Fråga

DNS-strul?

  • 2 May 2024
  • 6 svar
  • 53 visningar

  • Nykomling
  • 3 kommentarer

Hej,

 

Sedan igår eftermiddag fungerar inte alla appar i mobilen, oftast med felkoden “Name not resolved”. Vissa funkar, men inte alla. allt funkar dock när jag är ansluten via WiFi istället för mobilnätet. Har ni något spök med era DNS-servrar just nu?


6 svar

Användarnivå 3
Emblem +5

Använder du en VPN-app på mobilen?

Nix.

Användarnivå 7
Emblem +40

@mab Vilken mobiltelefonmodell är det du har? Testa gärna att nollställa dina nätverksinställningar i telefonen. 

Xiaomi. Har startat om telefonen, bytt mellan 5G som preferred och LTE och tillbaka.

Användarnivå 7
Emblem +40

@mab Hmm, det låter som att det är någon inställning med din telefon som gör detta. Har du någon app som är för antivirus eller som ska blockera annonser eller liknande?

Testa gärna även att nollställa dina nätverksinställningar. Jag vet inte exakt vart detta finns i din telefons inställningar - men kika under inställningar → system eller liknande. Där bör du kunna välja att återställa mobilnät, wifi.

Löste sig själv idag utan att jag gjort några ändringar. Plötsligt började det fungera igen. Någonstans har någon gjort en konfigurationsmiss som man reparerat igen. :-)

Svara