdelar med den? Frågar mest då datatrafik på en mobil och ett bredband skiljer sig lite i hur det fungerar/hanteras.

Får samma resultat om jag delar nät från mobilen, lite bättre hastighet upp dock. men mobilen kör ju annan apn.

ligger oftast 26-68ms på Discord men när det är bekymmer då är de på 800+.

Har med Discord, pga röst anslutning. när den tappat anslutning där tappar jag anslutning i dom spel man kunde spela förr utan några problem. Gray zone warfare, Hell let loose, six days in fallujah… för att nämna några

 

Var dock problem igår 15 augusti för fler än mig på discord, så mycket av mitt bekymmer av Discord ligger hos dom.

 

Det som gör en lite besviken med bredbandet ör att från det man fick det installerat tills juni månad 2024 har hastigheten var 110+ ner och 60+ upp, nu 64Mbit ner och max 8Mbit upp i bästa fall med. Blir ju en skillnad när det är flera i hushållet som använder det.

Halvering av bredbandet helt enkelt.

 


Lite uppdatering, när jag stängt av auto på band i min Zyxel router till dom band ni postat på Nätutbyggnad:

Våra band/frekvenser:

U2100 = 2100 Mhz - UMTS / 3G - Band 1
L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600 = 2600 Mhz - LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 38
U900 = 900 Mhz - UMTS / 3G - Band 8
L800 = 800 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

Ligger hastigheten på

25 augusti 00:26 / 73.71Mbit/s ner och 9.37Mbit/s upp.. kommer aldrig över 10Mbit/s upp som man gjort innan.. även om de inte är super viktigt.

Service Information

    Access Technology
    LTE-A
    Band
    LTE_BC20(LTE FDD 800 DD)
    RSSI
    -65
    UL Bandwidth (MHz)
    10M
    DL Bandwidth (MHz)
    10M
    RSRP
    -73
    RSRQ
    -7
    RSCP

SCC Information
# 1

    Band
    LTE_BC1(LTE FDD 2100)
    UL Bandwidth (MHz)
    15M
    DL Bandwidth (MHz)
    15M


Med de siffrorna maxar du på 75 ned. Det är tekniskt omöjligt att få högre. Kan heller inte se att du får någon signal alls på BC1 utan du kör nu endast på basbandet 20.

Var menar du att du ser att just Kävlinge skulle ha fått en uppdatering? Jag hittar inget under v 33-34.


Med de siffrorna maxar du på 75 ned. Det är tekniskt omöjligt att få högre. Kan heller inte se att du får någon signal alls på BC1 utan du kör nu endast på basbandet 20.

Var menar du att du ser att just Kävlinge skulle ha fått en uppdatering? Jag hittar inget under v 33-34.

Är ingen uppdatering i Kvälinge än. Kör jag band på auto blir uppkopplingen sämre. som jag skrev, kört manuellt men går efter den info som finns på forumet gällande band, och uppkopplingen blev stabilare. men långt ifrån de man haft innan juni månad.

Kör jag routern på auto på band ska man vara glad om man får hälften av hastigheten.


Med de siffrorna maxar du på 75 ned. Det är tekniskt omöjligt att få högre. Kan heller inte se att du får någon signal alls på BC1 utan du kör nu endast på basbandet 20.

Var menar du att du ser att just Kävlinge skulle ha fått en uppdatering? Jag hittar inget under v 33-34.

Är ingen uppdatering i Kvälinge än. Kör jag band på auto blir uppkopplingen sämre. som jag skrev, kört manuellt men går efter den info som finns på forumet gällande band, och uppkopplingen blev stabilare. men långt ifrån de man haft innan juni månad.

Kör jag routern på auto på band ska man vara glad om man får hälften av hastigheten.

Du verkar bara ha låst mot band 20 och där är det nästan alltid bra signalstyrka men låg signal. Det du kan göra är att sätta på auto och sen gå in på Zyxels webgränssnitt och se live-loggen för uppkopplingen. Då kan du se om den hoppar runt mellan olika stationer eller ligger fast där signalen är starkast. Den ska normalt koppla upp sig mot tre olika band samtidigt.

Lilla Harrie finns för övrigt på planerad utbyggnad av 4G så titta efter om det dyker upp en ny mast någonstans mitt i byn.


Gjort factory reset på Zyxel 7103 outdoor modemet, nu är hastigheten tillbaka som det var före juni månad.


Gjort factory reset på Zyxel 7103 outdoor modemet, nu är hastigheten tillbaka som det var före juni månad.

Hej!

 

Super!

Vi lyckades faktiskt identifiera ett problem i nätet, som korrigerades nu under natten.

Det resulterade i att vissa bredband hade fått en “capad” uppladdning på runt 10mbit.

 

Tänkte precis hoppa in och fråga om det funkar bättre nu 😁


Riktigt bra samarbete och felsökning här! Skönt att det löste sig för dig @khazaztroph - och tack för att du hörde av dig i tråden om att det var löst! 😊


Lämna en kommentar